Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan få jeg lavet den gode markedsanalyse ?

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra 2770 Kastrup
Tilmeldt 31. Jul 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bertil

Hehe - ja, jeg flyder naturligvis over med begejsting over min egen idé. Meeen - som rutineret iværksætter er jeg også realist helt enig i din betragtning. Så jeg vil da meget gerne tage imod dit tilbud om fortrolig sparring. Når jeg har udtrykt bekymring over prisen på analysen, er det fordi den let kan blive MEGET kostbar. Og mit ærinde er derfor at lægge snittet ved det nødvendige. Bla. har det vist sig svært at skaffe branchetal - og jeg har ikke kapital til at få samlet branchetal på globalt plan. Så mit spørgsmål angår reelt 1. hvor lidt jeg kan "nøjes" med for at kunne ekstrapolere undersøgelsesresultater til global skala. 2 Hvis produktet konvergerer 2 markeder, hvordan skal jeg så vise det i undersøgelsen, der er jo ikke noget reelt fortilfælde, men kun markeder der "ligner". Lad mig illustrere det med et eksempel:

Hvis der er et globalt marked for sko i str. 46, hvordan viser man så der også er et marked for sandaler i samme størrelse, hvis antager at sandalen er ny som begreb. I nævnte tilfælde er "beviset" jo at folk vil føle det behageligere at bruge i varmt vejer og skal man så også tælle solskinstimer for at finde et markedspotentiale ? Skal jeg finde et representativt udsnit af mennesker med str. 46 i fodtøj og intervewe dem og kan jeg nøjes med danskere - selvom der er flere solskinstimer i spanien ?

Og bare FYI - produktet er ikke fodtøj :-) men et højteknologisk mobilprodukt.

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 01:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 25. Dec 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henning.

Nu er jeg selv studerende på CBS - HD-1 del.

Jeg har lige afsluttet faget strategisk ledelse og er nu i gang med metodefag som fokuserer på dataindsamling/behandling Det er mit indtryk at du kan få noget yderst brugbart ud af at få fat i en studerende som er villig til at hjælpe. Kvaliteten vil uden tvivl ikke kunne matche det som proffessionelle markedsanalytikere kan give dig, men det vil uden tvivl kunne være med til at afgrænse dit problem så du har noget at gå videre med.

Du er velkommen til at skrive til mig. Måske kan min jeg og min gruppe kigge på det for dig.

Tilmeldt 25. Dec 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Vælg nogle representative markeder, Fx kan man grovt sige at data fra tyskland eller andet være "repræsentativt" for EU.

Således foretager du stikprøver/indhenter data for de markeder som du vil ind på.

Derefter samles dine data, og spredningen findes. Jo højere konfidensniveau og jo flere data du bruger i modellen desto mere sikre bliver resultaterne.

Du kan med fordel kigge på noget materiale som omhandler Dataanalyse.

Fra København
Tilmeldt 30. Nov 07
Indlæg ialt: 250
Fra  Deducta Search Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Henning Wibrand:

Jeg er ved at skrive min forretningsplan, men er stødt på et problem i min markedsanalyse. Mit produkt har et verdenspotentiale og kan kategoriseres som et "Blue Ocean" produkt. Det løser både kendte og "kommende" problemer på tværs af mange sektorer og i mange kontekster og kombinerer kendte og nye teknologier og deres anvendelse på nye måder. Jeg har derfor en meget stor udfordring i at udvælge de kerneområder hvor den bedste businesscase ligger. Opgaven kompliceres yderligere af at det har vist sig at være særdeles vanskeligt at indhente konkrete oplysninger om en del af markederne, da mit produkt løser et problemer, hvor kunderne ikke tidligere har målt de ellers betydelige omkostninger og derfor ikke kan svare på hvad deres reelle omkostning på området er. Altså skal jeg , for at få et svar, definere en model til beregning af kundens nuværende omkostninger. Jeg er ved at gå helt sukkerkold på opgavens omfang, for produktets kvaliteter er fuldstændig selvindlysende og selvforklarende o i de kundeinterview jeg har gennemført, har kunderne været parate til at se bort fra en cost/benefit analyse . Men da jeg bliver nød til at rejse noget kapital til udviklingen, er jeg tunget til at lave en udførlig forretningsplan. Hvordan kommer jeg i mål. Skal jeg vælg kvalitative analyser ?(interviews). Kan jeg nøjes med at interviewe danske kundeemner ?. Hvordan kan jeg måle et markedspotentiale når der ikke forligger nogen branchetal? Hvordan vurderer jeg et potentiale der ekspanderer som følge af trends og/eller kulturelle forandringer ? vis jeg ikke selv skal lave hel arbejdet, hvem kan jeg så få eller købe bistand hos ? (jeg vurdererat markedsanalysen potentielt vil være betydeligt dyrere at fremstille end produktet).

Hej Henning

Spændende! – må jeg høre om du fandt ud af noget?

Umiddelbart tror jeg det er urealistisk at gå globalt med din markedsanalyse. Det vil nok være bedre at være mere skarp i din målgruppe og starte et sted hvor det er egnet.

Først og fremmest er det relevant hvor generisk produktet er – kan man overføre det til andre markeder uden problemer?

Tror du skal være meget mere skarp i din segmenteringen. Det vil mildest talt koste en formue at undersøge markedet globalt, hvis det vel at mærke skal gøre ordentligt. Hvis du skærer ind til benet i segmenteringen kan du undersøge om der er et potentiale og på baggrund af det bevæge dig ud af.

Jeg tror derfor det en god idé at lave nogle kvalitative fokusgrupper for at afdække om der er behov og en interesse og så på baggrund af det vurdere om du skal have lavet mere kvantitative undersøgelser. Så mit råd er nok at du skal have præcisere din målgruppe væsentligt og samtidigt overveje at indsnævre til udelukkende at fokusere på det skandinaviske marked til en start (dermed ikke sagt du ikke kan sælge til andre lande, men hvad markedsundersøgelsen angår).

Det er måske også en idé om du vil gå global fra starten af eller om du vil starte med Skandinavien. Tror hurtigt du vil drukne i et globalt marked.

Jeg arbejder selv ved et konsulent- og analysebureau, der helt sikkert vil kunne hjælpe dig med din problemstilling både i form af professionel rådgivning, men også hvis du ønsker selve undersøgelsen og analysen udført. Vi har flere gange hjulpet virksomheder med at få afdækket et markedspotentiale ved hjælp af først kundekvalificering og dernæst en markedsanalyse.

Det er en altid relevant problemstilling om man skal vælge bureauer eller om studerende kan gøre det godt nok, men jeg tror du skal ud en lidt mere professionel løsning for på den måde at hæve troværdigheden overfor potentielle investorer og banker.

Head of SEO & Owned Media i Group M | Blogger om SEO, e-handel, online marketing, content marketing og sociale medier.

Tilmeldt 15. Apr 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henning

 

I tråden er der flere gange blevet nævnt at du kan prøve at få studerende til at hjælpe dig med dit problem, også gerne med hints om hvor vidt dette kan give et godt resultat.

Min holdning til dette, er at studerende helt sikkert er en god mulighed, men at erfaring også spiller en stor rolle i at få udført opgaven på den bedst mulige måde.

Hvis du stadig har brug for hjælp, eller i fremtiden kan bruge en hånd til markedsanalyser eller lignende, så vil jeg gerne anbefale min egen arbejdsplads.

Jeg arbejder ved et konsulentfirma der er stiftet og drevet af studerende. Firmaet er over 20 år gammelt, og vi har derfor stor erfaring i at drive en professionel virksomhed. Vi er 20-25 kandidatstuderende fra Cand. oecon-studiet (Aarhus universitet) og mange af de forskellige kandidatlinjer på ASB (tidligere Aarhus School of Business).

Kombinationen af studerende og professionel virksomhed gør at du får professionelle løsninger til en meget konkurrencedygtig pris.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henning,

Jeg ved ikke hvor meget dette indlæg hjælper, men håber det gør på en måde :)

Jeg har på fornemmelsen fra dine tidl. indlæg i denne tråd, at du godt kunne forestille dig et samarbejde med studerende, der arbejder med analyser og virksomhedsudvikling.

Jeg går på Univercity College i Nordjylland (på multimediedesigner), men her har vi en uddannelse der hedder International Hospitality Management, hvor eleverne bl.a. arbejder med koncept og virksomhedsudvikling.
- Jeg kan ikke sige hvad kvaliteten er på den uddannelse, men jeg ved fra egen erfaring på multimediedesign uddannelsen, hvor vi også har lavet markedsanalyser, virksomhedsudvikling mv. har lektionerne faktisk været af god kvalitet, og vi/jeg har fået noget ud af dem som freelancer.

Jeg vil personilgt anbefale/rådgive dig til at tage fat i en af studievejlederne på enten UCN eller Handelsskolerne, og se hvorlangt eleverne kan tage din opgave.
Jeg mener, som afgangsprojekt tror jeg helt sikker for mange studerende det kunne være interressant at arbjede med.

Men igen, det kommer jo halt an på hvad du selv er for en "type" :) Om du tror så meget på idéen, at du er klar til at smide min. 25.000 efter en prof. eller om du er villig til at høre på hvad de studerende kan videregive dig af informationer til dit produkt.

- Beklager, hvis ovenstående kom til at lyde lidt hårdt. Det var ikke meningen.

Fortsat god aften, og rigtig meget held og lykke med det :)

 

Tilmeldt 15. Jul 12
Indlæg ialt: 25
Fra  Smartsmoke.dk Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anonymous

Jeg ved godt dette indlæg er meget gammel, men jeg ledte efter en god måde og lave en markedsanalyse til international brug.

Min målgruppe er lavet helt ned til alder og 2-3 fastlagte vestlige lande. 

Nu går jeg jo selv på UCN og derfor er det, at jeg henvender mit indlæg til dig. Du kunne vel ikke hjælpe mig med og henvise mig til nogle vejleder der vil kunne hjælpe mig med min markedsanalyse. Du kan eventuel bare skrive til mig i en personlig besked.

Med venlig hilsen

Frank

Mangler du en e cigaret, så kig på Smartsmoke.dk

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)