Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Presse - Hvad må man kopiere?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Nov 05
Indlæg ialt: 1420
Fra  Danske Trailløbere Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej.

 

Til et site/nyhedsbrev der skal henvise til nyheder i forskellige medier, skal jeg have undersøgt hvad reglerne er på dette område?

 

Må man lave et kort resume, samt linke til hele artiklen? Så længe man tydeligt skriver hvor nyheden er fra?

 

Hvad er reglerne? Jeg vil virkelig ikke i klemme, man har hørt om folk der har kopieret lidt for lystigt og blevet sagsøgt for kassen:-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Nikolaj

Jeg vil mene, du skal undersøge med hvert enkelt medie, hvad deres politik er for det. Der kan være meget store forskelle.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Du må gerne bringe et helt kort citat, hvis der henvises loyalt til kilden, og du iøvrigt ikke bryder med anden lovgivning (f.eks. Markedsføringsloven, ved f.eks. at være konkurrent).
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :
.. og hvis du vil deeplinke, skal du have en skriftlig aftale (også selvom Mikkel ikke synes, der er forskel på URLs ).

 

mvh Hans

 

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er ikke enig med dig Hans. Ofir/Home sagen vise jo netop at selv systematisk og kommerciel deeplinking kan være helt lovligt. Det retspraktiske grundlag er i øvrigt så tyndt på området, at ingen brede generaliseringer nødvendigvis kan drages. De sager jeg har fulgt har dog alle lidt af, at argumentationerne var forvrøvlede, anekdotiske og ikke hverken valide tekniske eller dokumenteret overhovedet.

Jeg har ikke set solide sager endnu, hvor enkeltpersoner eller virksomheder er dømt for at "manuelt" at linke til helt lovlige websites der er frit tilgængelige for alle. Newsbooster tabte deres sag, men det ville Google også have gjort, hvis DDF havde været modige nok til at anlægge sag mod dem, og Google havde været lige så elendigt repræsenteret i sagen, som Newsbooster var. Men, dels tør DDF ikke kaste sig i lag med Google (og de andre store søgemaskiner, der jo alle "deep linker") og dels kan de godt finde ud af at hyre kompetente advokater, når de endelig bliver slæbt i retten. Så DDF, Home eller andre trækker ikke Google iretten, og det er sikkert klogt. For jeg er overbevist om at de ville tabe. Google, Yahoo, MSN og du og jeg må gerne linke til fuldt ud lovlige website, som er offentligt tilgængeligt.

Det der så kan være spørgsmålet er, hvor meget man må citere. Og her kan man ikke sætte helt firkantede grænser op. Det handler blandt andet om langhåret ting som "værkshøjder" osv. Men det er klogt at være tilbageholdende. Søgemaskinerne visertypisk 1-2 korte sætninger i deres citat, under søgeresultaternes titler.
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :
OK, Mikkel - du har sat dig mere ind i retspraksis end jeg har.

Jeg har tidligere haft behov for at bruge et DR-klip på en hjemmeside (jeg var offentligt ansat, så der var ikke mulighed for at være for "eksperimenterende"), og jeg søgtde derfor DR om lov til at deeplinke. Jeg fik et langt og klart svar med henvisning til noget lovtekst, som jeg ikke kan huske, hvad var (sikkert ophavsretsloven). Vores jurist så på det og vurderede, at DR havde ret til at nægte os at deeplinke.

På den baggrund har det været min tanke efterfølgende at bed om lov i hvert enkelt tilfælde.

Hvis man bygger et site, som er baseret på deeplinks, var der måske noget vundet ved at udforske detaljerne - og så vil det stadig være et sats.

 

mvh Hans

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :
> Jeg har tidligere haft behov for at bruge et DR-klip på en hjemmeside

Der er stor forskel på at linke til noget, og så "embedde" andres mediafiler direkte på dit eget website. Det er ikke loyalt brug og kan i al væsentlighed godt sammenlignes med kopiering, omend der kun "visuelt" skabes en kopi - ikke en teknisk.

Men at skriv noget i stil med "... jeg har set dette klip på CNN: www.cnn.com/filmklip/filmklip-2.html og bla. bla. bla... " er fuldt ud lovligt.

Men prøv også at forstille dig Nettet helt uden deep links. Et Internet hvor der kun linkes mellem domæner - ikke resurser. Det ville bryde fuldkommen sammen. En af de vigtigste grundelementer på Nettet er jo netop, at der linkes ligeværdigt mellem resurser - højt og dybt. Der er lige langt fra A-B, som fra M-Y, eller Y-A. Hvis vi hver gang vi skulle bevæge os fra en side til en anden, skulle starte forfra på "forsiden" af det næste site, ville Nettet være så godt som ubrugeligt.




Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 24-01-2007 14:12:45 Forfatter: Mikkel deMib
Men at skriv noget i stil med ''... jeg har set dette klip på CNN: www.cnn.com/filmklip/filmklip-2.html og bla. bla. bla... '' er fuldt ud lovligt.


 

Det var nøjagtig sådan vi ville have anvendt filen, men vi fik ikke DRs tilladelse.

 

Jeg er i øvrigt enig i dine betragtninger.

 

mvh Hans

Tilmeldt 15. Nov 05
Indlæg ialt: 1420
Fra  Danske Trailløbere Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle

 

Mange tak for jeres indlæg.

 

Det har givet mig lidt at tænke over, før jeg springer ud i projektet:)

 

Tak for gode råd!

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)