Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på udenlandske aviser....?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 13. Mar 09
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Skal jeg svare moms, når jeg sælger abonnement til danske og udenlandske aviser i den trykte version men i elektronisk form samlet i en database, når databasen med aviserne er canadisk ejet og jeg fungerer som en slags agent.

Salget foregår både til offentlige institutioner, private virksomheder og enkeltpersoner.

Pengene går ind på min virksomhedskonto, og jeg sender så en del af beløbet videre til Canada.

Er der klare regler på dette område?

mvh

Ib k

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ib

Der er elementer som taler for momsfrihed og elementer der taler imod. Der findes ikke et fortilfælde som entydigt siger det ene eller det andet - og jeg vil nok anbefale et bindende svar.

Som sådan er der intet til hinder for at anse en elektronisk avis for momsfri, og "forhandleren" af avisen er også momsfri (i den fysiske verden kiosker, tankstationer osv.). Udenlandske aviser skal behandles momsmæssigt som danske aviser.

Problemet er, at aviser er kendetegnet ved, at de læses på grund af deres nyhedsstof - og spørgsmålet er, om det er en nyhedsydelse du/I leverer eller det er en "arkivydelse".

Uden andet end ovenstående, og en tidlig morgens stadig lidt sløve hjerne, er min umiddelbare konklusion, at omsætningen er momspligtig (ikke omfattet af momslovens § 34, stk. 1, nr. 18).

Men som sagt, det er bare et skud fra hoften, baseret på ovenstående. Der skal flere elementer ind over. Medmindre du selv er i stand til at argumentere din sag i bund (hvis du søger et bindende svar) ville jeg tage en ekspert med på råd. Jeg vil anbefale Deloitte eller PwC - lad være at spare her. Det er ikke uden betydning om du kan sælge for 80% + moms eller 100% uden moms.

For god ordens skyld: Det har ingen betydning for din momsfradragsret, at leverancen bliver momsfri. Aviser er en af de specielle, hvor der stadigvæk er momsfradrag for udgifterne, selvom der ikke betales moms af salget.

Lige et link til Momsvejledningen: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=96037&vId=203353&i=274#i96037

Vh
Lars

Fra København
Tilmeldt 13. Mar 09
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 08:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars

Tusind tak for meget kompetent svar.

Jeg går videre til PWC med spørgsmålet.

Mange hilsner

Ib

PS

Det er aldrig gået op for mig hvordan man giver point for svar...? Men jeg vil gerne give point for dette svar.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ib

Velbekom - og held og lykke med projektet.

Vh
Lars

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)