Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

overtagelse af virksomhed

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Feb 09
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Er der nogen der kan svare på om jeg må overdrage mit firma til min kæreste??

Han har været en del af det fra starten, men mig der står som ejer osv.

 

mvh

kristina

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Ja.......proceduren afhænger af, hvilken virksomhedsform du har.

Hvilket formål har denne overdragelse?

 

MvH

Peter

Tilmeldt 12. Feb 09
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Og tak for svar, det er en enkeltmands virksomhed og formålet er at jeg ikke gider mere og han vil gerne prøve at se om han kan få det til at køre???

 

Mvh

Kristina

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen.

Jamen så må du lukke dit CVR.nr., og han må så starte op med nyt CVR.nr.

 

MvH

Peter

 

Tilmeldt 12. Feb 09
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen.

Vil det sige at han skal starte helt forfra med nyt navn osv. osv. og hvad gør han overfor de kunder der er i firmaet??

Undskyld jeg spørg så meget, men forstår ikke helt :-) og igen tak for dine svar

 

mvh

 

Fra København
Tilmeldt 1. Oct 10
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Det må du gerne. Udover at I som Peter skriver, skal sørge for at din kæreste får oprettet et CVR-nr. er det også en god idé at få skrevet en kort overdragelsesaftale, hvor det angives, hvad det er for aktiver og aktiviteter i virksomheden du overdrager.

Dette kan måske synes unødvendigt for jer nu, men i det tilfælde, at din kæreste formår at få en rigtig god forretning ud af virksomheden og måske ønsker at sælge den, er det en god idé at have styr på al dokumentationen, for at sikrer, at det hvert fald ikke er med den begrundelse en køber ønsker afslag i prisen. Derudover er det en god idé at have styr på dokumentationen i relation til skat og moms.

Med venlig hilsen

Pernille Ørskov

www.lundelmersandager.dk

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kristina

Skattemæssigt er udgangspunktet, at overdragelsen skal ske til markedsværdi. Et salg til markedsværdi kan evt. udløse beskatning.

Hvis virksomheden sælges til under markedsværdien, skal du beskattes som om du havde solgt til markedsværdi. Det kan overvejes om overdragelsen evt. kan ske med succession (dvs. at du ikke skal beskattes af gevinsten, mod at din kæreste overtager dine skattemæssige anskaffelsessummer). Der skal langt flere oplysninger til for at jeg kan vurdere om betingelserne for succession er opfyldt.

Hvis overdragelsen sker til en værdi, som er lavere end markedsværdien har din kæreste i princippet modtaget en gave, som er skattepligtig for ham, medmindre I har været samlevende i mindst 2 år.

Umiddelbart lyder det ikke som om I mener virksomheden har den helt store værdi, men det kan være en god ide, at få dette bekræftet af Skat inden I handler, helst i form af et bindende svar.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Tilmeldt 12. Feb 09
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

 

Tak for jeres svar..

Tror jeg kontakter min revisor Stick out tongue

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)