Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kommunikation; må jeg fortælle kunderne noget negativt?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mindes traileren til en film (som jeg dog aldrig har set), der handler om en sælger/reklamemand, der får succes med at sige ting som: "Don't buy this tv", eller lignende. Kan det være med Jim Carrey måske, nogen der kender/kan huske den?

Nå, knap så ekstremt tænkt, men dog i samme ånd, vil jeg gerne høre jeres mening om at kommunikere et "negativt" budskab til kunderne, såsom at fortælle hvad man ikke er god til eksempelvis - selvfølgelig efterfulgt af hvad man så er super god til?

For at komme med et konkret eksempel, så havde jeg en diskussion med min bedre halvdel i dag, omkring min kommende webshop. Jeg vil egentlig gerne kommunikere at varerne er i den billige ende, men ikke de billigste. At leveringen er hurtig, men måske ikke den hurtigste, samt at jeg har et stort udvalg af varer, men ikke det største. Hvorfor? Fordi der i forvejen er så stor konkurrence på netop disse parametre, at jeg har tænkt mig at bygge min forretning op over noget andet.

Jeg vil selvfølgelig gøre meget ud af at forklare hvad disse andre ting er og indebærer, og hvorfor jeg derfor mener at min butik stadig er det bedste sted at handle (for min målgruppe). Min kæreste mente dog, for det havde han vist lært af en eller anden engang, at man aldrig må bruge "ikke" da det er negativt ladet, samt at man, hvis man endelig skal sige noget "negativt", altid skal starte med det positive først - lidt som til en forældresamtale som han så fint sagde det ;)

Mit eget syn på sagen er at det, hvis det bliver fremlagt lidt raffineret, faktisk kan være troværdigt at fortælle om de ting man ikke er så god til eller ikke kan. For hvis man fortæller ærligt om dét, så fortæller man vel også ærligt om de ting man er god til? Synes selv at den slags kan virke langt mere troværdigt, fremfor dem der bare skamroser sig selv og deres virksomhed til skyerne.

Det forudsætter selvfølgelig at det "negative" ikke er så negativt endda. Det duer jo ikke at skrive at man ikke er så god til at få sendt tingene til tiden, ikke rigtig gider svare på kundeservice osv., hvis det nu var det der var tilfældet - overdrivelse fremmer forståelsen. Det er ikke den slags jeg mener.

I mit tilfælde bliver min målgruppe eksempelvis ikke studerende, hvilket jo nok er en af de grupper, der generelt (og forståeligt nok) lægger meget vægt at det skal være billigt over alt andet. Men hvis ens målgruppe nu er folk der gladeligt betaler 5 kroner mere for deres ordre, hvis de føler at de får mere af værdi til gengæld og/eller bedre kan identificere sig med min virksomhed og dets værdier, fremfor konkurrenternes, så er der vel eksempelvis ikke noget i vejen med at skrive at man er billig, men ikke den billigste - eller er der?

Kan man skrive noget negativt, og hvis, skal det i så fald nødvendigvis altid komme efter noget positivt, eller kan man slippe afsted med at skrive det negative først? Og hvis man ikke må bruge "ikke", hvordan kan man så formulere at man ikke har de billigste varer?

Jeg er i tvivl. Kom meget gerne med jeres meninger og i særdeleshed erfaringer, hvis I har prøvet at kommunikere noget "negativt" til jeres kunder, hvad end det var med et positivt eller negativt resultat til følge. Det kunne være super spændende at høre lidt om jeres syn på ovenstående.

God debat - håber at mange af jer vil komme med lidt input.

~ Amaris

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Kommer snart...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tænkstort:

Fed artikel, tak for dit input! Som de er inde på, så tror jeg også kun at det er noget man bør gøre, hvis det er yderst velovervejet og gennemtænkt. Det kan nemt ende med at skade mere end det gavner, hvis man ikke gør det rigtigt.

Som svar på det ene af mine egne spørgsmål, så kan man jo sådan set nemt omgås det "ikke", ved i stedet blot at skrive:

- Vores varer er billige, men der er nok nogen der er billigere

- Vores varer er billige, men der findes nogen der er endnu billigere

... eller lignende, det var blot et par hurtige skud fra hoften.

Men spændende artikel, da det netop er nogen af de lidt mere ekstreme "cases" som jeg var inde på i første indlæg. Ikke den slags jeg selv overvejer at bruge i forbindelse med min virksomhed, men interessant at se de forskellige virkemidler.

~ Amaris ... hvis eneste fortrydelse ved at bo langt udenfor lands lov og ret, pt. er at jeg fik lyst til en pizza fra Domino's =)

Fra København
Tilmeldt 29. May 09
Indlæg ialt: 368
Skrevet kl. 00:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Hotels.com har gjort det i deres tv-reklamer, hvor de får fokuseret på deres spidskompetence ved at fremhæve nogle virkeligt urelevante ting, som de ikke er gode til. Det kunne også være en mulighed. Jeg ville nok holde mig fra at nævne ting som langsom fragt og den slags
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Niels:

Tak for endnu et eksempel, fedt! Den har så åbenbart ikke siddet fast hos mig, for det eneste jeg kan huske i Hotels.com sammenhæng er noget med "Wake up happy", hvis jeg da overhovedet husker korrekt og det er dem.

Jeg kommer nu heller ikke til at have langsom fragt. 2-3, højst 4 dage, hvilket jeg går ud fra er forholdsvis standard og ganske rimeligt. Jeg ved bare at en af de andre har 1-2 dage og jo dermed unægteligt er hurtigere. Der er så endnu flere der har 4-7 dage, og har sågar ventet 18 dage på min bestilling engang, sjovt nok fra nogen der som en af de eneste i branchen (mig bekendt i hvert fald), har deres eget lager og ikke outsourcer lager og logistik. Men det var nu også mere blot for at give et par konkrete, tænkte eksempler.

Og det var netop, som du nævner, de der lidt irrelevante "dårligdomme" jeg tænkte på. For det gavner jo lige nøjagtig intet, at sige at man er dårlig til det som netop betyder noget for ens målgruppe, det giver jo nærmest sig selv.

~ Amaris

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)