Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fitness i virksomheden

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Apr 08
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er eneste ansat i mit ApS som drives fra min privat adresse.

Kan mit selskab købe fitness udstyr og stille det til rådighed for mig uden at jeg bliver beskattet personligt?

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej BeerMeister

Det er et godt spørgsmål du stiller og der er ikke noget helt klart svar på det. Udgangspunktet er, at hvis en arbejdsgiver indretter et motionsrum på virksomheden og stiller det til rådighed for medarbejderne vil udgiften være fradragsberettiget for arbejdsgiver og godet er skattefrit for medarbejderen.

Din situation er speciel, fordi du er hovedaktionær, eneste medarbejder og motionrummet indrettes på din bopæl.

Der er to sider af spørgsmålet, den ene er fradragssiden for selskabet og den anden er om du skal beskattes af fordelen.

Jeg går udfra at dit selskab driver en egentlig virksomhed og at du udfører arbejde for selskabet i ikke uvæsentligt omfang. I så fald vil udstyret som udgangspunkt være fradrags/afskrivningsberettiget for selskabet.

Om du skal beskattes af værdien af godet er ikke helt så klart. Umiddelbart burde den regel jeg har beskrevet ovenfor også gælde en hovedaktionær, men det kræver ikke megen fantasi at forestille sig at Skat vil mene, at du er lidt for kreativ. Skat har udgivet en vejledning, hvor der står følgende:

"Gratis benyttelse af motionsrum på arbejdspladsen er skattefrit for medarbejderen, hvis

Motionsrum
der er tale om almindelig personalepleje, af begrænset økonomisk karakter, og det samtidig er vanskeligt at henføre en bestemt værdi til den enkelte medarbejder."

Du kan få problemer med et par af betingelserne, den ene er at det ikke er sikkert at værdien har "begrænset" økonomisk karakter og det andet at det ikke er så vanskeligt at opgøre værdien for dig, da du har glæde af hele værdien og udstyret må antages at være indkøbt i din interesse. Så der er en væsentlig risiko for at du skal lønbeskattes af den fulde værdi, og så er der ikke nogen fordel ved at du lader selskabet købe udstyret. I princippet vil den skattepligtige værdi være det beløb, som tilsvarende udstyr kan lejes til.

Hvis du er god til at argumentere for din sag, vil jeg ikke helt udelukke, at du vil kunne have held til at få et bindende svar på dit spørgsmål. Kan du selv udarbejde anmodningen koster det kun 300 kr. i gebyr til Skat at spørge. Jeg vil ikke anbefalde dig at gå i gang med projektet uden et bindende svar.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi prøver igen, med den sidste del, som forhåbentlig får lidt større skriftstørrelse denne gang.:

"Motionsrum
der er tale om almindelig personalepleje, af begrænset økonomisk karakter, og det samtidig er vanskeligt at henføre en bestemt værdi til den enkelte medarbejder."

Du kan få problemer med et par af betingelserne, den ene er at det ikke er sikkert at værdien har "begrænset" økonomisk karakter og det andet at det ikke er så vanskeligt at opgøre værdien for dig, da du har glæde af hele værdien og udstyret må antages at være indkøbt i din interesse. Så der er en væsentlig risiko for at du skal lønbeskattes af den fulde værdi, og så er der ikke nogen fordel ved at du lader selskabet købe udstyret. I princippet vil den skattepligtige værdi være det beløb, som tilsvarende udstyr kan lejes til.

Hvis du er god til at argumentere for din sag, vil jeg ikke helt udelukke, at du vil kunne have held til at få et bindende svar på dit spørgsmål. Kan du selv udarbejde anmodningen koster det kun 300 kr. i gebyr til Skat at spørge. Jeg vil ikke anbefalde dig at gå i gang med projektet uden et bindende svar.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror ganske enkelt ikke på den af den grund at motionsrummet indrettes i privatboligen kombineret med det forhold at der ikke er andre ansatte men det kan aldrig skade at søge et bindende svar.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)