Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forsikringsselskab - opkrævning af moms?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har netop fået et brev fra mit forsikringsselskab med en opkrævning på den moms de har betalt i forbindelse med en udbedring af en skade på firmabilen.

Hvorfor dælen gør de det? Er forsikringsselskaber fritaget for moms? Jeg er med på at det ikke koster mig noget men jeg kan ikke gennemskue formålet med opkrævningen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja,,,forsikringsselskaber er momsfritaget.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det det handler om er, at når man tegner en forsikring så er man berettiget til at få dækket sit økonomiske tab ved, at man har en skade. I praksis oplever man det egentlig som om, at "man får en reparation" af forsikringsselskabet, bl.a. også fordi afregningen jo sker direkte mellem væksted og forsikringsselskab.

Da du er berettiget til at få dækket "dit tab" - så er det (naturligvis) med fradrag af det, "du kan få dækket andre steder".

Hvis du er momsregistreret betyder det, at du jo kan fratrække momsen af vækstedsregningen (medmindre det er en personvogn). Og så skal forsikringsselskabet kun dække regningen ekskl. moms.

Men - forsikringsselskabet har betalt hele regningen til værkstedet - også momsen. Det der derfor skal ske er, at du fratrækker momsen af værkstedsregningen (som du så bør have en kopi af) og betaler momsen til forsikringsselskabet.

Advarsel

Jeg ved af erfaring, at forsikringsselskaberne somme tider (jeg var lige ved at skrive ofte) sender en momsregning selvom der ikke er momsfradrag hos skadelidte. Det vil eksempelvis være på en personbil.

Vær dog opmærksom på, at hvis det nu var dig, der var båttet ind i en anden bil og skulle dække dennes skade, så var det en anden sag. Hvis du i din virksomhedsbil laver en skade, så er du berettiget til momsfradrag uanset om din egen bil er på hvide eller gule plader og uanset om skadelidtes bil er på hvide eller gule plader.

I så fald skal forsikringsselskabets regning afvises.

Vh
Lars

Fra København
Tilmeldt 26. Oct 09
Indlæg ialt: 6
Fra  PC Doktoren - 26834680 Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg ved indlægget er gammelt og sikkert ikke bliver besvaret men..

Jeg har haft min firmabil parkeret og en handicap knallert har påkørt bilen.

Skaden blev dækket af føren af handicapknallerten, men..

Nu har jeg så modtaget samme faktura på 70% af momsen da bilen er registret som 30% privat og 70% erhverv.

Jeg troede at det var den der lavede skaden der skulle betale det hele, jeg har jo intet med skaden at gøre.

Kan det være rigtigt?

Johnny

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, du får jo momsen tilbage af skat. Så går det i 0.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)