Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat af private salg?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har lagt mærke til at man godt må sælge private ting som gamle film, spil ja sågar biler og andre ting, uden at betale skat af det. F.eks. via dba.dk og qxl.dk - men hvad er egentlig reglerne omkring dette?

Er det hvis man sælger under en vis pris, eller er det produkt-mæssigt?

Jeg har netop solgt en hjemmeside som jeg har kørt privat i flere år. Da jeg ikke har overskud til at drive siden mere, har jeg nu solgt den - men skal jeg opgive dette til skattevæsenet, når det er et privat salg?

På forhånd tak.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:16
Det kommer hverken an på pris eller på produktet men på anvendelsen af produktet. Det vil sige: Hvis din hjemmeside, som du har solgt, er af erhvervsmæssig karakter - og da navnlig, hvis du har tjent penge på den, f.eks. annoncer - skal du betale skat af indtægten. Hvorimod hvis du har haft siden som en hobby, må den sidestilles med andre hobbyaktiviteter, og så er det privat, ikke næring. Derfor skattefrit. Du er velkommen til at sende mig en mail med link til siden, hvis du har brug for at få det uddybet.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:47
Hej Anette.
Jeg har sendt dig en besked med linket til siden.

Så vidt jeg kan forstå på dig, så går den ind under hobby. Jeg har drevet den frivilligt, og ikke tjent penge på den (tværtimod brugt penge på den), og de folk som hjalp til på siden var også frivillige. Siden er altså blevet drevet som et hobby-projekt, lidt ligesom en forening, dog uden at være officiel forening.

Mange tak for svaret, ser frem til at få den sidste melding. Det er jo rart at vide om man nu også skal give skattefar de høje procenter, for noget man har "leget" med i sin fritid. ;)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:10
Det du siger er at siden ikke har været brugt i forbindelse med en erhvervsmæssig virksomhed, og at du heller ikke laver/sælger hjemmesider: Så kan du pr. definition sælge den skattefrit. Er der derimod tale om aktiver som har været  brugt i driften af en virksomhed (anlægsaktiver) eller et aktiv af en type som fremstilles/sælges som led i næring skal man selv overbevise skattemyndighederne om at det pågældende aktiv ikke er en del af denne næring. Eks. vil en person der er næringsdrivende med køb/salg af fast ejendom blive skattepligtig af avancen ved salg af sin private bolig medmindre han kan afkræfte formodningen for at der er tale om næring, ved en meget lang besiddelsestid.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)