Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat af brugtbilsalg / brugtbilhandler ved et tilfælde

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. May 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej jeg har de sidste par år solgt lidt brugte biler. Jeg har fået et momsnr. for at kunne købe engros, strategien har været at skifte tit for at undgå tab. Jeg blev lidt for ivrig og har solgt ca 10 biler pr år i 2006 plus 2007 og 2008, og har også tjent penge på nogle af bilerne. Skat er efter mig og mener , jvf en dom i østre landsret 25. januar 1999 J. nr. B-3018-97, at det er erhvervssalg og at jeg derfor skal lave momsregnskab samt beskattes. Min motivation for at gøre det var primært for at køre billigere, både min kone og jeg har kørt i alle bilerne, der er dog et par af dem hvor jeg ikke kan dokumentere at der er kørt KM i. Jeg har opgjort tab i 2006 til ca 50.000 og forjeneste i 07 til 20.000 samt 08 også 20.000 i runde tal. Herudover kommer der noget momsregnskab, jeg troede egentligt ikke at der var moms på brugte biler, men det er der så på fortjenesten har jeg fundet ud af. hvis man kigger samlet på ovst, giver det jo alt i alt minus, vil SKAT også se sådan på det ?? og er der nogen der kender en god revisor/rådgiver der kender til ovst. Eller er der nogen der ved om man kan slå en hurtig handel af med SKAT så man slipper for administrativt bøvl, endelig er der nogen der kan sende et link til den skattesag de henviser til , jeg kan ikke google den.

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man som privatperson køber/sælger et par biler i løbet af året sker der ikke noget ved, men du har gjort det i ret stor stil - og derfor anser SKAT dig som erhvervsdrivende indenfor bilhandel. Det betyder, som du selv er inde på, at du skal afregne moms af din avance. Du skal med andre ord betale moms af forskellen imellem din købesum og din salgssum. Brugtmomsordningen hedder det.

Hvis jeg var dig, ville jeg fremlægge tallene for SKAT og sige, at du har haft underskud på det - og høre om de vil gøre mere ved sagen. Hvis de ønsker et konkret regnskab, må du igang med lommeregneren :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Den pågældende dom er ikke offentliggjort. Du kan bede SKAT om en kopi.

Du kan se den omtalt her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?action=closeall&oID=102508&chk=202890:

TfS 1999, 250 LSR. Skatteyderen havde i 1994 og 1995 købt og solgt 9 biler, som havde været indregistreret i skatteyderens og ægtefællens navn og yderligere købt og solgt 4 uindregistrerede biler. Bilerne var videresolgt med fortjeneste. Landsskatteretten fandt, at skatteyderen havde drevet erhvervsmæssig virksomhed med køb og salg af brugte biler.

Mht. momsen, så skal du være glad, hvis SKAT accepterer at opgøre din skyldige moms efter brugtmomsreglerne. De kan faktisk med både lov og praksis i hånd afkræve dig moms med 20% af din omsætning uden nogen fradragsmuligheder.

Mht. at kende en god revisor/rådgiver - så ja, jeg kender en masse. Fælles for dem alle er, at prisen ligger fra 1.500 kr. i timen. Du kan sagtens finde én som vil tage sagen for meget mindre - men så er det ikke en god revisor/rådgiver og så kan du i mine øjne lige så godt bare forlade dig på SKATs belysning af sagen.

Forskellen på "en god rådgiver" og "en rådgiver" er, at den gode tjener mere til hans kunde, end han koster (eller gør opmærksom på risikoen for det modsatte inden sagen).

Det kan være jeg er uretfærdig - for hvis der er én som måske kører med en lavere sats, så er det Bent Zimmermann fra Skattekonsulenterne herinde, men han er også den eneste herinde jeg ville lade tage en skattesag, var det mig der sad i saksen.

Vh
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Spi!

Vi kan sagtens hjælpe dig..idet vi netop har stor erfaring mht. brugtvognssalg.

Desuden har vi kørt en del sager, bland andet mht. eksport af brugte biler til Egypten.

Og ja..Lars....jeg synes, at du er uretfærdig.!!!

MvH

Peter

 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)