Hej med jer
Jeg har et spørgsmål som jeg umiddelbart ikke har kunne finde svar på herinde. Jeg arbejder som selvstændig på freelance-vilkår og overvejer nu - af forskellige økonomiske årsager - at lukke firmaet ned og fortsatte som freelancer på A-indkomst. Begge dele er normale i min branche og det volder derfor ingen problemer at skifte.
Dog er der sådan at jeg - udover min løn - indtil nu har faktureret for bl.a. leje af kamera, leje af bil, telefonudgifter, parkering osv ...alt sammen ting som jeg hidtil blot har faktureret på alm. vis. Nu vil jeg så gerne sende fakturaer for disse ting til mine kunder men som privatperson. Så længe jeg ikke putter moms på, skriver CPR.nummer på og i ævrigt holder mig under 50.000 pr år (hvad jeg godt kan) burde der vel ikke være problemer med det. Det store gyldne spørgsmål er så: Hvordan bliver jeg beskattet af indkomst ved fakturering af ovennævnte ting? ....tæller det som ganske almindelig A-indkomst? ....gælder der andre regler når det der faktureres for IKKE er en tjenesteydelse (og altså dermed ikke er løn i gængs forstand) eller gør det ingen forskel? ...og har jeg så fradragsret for disse ting som så på en eller anden måde jo skal angives på selvangivelsen?
Håber der er nogen af jer der har et par gode bud :-)
Gode hilsner AJ |
Hvis du bliver lønmodtager så er udgangspunktet at arbejdsgiveren betaler for disse ting. Det betyder ikke at arbejdsgiveren - i din situation - bare vil punge ud. Særligt ikke hvis vi taler om flere arbejdsgivere men skattemæssigt vil det være udgangspunktet hvorved fradragsmulighederne er begrænsede. Der gør man i stedet det at man kigger på udgifterne og lader det indgå som en del af lønnen. Dvs. at du accepterer en lavere løn som lønmodtager mod at blive friholdt for disse udgifter (her taler vi ikke om at det modregnes i lønnen) men at det indgår i en beregning af en fremadrettet permanent aftale om dit lønniveau.
Taler vi om mange arbejdsgivere/kunder er ovenstående næppe muligt i praksis og så er ideen ved at være lønmodtager væk.