Hej igen til Koluda byg og Jesper
Det var faktisk lidt at min pointe (men måske fik jeg formuleret den lidt skæv), men et gammelt udtryk siger "Smid ikke gode penge efter dårlige penge" og et andet udtryk siger "Det første tab er som regel det billigste" .
Min pointe er, at det selvfølgelig ikke er sjovt at miste penge, uanset hvor få eller mange så er det noget l..., Men når man har været turen igennem et par gange, så må man have fat i sig selv og spørge, hvordan eller hvad skal jeg/vi gøre for at undgå en gentagelse.
Nu bliver det svært, for i disse tider, hvor afbejdet og jobbene bestemt ikke hænger på træerne, tager mange chanser som de i virkelighede normalt aldrig ville tage. Men her et værktøj, tænk lige lidt tilbage over din mavefornemmelse, da du startede med denne kunde - ja den er god nok, hånden på hjertet, hvem var mest naiv, dig selv eller kunden?
Alle (stort set) vil gerne svare enhver sit, men når man først er kommet ud på skråplanet, håber man hele tiden at denne gang går det godt, og så kan jeg begynde at få afviklet min gæld. Desværre går det for mange som det gik sidst.
Du og Jesper har ret i at systemet måske er trægt. Men der har gennem de seneste mange år (med mere eller mindre held) været gjort mange forsøg på at uddanne iværksættere.
Desværre er der mange som på den ene side nu er blevet iværksættere for at tækkes det offentlige /samfundets krav om at vi skal have gang i hjulene og det er alt for svært at starte sit eget op, og på den burde de aldrig have haft lov til at slippe igennem nåleøjet og få et momsnummer. Selv de basale bogføringsprincipper og og andre administrative ting som uanset hvad man laver skal være i orden, har mange slet ikke fat i.
En ide kunne være en forsat iværksætteruddannelse, således at man hele tiden skulle kunne dokumentere /leve op til nogle fastsatte kvalitetskrav i lighed med mange andre tst vi har i vores samfund. Brandmanden der skal have opdateret sin viden - fødevare producenten der skal....., nå den var nu nok lidt svær i relation til de seneste par års fuskerskandale.
Jeg ved godt at med indførelsen af sådanne fortsatte kvalitets test ville vi straks høre hele den store musik igen om at nu skal vi iværksættere ved gud også, (især fra de rimeligt etablerede) til at bruge vores tid på og bla bla bla. Ligesom man hele tiden hører det omkring at vi bruger alt vores tid på indrappotering m.v.
Men uanset hvad, så ville mange være bedre tjent med en skarpere opfølgning på om man overhovedet skulle have lov til at drive egen virksomhyed.
Lad mig lige slutte med at sige, at jeg jo godt forstår jeres fustrationer, men at det offentlige oftes mister mange flere penge når bl.a konkursryttere og virksomheder ikke lever op til kravene. Og hvis det er tilfældet, ja så burde det offentlige gøre endnu mere for at stramme reglerne her.
Nu til din tømrervirksomhed, prøv næste gang også selv om det måske er et større firma der hyrer jer, at forklare dem, at I jo gerne vil arbejde for dem og at I faktisk er nogle dygtige folk til jeres arbejde. Fortæl dem også, at I netop har oplevet at miste en hel del penge på grund af jres godtroenhed og at det har I ikke råd til at gøre igen, så derfor vil I gerne at kunden betaler løbende forud for materialeforbruget f.eks månedelige a´conto udbetalinger. De fleste kan rent faktisk godt forstå det men har det jo nok som jeg "At pengene har det bedst nede i mine lommer", men her kommer vi til det med mavefornemmelsen igen. Hvad tror du der sker, hvis kunden siger nej til dit forslag? Rigtigt - der blev ingen opgave til jer, til gengæld vil der være et andet firma der ikke vil få sine penge til tiden. Altså må kunden være jer imødekomne på den ene eller anden måde.
Nå det blev et noget længere indlæg men alt er skrevet i bedste mening
Hilsen Lars