Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er konsekvens for min enkeltmandsvirksomhed, hvis jeg afmelder folkeregister?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Valby
Tilmeldt 9. Jan 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Det er ikke lykkes mig at finde svar på følgende, jeg håber de fantastiske Amino brugere kan hjælpe.  Jeg rejser snarest til udlandet på opgaver som fotograf og er væk omkring 6 mdr. muligvis lidt mere. Er jeg væk mere end 6 mdr. har jeg jo pligt til at afmelde mig fra folkeregisteret.

Hvilken betydning har det for min danske enkeltmandsvirksomhed, hvis jeg afmelder dansk folkeregister? Kan den godt stadigvæk eksistere indtil jeg vender tilbage til danmark?

På forhånd tak,

mvh

Flemming Bo Jensen

 

Fra London
Tilmeldt 2. Sep 09
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 00:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Flemming,

Det svar jeg selv fik da jeg undersøgte det var at så snart man ikke har bopæl i landet kan man ikke drive enkeltmandsvirksomhed.

Du skal med andre ord afmelde og afvikle din enkeltmandsvirksomhed når du melder flytning, og når/hvis du så kommer retur til landet kan du så sætte en ny op.

/Larholm

Fra Valby
Tilmeldt 9. Jan 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 08:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Brian,

Mange tak - lyder til at det er klar nemmest hvis jeg lige sørger for at kigge en tur forbi Danmark inden 6. mdr. så jeg lovligt kan beholde bopæl i landet.

Tak for hjælpen!

Flemming

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Flemming

Svaret på dit spørgsmål er ikke så enkelt. Folkeregisteradressen betyder i princippet ingenting (men i praksis kan det have konsekvenser afmelde sig på Folkeregisteret).

Udgangspunktet er, at du bevarer fuld skattepligt til Danmark så længe du har en bolig til rådighed. Du anses for at have en bolig til rådighed her i landet medmindre du opsiger en evt. lejebolig eller hvis du har en ejerbolig, at du sælger denne eller lejer den ud på en kontrakt, som er uopsigelig fra din side i mindst 3 år.

Hvis den fulde skattepligt ophører, (hvilket vil ske hvis du faktisk opgiver din danske bolig og fraflytter landet i 6 måneder) vil der som udgangspunkt ske beskatning af evt. opsparet overskud i din virksomhed. Der sker dog ikke ophørsbeskatning, hvis din virksomhed bevarer et fast driftssted i Danmark f.eks. en forretning eller atelier i Danmark.

Hvis den fulde skattepligt til Danmark ophører vil din indtægt i de 6 måneder (som udgangspunkt) ikke være skattepligtig i Danmark og måske heller ikke i udlandet, så det kan jo være en fordel.

Hvis du melder flytning på Folkeregisteret (til en adr. i udlandet) er det muligt, at Skat vil begynde at beskatte evt. konto for opsparet overskud og så kan du få en del bøvl ud af det.

Hvad der bedst kan svare sig, kan man ikke sige med de oplysninger du har givet her, der er brug for konkret rådgivning.

Folkeregistrerlovgivningen siger ikke noget om hvorvidt, det er lovligt at beholde din bolig. Men i masser af boliger er der bopælspligt, og det er korrekt, at myndighederne bruger Folkeregisteret til at checke om bopælspligten bliver overholdt.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Fra Valby
Tilmeldt 9. Jan 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for dit grundige svar, det sætter jeg stor pris på.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)