Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

vedr. SU og Skat

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Fredericia
Tilmeldt 3. Mar 09
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har nogle spørgsmål omkring skat og su.

 

Spørgsmål 1: 

Jeg har arbejdet fra Januar til 31 september 2010. Jeg påbegyndte min skole 1 september 2010. Min løn var bagudbetalt, så det vil sige at det jeg tjente i august måned fik jeg udbetalt sidst i september.

SU har lavet nogle nye regler som gør at man må tjene ubegrænset i de måneder man ikke er tilknyttet en uddannelse, med nogle forskellige krav, som jeg har opfyldt.

Men vil den løn som jeg har optjent i august måned og som blev udbetalt i september, vil den blive talt med i de måneder hvor jeg må tjene ubegrænset fordi de er optjent i august måned eller vil det gå med i de måned hvor jeg ikke må tjene ubegrænset fordi jeg påbegyndte min uddannelse 1 september og de blev udbetalt sidst i september måned.

Spørgsmål 2:

Jeg har optjent feriepenge i 2010, og de feriepenge bliver udbetalt 1 maj 2011, men vil de blive talt med i skatteåret 2010 eller 2011?

Spørgsmål 3:

Hvis jeg påbegynder et arbejde 1 december 2010 og lønnen er bagudbetalt, dvs. den bliver udbetalt sidst i januar måned, vil det så tælle i skatteåret 2010 eller skatteåret 2011. 

Med venlig hilsen

Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Det er optjeningsåret, der er afgørende med hensyn til beskatning mv.

Det gælder både løn, feriepenge mv.

MvH

Peter

 

Fra Fredericia
Tilmeldt 3. Mar 09
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Så det vil også sige at de penge jeg optjente i august ikke går med ind over den anden måned hvor jeg ikke måtte tjene ubegrænset? (altså september), da jeg fik dem udbetalt sidst i september

Fra Fredericia
Tilmeldt 3. Mar 09
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Men nu kan jeg også læse inde på su's hjemmeside, at de skriver "at du max skal betale det su+ sulån du har fået det pågældende år" (1 september til 31 december). Jeg vil få 24417 kr det her år, da jeg har fravalgt en måned. Og da jeg kan se at jeg har tjent over det beløb, så kunne jeg i princippet ligeså godt tjene mere resten af året, da jeg alligevel ikke skal betale mere end det, da jeg ikke har fået mere i su. 

Nogle der har 100% forstand på det?

Fra København
Tilmeldt 2. May 09
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

Vedrørende løn og SU..

Jeg synes at kunne huske at hvis lønmodtager som har nået loftet for løn (inden det bliver modregnet i SU) kan få overført løn som pension så vil der ikke ske nogen modregning..

Der går bare nogle år inden man får glæde af pengene..

 

Simon

 

webworker på www.papirshop.dk

 

Fra Fredericia
Tilmeldt 3. Mar 09
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er også på sin vis rigtigt, men det kræver at det er en arbejdsgivers administrerende pension før det kan lykkes, så det umuligt nu, da de er udbetalt. Men jeg kom til t tænke på noget nemlig. 

De feriepenge jeg har optjent i 2010, de bliver beskattet det år, men da su har de regler hvor jeg må tjene ubegrænset i de måneder man ikke er tilknyttet et uddannelsested ( 1 januar-31 august), vil det så gå med ind over de måneder hvor man er på su eller ej.

Feriepengene står desværre på den lønseddel som hedder 1 september til 31 september, da det er den sidste måned, og der hvor jeg fratræder, og det er den lønseddel hvor man kan se at de har trukket skat og sendt det videre til feriekonto, men vil det blive talt med i måneder hvor jeg ikke må tjene ubegrænset? (september til december)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)