Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overtrædelse af god markedsføringskik

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

jeg har en lille virksomhed med et produkt der har været patenteret indtil 1999, dertil kommer et registreret varenavn som løbende bliver fornyet ( løber pt. til 2019).

Jeg oplever nu at mit produkt kopieres ( dengang mit patenterede produkt kom på markedet var det 100 % unikt), og desuden misbruges mit produktnavn også.

jeg føler mig i den grad generet af krænkerne, og skrev til dem for at få dem til at holde op. Nu sidder jeg tilbage med en brev fra en advokat, som skriver at man anfægter min ret til navnet og at mit patent er udløbet, og derfor står det dem frit for at benytte det.

De snylter på mit produktnavn, og de mener navnet nu er så alment kendt at det dækker over en bred kam og derfor anerkender de ikke min ret til navnet. de mener heller ikke at de handler mod god markedsføringsskik, fordi navnet er så almindeligt nu.

jeg er ved at gå amok. Navnet er alm. kendt, men det skyldes ene og alene mit produkt og historikken, min forgængers store arbejdsindsats og opfindsomhed, og nu er det åbenbart frit at misbruge.

kan det passe aminoer? bare skyd løs...

Fra Vejle
Tilmeldt 30. Jul 10
Indlæg ialt: 1451
Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar. Jeg er pt. i dialog med min egen advokat. jeg skriver herinde for at få flere inputs som jeg måske kan benytte.

jeg har brug for at høre nye idéer, tanker og erfaringer evt. fra lignende sager.

Jeg risikerer at miste retten til navnet såfremt en retssag falder ud til krænkerens fordel. Det skyldes bl.a. at navnet er så indarbejdet en del i vores opfattelse, at det åbenbart også kan være med til at udvande et varemærke.

overvejer at forsøge at tage sagen i retten under henvisning til at man ikke inordner sig under god markedsføringsskik og at produktet i sin tid var så unikt og enestående at navn og produkt hænger uløseligt sammen.

 

Er skide frustreret...

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 2966
Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

http://www.simplylaw.dk/

http://www.simplylaw.dk/

http://www.simplylaw.dk/

http://www.simplylaw.dk/

http://www.simplylaw.dk/

Det kan vist ikke siges nok gange :) Han kan sikkert supllere din advokat hvis han ikke har specielle i Copyright og misbrug af ens produkter, navn, tekster m.m

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 03:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

@ Peter: Jeg ved ikke om jeg kan bidrage med noget, nu hvor du allerede har en advokat til at rådgive dig. Jeg går ud fra, at du har fundet en specialist i IP-rettigheder (immaterialret) og markedsføringsret. 

Her er mine første indskydelser:

Dit patent er udløbet, hvilket betyder, at selve teknologien står til rådighed for alle, inklusive konkurrenter. Det er frustrerende, men en del af patentsystemet. Men dit patents udløb trækker ikke dine varemærkerettigheder med i "døden". Dem har du stadig.

Ud fra det du skriver, kan det tyde på, at dine varemærkerettigheder muligvis er det man kalder "degeneret", det vil sige blevet til en betegnelse for en kategori af produkter i stedet for netop DIT produkt. Det kan af og til være resultatet hvis et varemærke har haft stor succes. Lidt af et paradoks. Blandt andet derfor, at Google kæmper en hård kamp for at udtrykket "at google" noget ikke skal blive en almindelig betegnelse for at søge online.

Hvis den relevante målgruppe tænker på en produktkategori når de hører dit varemærke i stedet for at tænke på netop DIT produkt kan der være noget om snakken.

Men hvis du tidligere har haft en varemærkeret skal der stadig en del til for at bevise degeneration. Det er op til din modpart at bevise det forhold når du har præsenteret en gyldig varemærkeret. Og det er som udgangspunkt ikke en nem bevisbyrde at løfte. 

Uanset hvad skal dine konkurrenter også overholde markedsføringsloven. Men du skal vide, at dine konkurrenter har et relativt vidt spillerum, hvis du hverken har varemærke- eller patentrettigheder på hånden. Men de er stadig forhindret i at snylte på din virksomhed som sådan. Og hvis dine konkurrenter udnytter en form for uudtalt association til netop din virksomhed og dit produkt, vil jeg ikke udelukke, at det kan være i strid med god markedsføringsskik.

Mere tror jeg ikke kan sige ud fra de oplysninger, du har givet.

 

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)