Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler når jeg skal betale for ydelse til foreninger/klubber?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Give
Tilmeldt 4. Nov 07
Indlæg ialt: 912
Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg sidder med et lille projekt hvor jeg skal have hjælp fra spejdere, sportsklubber osv. hvorefter at de så skal modtage en "provision" for deres udførte job.

Så sad jeg her og blev helt i tvivl omkring hvordan man håndtere dette?

Nogen der kender reglerne, eller har erfaring.

Mvh

Lars Hyldegård

Fra københavn
Tilmeldt 20. Feb 07
Indlæg ialt: 561
Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil gerne hjælpe, men du må løfte sløret mere

Fra Give
Tilmeldt 4. Nov 07
Indlæg ialt: 912
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Manageren,

Tak for din respons.

Jeg tror faktisk at jeg fik formuleret mig lidt forkert i mit første indlæg.

Det jeg er ude efter er love og regler omkring udbetaling til klubber som ikke har et CVR. nr.

Der er egentlig ikke så meget slør at løfte ellers... Det drejer sig helt simpelt om et produkt som de skal have provision for hvis de kan skaffe kunder.

Mvh

Lars Hyldegård

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Lars

Det er lidt af en - jeg vil ikke sige hvepserede - nok snarere en gryde havregrød du stikker hånden i. Du ved: stik venligst hånden i gryden (kun den ene) og tag en håndfuld grød op. Det hele smutter mellem fingrene på dig. På samme vis vil det være at få foreningerne til at forholde sig til momsen.

Sagen i en nøddeskal er, at almentnyttige foreninger vælter sig i et grænseland som de færreste af dem har overblik over. Nogle er momsregistrerede og andre er ikke. Nogle momser meget, andre intet og i bund og grund er der et utal af fejl.

Hvorfor - fordi reglerne faktisk er en kende komplicerede, og vi jo som oftest har med lægfolk at gøre, som ikke er frivillig foreningsleder for at dyrke moms - men fordi de interesserer sig for frivilligt arbejde.

Jeg gætter på, at det du vil sætte op, er en løsning hvor klubberne skal have provision for at lave et salg, hvor det er dig (eller den virksomhed du repræsenterer) som opgør klubbens tilgodehavende og udbetaler det.

Nu er det så heldigt, at det er den enkelte klubs problem, hvis den ikke afregner moms korrekt - så det vigtige for dig er sådan set bare at finde ud af, om klubben er momsregistreret eller ej.

Hvis klubben er momsregistreret, vil den ydelse klubben præsterer over for dig også være momspligtig. Og så skal du udbetale deres provision med moms. Du får så momsfradrag for momsen.

Hvis klubben ikke er momsregistreret - så må du for Guds skyld heller ikke udbetale moms - for så har du ikke momsfradrag.

Ifølge SKATs retningslinjer skal du tjekke momsregistreringen hver gang du udbetaler, det kan du gøre her:

https://www.skat.dk/front/appmanager/skat/ntse?_nfpb=true&_nfpb=true&_pageLabel=Virk_Momsnumrei_DK&_nfls=false.

Det er ikke nok du bare har foreningens CVR-nummer - det er ikke ensbetydende med at foreningen er momsregistreret. De fleste foreninger har et CVR-nummer, men ofte er det alene fordi de modtager offentlig støtte. Du skal - og bør for din egen skyld - tjekke, hver gang.

Der er efter min opfattelse ikke oplysningspligt på de udbetalinger du laver til foreninger, der ikke er momsregistrerede.

Vh
Lars

Fra Give
Tilmeldt 4. Nov 07
Indlæg ialt: 912
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars,

Jeg siger rigtig mange tak for et godt og fyldestgørende svar.

Jeg vil gå videre med sagen og se hvor langt jeg kommer med projektet.

Endnu en gang tak og hav en super god aften.

Mvh

Lars Hyldegård

 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)