Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af drift men bosiddende i Sverige

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Feb 06
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et dansk driftselskab (ApS) igennem et holding (ApS) hvor jeg har ejet det meste af driften i over 3 år.

Efter hvad jeg kan læse her skal jeg kun betale selskabsskat af fortjeneste ved salg såfremt jeg ikke investerer pengene andetsteds eller bruger dem på anden måde. Er det korrekt?

Men er der nogen der kender reglerne når man bor i Sverige om de er mere fordelagtige eller hvad der gør sig gældende?

 

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Blue

Hvis dit danske holding selskab sælger dit danske driftsselskab, vil der ikke være nogen dansk selskabsskat (aktieavancer er skattefri for selskaber uanset ejertid, hvis holdingselskabet ejer mere end 10% af aktierne i driftsselskabet). Så længe pengene bliver i holdingselskabet skal du ikke personligt betale dansk skat. Hvis din fulde skattepligt til Danmark er ophørt og du sælger holdingselskabet, vil du heller ikke skulle betale dansk skat (men en eventuel henstand med dansk fraflytningsskat bortfalder). Hvis du hæver udbytte fra Holdingselskabet, mens du bor i Sverige vil du skulle betale dansk udbytteskat. Efter dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Sverige (Norden) må Danmark dog kun opkræve 15% i skat af udbyttet.

Den svenske skat bør du konsultere en svensk rådgiver om. Men udgangspunktet er, at udbytter og avancer på salg af aktier  beskattes med 30%. Der kan være særregler, da der tale om et holding selskab. Du bør også få undersøgt om holdingselskabets salg af anparterne i driftsselskabet kan udløse svensk skat enten i holdingselskabet eller hos dig personligt.

Hvis avancen er stor, har du mulighed for at opnå en meget gunstig skattemæssig stilling, hvis en række betingelser er opfyldt.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)