Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af privat hævning fra en personlig ejet virksomhed ??

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Oct 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu blev jeg simpelhen nød til at oprette mig som bruger af dette fantastiske forum Smile Jeg igennem lang tid kunnet finde svar på næsten alle mine spørgsmål omkring opstart af egen virksomhed herinde og det har været en utrolig stor hjælp Wink

Nu er jeg dog blevet lidt uskikker omkring beskatningen i en personlig ejet virksomhed.

Jeg har 2 konti i banken, en til privat og en til min personlig ejet virksomhed. Jeg fører regnskab og betaler selvfølglig skat af virksomhedens overskud.

Nu ønsker jeg at trække 100.000 kr. ud af virksomhedens konto til at betale et privat lån tilbage med, hvordan står jeg rent skattemæssig hvis jeg gør det. Jeg hæver jo i forvejen 10.000 kr. hver mdr. til egen "løn" som jeg bogfører på en statuskonto under egenkapitalen.

Der er ikke nogen likivditets forbehold, som skulle gøre at jeg ikke kan udtrække så stort et beløb, men skal jeg betale skat af beløbet ud over den skat jeg betaler af virksomhedens overskud?

På forhånd tak for hjælpen Yes

 

 

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 21:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hunsballe:

.............  Nu ønsker jeg at trække 100.000 kr. ud af virksomhedens konto til at betale et privat lån tilbage med, hvordan står jeg rent skattemæssig hvis jeg gør det. Jeg hæver jo i forvejen 10.000 kr. hver mdr. til egen "løn" som jeg bogfører på en statuskonto under egenkapitalen.

Der er ikke nogen likivditets forbehold, som skulle gøre at jeg ikke kan udtrække så stort et beløb, men skal jeg betale skat af beløbet ud over den skat jeg betaler af virksomhedens overskud?

På forhånd tak for hjælpen Yes



Ja du skal betale skat af beløbet - men det bliver jo så også fratrukket firmaets overskud - på samme måde som de 10tkr du hæver - som du også bliver beskattet af -

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Det skulle der ikke være noget problem i - medmindre du bruger virksomhedsordningen. Hvis du ikke bruger virksomhedsordningen, så betaler du skat af virksomhedens overskud og ikke af de penge du hæver privat. Anvender du derimod virksomhedsordningen, så minder beskatningen mere om et selskabs.

MVH

Thomas

Tilmeldt 7. Oct 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hurtig hjælp....er dog mere forvirret nu..en skriver at jeg skal betale skat at både det jeg hæver pr. mdr. og det større beløb jeg ønsker at hæve, men du skriver at det skal jeg ikke. ????

Jeg er IKKE beskattet efter virksomhedsordningen....og betaler IKKE skat af det beløb jeg hæver hver mdr. men "kun" af overskuddet af egen virksomhed...

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hunsballe:

Tak for hurtig hjælp....er dog mere forvirret nu..en skriver at jeg skal betale skat at både det jeg hæver pr. mdr. og det større beløb jeg ønsker at hæve, men du skriver at det skal jeg ikke. ????

Jeg er IKKE beskattet efter virksomhedsordningen....og betaler IKKE skat af det beløb jeg hæver hver mdr. men "kun" af overskuddet af egen virksomhed...

Så hæver du bare de 100.000, da der ikke sker beskatning af dette beløb. Du beskattes af virksomhedens skattemæssige overskud, når du kører efter personskatteloven.

Hvis der var tale om virksomhedsskatteordningen, ville dine hævninger derimod være skattepligtige.

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hunsballe,

Du må vide hvor meget du har tjent i virksomheden (overskud, når udgifter osv. er trukket fra). Det beløb skal du svare skat af. Hvor har du de 100.000,- fra ? Er de opsparet gennem længere tid, bla. fra 2009 ? Hvis ja, så har du sikkert betalt skat af (noget) dem....

Det er derfor svært at sige om du skal betale ekstra skat ved at hæve dem eller ej.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Uanset hvornår han har tjent pengene, så har det ikke indflydelse på, om han skal betale skat af de penge han hæver på sin firmakonto. Og dermed er det ikke svært at sige om han skal betale ekstra skat ved at hæve dem - det skal han IKKE. Pengene er hans - uanset om de står på en privat konto eller firma konto (det er det samme i SKATs øjne), og han betaler skat af virksomhedens overskud ud fra de tal der angives i selvangivelsen, og ikke ud fra hvor mange penge han bruger/hæver.

MVH

Thomas

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg syntes ikke I er så pædagogiske:

Da han ikke anvender virksomhedsordningen så beskattes han af hele overskuddet uanset hvor meget han så hæver. Det betyder også at han kan hæve de 100.000 kr. uden at det gør nogen forskel.

Hvis han nu brugte virksomhedsordnngen ville de 100.000 kr. indgå som en hævning ligesom de 10.000 kr. pr. måned. Derved er der det mindre at opspare som opsparet overskud (foreløbig 25% skat).

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan man ikke være uenig I, men måske det var værd at overveje at anvende virksomhedsordningen...

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer jo helt an på hvor  meget han tjener i virksomheden og hvad han forbruger. Uanset at han måske ikke i dag har et overskud som medfører topskat, så vil han - i det omfang han ikke hæver hele overskuddet - kunne  oparbejde en mellemregning som han kan få gavn af i senere år hvor han måske kommer over grænsen for topskat. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)