Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat og gaver

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Randers
Tilmeldt 21. Feb 06
Indlæg ialt: 254
Fra  Jobfisk.dk Skrevet kl. 08:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Er der nogen der kort kan opridse hvilke regler der er i forhold til at give en give til enkelte af sine brugere?

Jeg tænker på: hvis jeg vil give en gave/gavekort af en vis værdi til brugere der har hjulpet mig på den ene eller anden måde, hvad løber jeg så ind i af regler og er der evt. faldgruber jeg skal passe på?

 

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Henrik

Tingsgaver som du giver som tak for hjælp til (ikke nærtstående) er skattepligtige for modtageren. Men det er B-indkomst. Dvs. du skal ikke indeholde kildeskat og heller ikke indberette gaven til skat.

Skat er af den opfattelse, at gavekort er at sidestille med kontanter. Dvs. Skat mener, at du skal indeholde kildeskat og indberette beløbet til Skat. Dette er formentlig også korrekt, hvis gavekortet kan refunderes eller der er tale om et gavekort til et bredt sortiment, så gavekortet er næsten lige så godt som kontanter f.eks. et gavekort til Bilka. Men er det et gavekort til et begrænset sortiment f.eks. til en kamerabutik, mener jeg det kan sidestilles med, at du faktisk havde givet et kamera, hvorfor gavekortet bør være B-indkomst og uden indberetningspligt. Dette resultat støttes også af en ny afgørelse.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Fra Randers
Tilmeldt 21. Feb 06
Indlæg ialt: 254
Fra  Jobfisk.dk Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Esben

Tak for svar.

 

Er det så meningen at man som privat person skal opgive til Skat, når man fx deltager i et fokusgruppeinterview og får en gave til fx en værdi af 300 kr.?

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er helt entydig regler for hvornår man skal indberette og ikke skal og hvordan forbindelserne er. Så det her forleden, så prøver lige at finde det igen (var sat op i skemaform), og ellers kontakt Skat, eller endnu bedre, skriv til Skat og få et bindende svar.

Køb ren argan olie her

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

 

 

Er det så meningen at man som privat person skal opgive til Skat, når man fx deltager i et fokusgruppeinterview og får en gave til fx en værdi af 300 kr.?

Ja, de 300 kr. er skattepligtige og dem skal man huske at have med på selvangivelsen. Der er ikke mange bagatelgrænser i skattelovgivningen.
Med venlig hilsen
Esben Christensen

Fra Brædstrup
Tilmeldt 19. Sep 10
Indlæg ialt: 173
Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu har jeg brugt længere tid på at sætte mig ind i reglerne omkring dette. Snakker i kontanter/gavekort eller også gaver?

Jeg ved at beløbsgrænsen for gaver (ikke kontanter eller lign.) er 700kr inkl moms. per medarbejder/kunde..... Det er ihvert fald det jeg fortæller til mine kunder, så ret mig endelig :)

Reklameartikler, Tøj, alt til Visuel Branding - www.donitez.dk

Fra Randers
Tilmeldt 21. Feb 06
Indlæg ialt: 254
Fra  Jobfisk.dk Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Donitez:

Jeg ved at beløbsgrænsen for gaver (ikke kontanter eller lign.) er 700kr inkl moms. per medarbejder/kunde..... Det er ihvert fald det jeg fortæller til mine kunder, så ret mig endelig :)

Jeg syntes også en gang at have hørt at der var en minimums grænse - men ved det ikke.

Og hvis man må give en gave, hvad så med et gavekort til en bestemt forretning: er det det samme?

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Donitez

Grænsen på 700 kr. gælder julegaver til medarbejdere og ikke andre gaver. Gaver er som udgangspunkt skattepligtige. Udover julegaverne er lejlighedsgaver f.eks. fødselsdagsgaver (af sædvanlig størrelse) skattefri. "Gaver" hvor der er en modydelse i form af en indsats eller som er præmier er som udgangspunkt skattepligtige.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Fra Brædstrup
Tilmeldt 19. Sep 10
Indlæg ialt: 173
Skrevet kl. 08:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Esben Christensen:

Hej Donitez

Grænsen på 700 kr. gælder julegaver til medarbejdere og ikke andre gaver. Gaver er som udgangspunkt skattepligtige. Udover julegaverne er lejlighedsgaver f.eks. fødselsdagsgaver (af sædvanlig størrelse) skattefri. "Gaver" hvor der er en modydelse i form af en indsats eller som er præmier er som udgangspunkt skattepligtige.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Synes nok der var et eller andet.... Er det tilladt at give julegaver i Juli?? :)

Reklameartikler, Tøj, alt til Visuel Branding - www.donitez.dk

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Donitez

Der er ingen faste grænser for hvornår man kan give julegaver, så i sidste ende bliver det formentligt afgørende, hvornår man sædvanligvis giver julegaver, så jeg vil mene, at der skal noget ganske særligt til hvis vi tager andre tidspunkter end december og evt. slutningen af november. Hvis du f.eks. giver alle dine medarbejdere en julegave i december og du den følgende juli opdager, at der er en du har glemt, vil jeg da ikke afvise, at du vil kunne slippe afsted med at give en reparationsgave i juli.

Hvis du vil have et hurtigt overblik over Skat´s opfattelse af reglerne vdr. beskatning af forskellige typer af gaver til medarbejdere, kan du se et skema her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1807749&vId=203601&i=6#i1807749 Som jeg har skrevet længere oppe i tråden sidestiller Skat et gavekort med kontanter, så enkelt er det ikke nødvendigvis.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)