Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Livsforsikring firma tegnet.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Jun 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg håber nogen kan hjælpe mig, med et spørgsmål vedr. min livsforsikring via SEB pension  som er tegnet igennem mit enkeltmandsfirma.

Er der nogen der kender til, hvorledes den kan den fratrækkes.

Skal jeg trække den fra i mit regnskab, eller sker det mon rent automatisk hos Skat.

Mange hilsner og tak :-)

NinaP

 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nina

Det afhænger af hvilken skattekode forsikringen har fået, bør fremgå af din police/forsikringspapirer.

Når du funden koden, kan du prøve at finde fradrag eller ej på skat.dk.

Problemet er, at der ikke nok oplysninger til at give dig svar.

Tonny

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ninna

Jeg er enig med Tonny i, at man ikke kan give et præcist svar med de oplysninger du har givet, og du kan formentlig få svar ved at læse din police eller kontakte SEB pension. Men man kan godt sige noget generelt om spørgsmålet.

Livsforsikringer kan tegnes både med og uden fradragsret. Er de uden fradragsret er udbetalingerne skattefri.

Hvis de er tegnet med fradragsret vil Skat modtage oplysning fra livsforsikringsselskabet om indbetalingen, men som selvstændig er det dit eget ansvar at føre beløbet på selvangivelsen.

Der er forskellig værdi og begrænsninger for fradraget afhængig af hvilken type livsforsikring, der er tale om.

Er der tale om en sumforsikring, hvor en sum udbetales i tilfælde af død er der fradragsret i personlig indkomst (men ikke i topskatten), hvilket skal ses i lyset af at udbetalinger beskattes med en afgift på 40%. Fradraget kan ikke overstige 46.000 kr. p.a. grænsen gælder for alle kapitalforsikringer og kapitalpensioner under et.

For rateforsikringer og ophørende livrenter (udbetales over 10-25 år) er der fradragsret for op til 100.000 kr. p.a. For selvstændige gælder som noget særligt, at op til 30% af overskuddet (til og med 2014) kan indbetales, der gives fradrag i personlig indkomst (også i topskatten). Dette skal ses i lyset af, at udbetalingerne beskattes som personlig indkomst når den udbetales.

For indbetaling på livrenter (udbetales som udgangspunkt så længe den forsikrede er i live) kan også fratrækkes i personlig indkomst og udbetalinger er skattepligtige som personlig indkomst. Max fradrag er 46.000 kr. p.a. (eller 30% af overskuddet fra selvstændig virksomhed til og med 2014).

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)