Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag for ejendomsudgifter fra privaten

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Brande
Tilmeldt 1. Nov 09
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa, 

I forbindelse med etablering af et ridecenter opstår spørgsmålet omkring hvorledes der kan bogføres en lejeværdi i regnskabet. Ridecentret er ejet privat, men indeholder omkring 95% bygningsareal til erhvervsformål. Ridecentret drives fuldt ud som erhverv, og der hentes indtægter fra undervisning, opstaldning mv, så der skulle ikke være tvivl om, hvorvidt Skat vil godkende virksomheden skatteteknisk som værende et erhverv. 

Men hvordan og hvor meget kalkulerer jeg "huslejen" til at være på erhvervsandelen? Er det udelukkende boks- og kontorfaciliteter, der kan gives fradrag for, eller det samlede bebyggede areal med erhvervsbrug (halmlade+ridehal)? Og hvordan finder jeg frem til prisen på "huslejen", som kan bogføres i regnskabet - svarer det fx. til en procentsats af ydelsen på ejendommens finansiering? Hvad er i øvrigt tilstrækkelig dokumentation til en sådan bogføring

 

Fra Næstved
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 00:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej...

Først vil jeg anbefale dig at søge en revisor :) selvom det måske ikke er det svar du er interesseret i. Der er ikke så meget ide i at begynde at tage en "leje" for erhvervsdelen for så skal du blot bekattes privat af denne indtægt hvis det var det du tænkte på.

Hvis du kommer til at anvende virksomhedsordningen er der bestemte regler for hvorledes ejendommen skal indgå på indskudskonto og i kapitalafkastgrundlag. Der skal bl.a. være en oplyst fordeling mellem erhvervsmæssigt  og privat benyttet del af ejendom for at ejendommen kan indgå i vso mv. når denne benyttes delvist erhverv... Herefter kommer div. skatteregler mv. vedr. afskrivninger på bygninger mv. lade og ridehal evt. 4%... men igen så synes jeg det er værd at søge revisor. 

Med hensyn til gælden vedrørende ejendommen så kan denne indskydes i vso og du vil så muligvis få fuldt fradrag for disse renteudgifter (der kan være evt. rentekorrektion). Igen så må jeg sige at det kræver rådgivning og assistance fra en som kan se på den specifikke sag.

 

 

 

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 01:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Schlæger:
Men hvordan og hvor meget kalkulerer jeg "huslejen" til at være på erhvervsandelen? Er det udelukkende boks- og kontorfaciliteter, der kan gives fradrag for, eller det samlede bebyggede areal med erhvervsbrug (halmlade+ridehal)? Og hvordan finder jeg frem til prisen på "huslejen", som kan bogføres i regnskabet - svarer det fx. til en procentsats af ydelsen på ejendommens finansiering? Hvad er i øvrigt tilstrækkelig dokumentation til en sådan bogføring? 

Hej

Der vil normalt være en fordeling af ejendommen, hvoraf der fremgår en ejerboligværdi, hvorefter der beregnes en forholdsmæssig fordeling af ejendommens driftsomkostninger i hhv. en erhvervsmæssig andel og en privat andel. Herudover kan der afholdes omkostninger, som i sagens natur kan henføres direkte til enten den private eller den erhvervsmæssige del.

I mangel af en ejerboligfordeling må der foretages et skøn, evt. ved en mellemkomst af eks. en mæglervurdering eller for den sags skyld SKAT's vurdering af forholdet mellem privat og erhverv.

Fordelingen af privat og erhverv vil således også gælde ejendommens finansieringsforhold, hvor der ved indtræden i Virksomhedsskatteordningen vil kunne opnås fradrag for renteomkostningerne på erhvervsandelen i den personlige indkomst.

Der skal ikke beregnes nogen husleje fra erhvervsdelen til den private del, idet ovennævnte fordeling vil tage højde for denne betaling.

Tonny

Fra Næstved
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny

Jeg er elementært uenig i den opfattelse af hvorledes renteudgifterne fradrages i virksomheden.... I må endelig korrigere mig hvis følgende er forkert for jeg ønsker kun at blive klogere... Jeg er ret sikker på at man ikke blot kan foretage en opdeling af gælden på ejendommen. Efter hvordan jeg er oplært så er det "enten eller" med hensyn til indskud af lån i vso. Dette er ikke afhængigt af aktivposterne som indskydes. Dvs. at efter sådan som jeg opfatter det så kan der ikke foretages en fordeling af det indskudte lån afhængigt af den erhvervsmæssige benyttelse af det tilhørende aktiv. Så hvis man indskyder et gældsbrev så kan man ikke blot medtage en del af denne. Desuden kan al privat gæld indskydes i vso.

Korriger mig venligst hvis I er uenige.

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Nu talte jeg om blandede ejendomme, så dette link siger vel det meste

http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=102819&vId=203350&search=blandet%A4ejendom

Det fremgår rimelig klart her, at den erhvervsmæssige andel af en ejendom indgår i eks. VSO.

Hvorvidt der medbringes privat gæld i ejendommen, har jo ikke nogen betydning i henhold til Virksomhedsskattelovens bestemmelser om rentekorrektion m.v.

Hilsen

Tonny

Fra Hårlev
Tilmeldt 30. Aug 10
Indlæg ialt: 12
Fra  CykelRevisoren Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du ønsker at fastsætte en husleje - skal du have et selskab, hvor man aftaler prisen svarende til markedsprisen for området.

Hvis du ønsker have en personlig virksomhed - skal der lave en fordel af bygningerne - værdi og efterfølgende udgifterne forholdsmæssig privat og erhverv.

Jeg vil anbefale at du får en revisor

Hvis du bor i nærheden af Køge - kan jeg hjælpe dig

Fra Brande
Tilmeldt 1. Nov 09
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene, som jo i sagens natur ligger tæt op ad hinanden. Der er vist ingen tvivl om, at der skal revisor ind over og det allerede inden købet er gennemført. 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Schlæger:

Tak for svarene, som jo i sagens natur ligger tæt op ad hinanden. Der er vist ingen tvivl om, at der skal revisor ind over og det allerede inden købet er gennemført. 

Hej Jesper

Så skulle du prøve at lægge opgaven på Freelancer, så du i det mindste kan få en idé om både pris og kvalitet.

Tonny

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Cykelrevisoren:

Hvis du ønsker at fastsætte en husleje - skal du have et selskab, hvor man aftaler prisen svarende til markedsprisen for området.

Hvis du ønsker have en personlig virksomhed - skal der lave en fordel af bygningerne - værdi og efterfølgende udgifterne forholdsmæssig privat og erhverv.

Jeg vil anbefale at du får en revisor

Hvis du bor i nærheden af Køge - kan jeg hjælpe dig

Det er ikke helt rigtigt. Hvis du anvender virksomhedsordningen er der ikke noget problem i at man sætter en leje som man udgiftsfører i virksomheden og indtægtsfører privat med fradrag af en forholdsmæssig andel af udgifterne.

Det at der er indtægter af ridestalden ville jeg umiddelbart ikke lægge for meget i når vi taler om hobbyvirksomhed problemstilingen. Hvis ridestalden giver underskud er der altid en nærliggende risiko for at man vil betragte det som hobbyvirksomhed hvorved underskud ikke kan fratrækkes eller fremføres. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)