Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørsel mellem hjem (enkeltmandsvirksomhed) og job..60-dages regel

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Feb 10
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, nu når man sidder og læser forskellige afgørelser og kommentarer på nettet samt SKATs egen vejledninger kan man godt komme i tvivl. Hvis nogen har praktiske erfaringer, venligst byd ind?

Scenariet er en enkeltmandsvirksomhed der har base i hjemmet, der kørers hjemmefra (i provinsen) til trykkeri i Københanv hvor aviser afhentes og distribueres rundt i provinsen. Der afregnes pr tur, dvs i min verden både ud og hjem. Basalt set kurerkørsel.

Mit spørgsmål er, nu er bilen ejet privat og der udbetales kmgodtgørelse efter statens takster, men må man og kommer man ind under 60-dagesreglen? Jeg mener efter aflønningens betingelser starter "turen/jobbet" når man kører hjemmefra, så der er arbejdspladsen. Men hvordan ser SKAT på dette i praksis?

Takker

/René

Økonomitjek - få råd til mere idag!
www.myfinance.dk

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej René

Du skriver enkeltmandsvirksomhed, hvorfor der ikke kan blive tale om 60-dages reglen.

Du kører efter statens takster fra hjemmet og på ruten og hjem igen. Den høje sats for de første 20.000 km. og herefter den lave sats.

Hvis din bil er en gulpladebil, så kan denne tråd være meget interessant

http://www.amino.dk/forums/t/101092.aspx?PageIndex=1

Hilsen

Tonny

Fra Næstved
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 00:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Fra Næstved
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 01:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hov jeg glemte at skrive => ja 60 dages reglen gælder

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 01:45
Hvor mange stjerner giver du? :

TD:

Hej Rene

Din bil er uden for virksomheden og derfor er du omfattet af samme regler som lønmodtagere når disse kører i privat bil og får udbetalt kørselsgodtgørelse. Se evt. nedenstående tråd.

http://www.amino.dk/forums/t/30935.aspx

Bent's kommentarer kan du normalvis stole på.

Jeg er stadig ikke enig, idet den tråd du henviser til, ikke helt kan sammenlignes med det her angivne forhold.

Jeg fandt denne landsretsdom, hvor der netop fremkommer en afgørelse, som går på, at driftsmidlet skal anvendes ved udførelsen af arbejdet og transport af værktøj m.v., hvor personen så nødvendigvis må følge med. Heraf bliver hele kørselen erhvervsmæssig.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=152695&chk=203348#pos

I trådstarters situation er det netop bilen, som skal anvendes til udførelsen af arbejdet, hvorfor transporten af bilen vil være omfattet af reglerne for skattefri kørselsgodtgørelse fra start til slut.

Hvis du som person, derimod skulle transporteres til en arbejdsplads med det formål at arbejder der, så er jeg enig i, at der vil være en begrænsning jvf. reglen om 60-dage indenfor en 12 måneders periode.

Tonny

Fra Næstved
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny

Ja du kan nok have ret i den specifikke situation fordi driftsmidlet er nødvendigt for arbejdets udførsel og ikke blot er persontransport... Det overvejede jeg ikke da jeg svarede og blot tænkte i at man kan blive omfattet af denne regel.

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :

TD:

Hej Tonny

Ja du kan nok have ret i den specifikke situation fordi driftsmidlet er nødvendigt for arbejdets udførsel og ikke blot er persontransport... Det overvejede jeg ikke da jeg svarede og blot tænkte i at man kan blive omfattet af denne regel.

Ja, under alle omstændighed er vi ude i noget, der kan minde om en "gråzone".

Spørgsmålet er om ikke trådstarter vil kunne drage fordel af at få et "bindende svar" fra SKAT om forholdet.

Tonny

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Hej René

Du skriver enkeltmandsvirksomhed, hvorfor der ikke kan blive tale om 60-dages reglen.

Hilsen

Tonny

 

?? 60 dages reglen gælder også for selvstændigt erhvervsdrivende. Men 60 dages reglen gælder ikke når vi taler om en specialindrettet varebil, herunder en lukket kassebil uden ruder (ja det er Skats udlægning) soom ikke er egnet til privat kørsel. Et bindende svar fra Skat var måske værd at overveje.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)