en-mands virksomhed der drives i min fritid. Her hjemkøber jeg varer med henblik på vidersalg og sælger min viden. Til tider har jeg brug for diverse varer til internt forbrug, blækpatroner, brændbare medier o.a.
Mit regnskab fører jeg i et simpelt excel ark opdelt på måneder også en opsummering på året. grundlæggende bare opdelt i "udgifter & indtægter".
Når jeg på nuværende tidspunkt køber ting til internt brug, skriver jeg "bare" leverandøres navn, fakturanummer, billagsnummer og beløb og momsbeløbet ned. Skal jeg gøre noget YDERLIGERE når tingene skal bruges internt?
Hvis jeg hjemkøber f.eks noget netværksudstyr (koster ca 4-5000) skal der så gøres noget særligt fordi det er så "højt" et beløb ?
Af hensyn til en korrekt beregning af din bruttofortjeneste bør du notere, hvilke varer som er forbrugt i virksomheden, således disse ikke medtages ved beregningen af bruttofortjenesten.
Iøvrigt kan jeg kun anbefale, at du anskaffer dig et regnskabsprogram til formålet. Der er dog nogle "gratis-løsninger" eller næsten gratis programmer på markedet.
kk ... dvs når jeg hjemkøber varer, sælger dem med fortjeneste + mine timer skal jeg selvfølgelig betale moms og skat... Jeg har så gjort det således, at indtægter - udgifter (kombi af vare hjemkøbt til intern brug SAMT varer hjemkøbt med henblik på vidersalg) = resultat som jeg så skal betale skat af.
Hvis jeg læser lidt mellem linjerne i dit svar, så er ovenstående ikke korrekt? Jeg skal altså fjerne udgifterne til "intern" brug når jeg angiver skat?
ang. regnskabs program syntes jeg det er lidt "overkill" når jeg har en omsætning på 10-20.000,- pr år.
Jeg har så gjort det således, at indtægter - udgifter (kombi af vare hjemkøbt til intern brug SAMT varer hjemkøbt med henblik på vidersalg) = resultat som jeg så skal betale skat af.
Dette er helt korrekt måde at opgøre på. Til internt brug er jo kun en ompostering fra vareforbruget til en anden gruppe i regnskabet, men stadig fradragsberettiget.
Anders Jensen:
ang. regnskabs program syntes jeg det er lidt "overkill" når jeg har en omsætning på 10-20.000,- pr år.
Her findes der flere "freeware" programmer, som kan løse det for dig, eks. winfinans, CE Finans og mange flere. Du kan søge lidt her på Amino eller google "gratis regnskabsprogram".
Dette er helt korrekt måde at opgøre på. Til internt brug er jo kun en ompostering fra vareforbruget til en anden gruppe i regnskabet, men stadig fradragsberettiget.
nu skriver du så "fradragsberettiget" ... det er jo ikke momsen du mener... dvs når jeg så skal betale skat, (de ca. 50% af nettoomsætningen) så kan jeg trække nettobeløbet af de "interne udgifter" fra?
eksempel: omsætning 50.000 8% am = 4.000,- Trækprocent 39% = 46.000 x 39% = 17.940 Udgifter til intern forbrug (F.eks bærbar) 4.000,- At betale skat kr. 13.940,-
eksempel: omsætning 50.000 8% am = 4.000,- Trækprocent 39% = 46.000 x 39% = 17.940 Udgifter til intern forbrug (F.eks bærbar) 4.000,- At betale skat kr. 13.940,-
Er det korrekt?
Nej, det er ikke korrekt, da den såkaldte "interne udgift" ikke en skat, men en omkostning. Derfor skal denne fratrækkes i omsætningen, så du får det beløb, som du skal beskattes af.