Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aktivering/afskrivning af software

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg overvejer at starte en virksomed med det formål for øje at sælge software som jeg selv har udviklet. Softwaren representer naturligvis en værdi og jeg overvejer derfor om jeg kan bruge den som "kapital" i et nyt selskab så jeg ikke skal op med så mange kontanter i forbindelse med stiftelsen.

Hvis det kan lade sig gøre, er der så nogle skattemæssige konsekvenser for mig som person? For selskabet? Hvor lang tid skal softwaren i givet fald afskrives over?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Ja..det er jo et vurderingsspørgsmål.

Du skal bruge en revisor til at lave en vurderingsberetning samt en åbningsbalance.

Efter lov om skattefri virksomhedsomdannelse kun i 1. halvår af kalenderåret.....2. halvår skattepligtig

for dig.

Afskrivning regnskabsmæssigt 3 år.....skattemæssigt straksafskrivning.

MvH

Peter

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Hej!

Ja..det er jo et vurderingsspørgsmål.

Du skal bruge en revisor til at lave en vurderingsberetning samt en åbningsbalance.

Efter lov om skattefri virksomhedsomdannelse kun i 1. halvår af kalenderåret.....2. halvår skattepligtig

for dig.

Afskrivning regnskabsmæssigt 3 år.....skattemæssigt straksafskrivning.

MvH

Peter

Forstår du selv dit svar Peter ?

Problemet er er at det er meget vanskeligt at værdiansætte software som er selvudviklet. Det næste er at du er skattepligtig af den værdi der afsættes. Medmindre man laver en skattefri virksomhedsomdannelse. Den skal så gennemføres pr. 1/1 men forudsætter at du har en igangværende virksomhed på dette tidspunkt.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bent.

Ja er enig,

MvH

Peter

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)