Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat af løn i enkeltmandsvirksomhed - med frikort

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Hej

Det er helt gal med forskudsregistreringen, idet frikort kun udstedes til lønmodtagere.

Har du lønmodtager arbejde og selvstændig virksomhed, så kan det dog forekomme.

Dit frikortbeløb kan alt andet lige sammenholdes med, hvad du kan tjene - overskud af virksomhed og indkomst som lønmodtager - inden du skal betale skat. AM-bidrag (Bruttoskat) skal du altid betale.

Tonny

Hej Tonny,

Tak for dit svar. (Også tak til gundi!) :)

Ja, jeg har et arbejde ved siden af, så derfor har jeg et frikort. Men for, at jeg forstår det, så hvis jeg gerne vil lave en privat hævning, så skal jeg lave et bilag, og blot registrere det som B-indkomst til skat?

På forhånd tak.

Mvh
Andreas

Fra Næstved
Tilmeldt 22. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Andreas... Jeg kan høre på din forståelse af regnskab at du har behov for lidt viden på området. Du kan evt. søge herinde men det nemmeste er at tage fat i et familiemedlem eller en bekendt som har kendskab til regnskab og spørge om lidt undervisning. Hvis du har penge til det så kan du evt. kontakte en bogholder til at oplære dig i bogføring.... Desværre skal du ikke bare betale skat af det som du trækker ud fra din virksomhed men af dit overskud. Du har pligt til at holde styr på hvor meget du tjener og "bogføre" dine indtægter og udgifter. Hvis du har en særskilt konto til din virksomhed er det nemmest for dig selv at holde styr på din virksomhedsøkonomi for så kan du næsten bogføre alle nødvendige posteringer ud fra posteringerne på bankkontoen... Hvis du ikke har benyttet dit frikort vil du få udnyttet dette automatisk når der udarbejdes selvangivelse. Dit personfradrag vil blot blive fratrukket i eventuel indkomst fra din virksomhed.

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :

TD:
Hej Andreas... Jeg kan høre på din forståelse af regnskab at du har behov for lidt viden på området. Du kan evt. søge herinde men det nemmeste er at tage fat i et familiemedlem eller en bekendt som har kendskab til regnskab og spørge om lidt undervisning. Hvis du har penge til det så kan du evt. kontakte en bogholder til at oplære dig i bogføring.... Desværre skal du ikke bare betale skat af det som du trækker ud fra din virksomhed men af dit overskud. Du har pligt til at holde styr på hvor meget du tjener og "bogføre" dine indtægter og udgifter. Hvis du har en særskilt konto til din virksomhed er det nemmest for dig selv at holde styr på din virksomhedsøkonomi for så kan du næsten bogføre alle nødvendige posteringer ud fra posteringerne på bankkontoen... Hvis du ikke har benyttet dit frikort vil du få udnyttet dette automatisk når der udarbejdes selvangivelse. Dit personfradrag vil blot blive fratrukket i eventuel indkomst fra din virksomhed.

Hej TD,

Tak for dit svar.

Mit firmas regnskab har jeg helt styr på, så hjælp og oplæring i bogføring har jeg ikke brug for. Det eneste, jeg ikke forstår, er det med løn/privat hævning.

Derfor er mit spørgsmål efter dit svar: Det bilag, jeg laver til regnskabet, skal det ikke med som et hvert andet, så når jeg afslutter regnskabet, så bliver trækningen inkluderet? Og hvordan angiver jeg trækningen til SKAT?

På forhånd tak.

Mvh
Andreas

Fra Næstved
Tilmeldt 22. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej... Okay det lyder godt. Når du hæver penge skal du blot vedlægge en kopi af bankudskriften og notere "hævet privat". Man skal ikke indberette hævninger som sådan. Når året eromme skal du indberette dit overskud og hvordan du vil lade dit overskud beskattes. hvis det er efter personskattelovens alimindelige regler så beskattes du af virksomhedens overskud (før renter) som personlig indkomst mens dine renter som stammer fra virksomheden beskattes som kapitalindkomst. Alt indberettes nemmest ved at selvangive dette på SKAT's tastselv service. Hvis du er alene i din virksomhed skal du således slet ikke have noget der ligner et løn bogholderi. Du skal lade dig forskudsregistrere med selvstændig virksomhed og gætte på dit resultat for året og så får du B-skatterater og AM-bidrag til betaling 10 gange på et år.

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)