Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

problemer med at skulle bogføre et køb som blev returneret og ændret til et andet beløb

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 1. Sep 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

håber at der er et kvikt hoved som kan hjælpe en regnskabs-novice :)

Mit problem er følgende:

Jeg købte en varer i en butik til kr. 399,- men det vidste sig at det ikke kunne det som sælgeren havde sagt. Derfor kom jeg tilbage i butikken og vi fandt et andet produkt til kr. 199,- som jeg kunne bruge istedet.
Sælgeren tog den første kvittering tilbage og skrev en ny på det nye køb og gav mig differencen tilbage kontant.

Nu sidder jeg så med Summasummarum regnskabsprogrammet og ved ikke hvordan katten jeg skal bogfører alt dette?

På forhånd tak

// Christian

Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1642
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville bogføre de første 399 tilbage som en fejl også bogføre de 199 som normalt.

Ved ikke om det er det "rigtige" at gøre, men håber en af regnskabguruerne herinde kan fortælle om det er :)

Tilmeldt 14. Apr 10
Indlæg ialt: 975
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

hm hvis du har bogført den på fx småanskaffelser.

så krediterer du de 399, og debiterer de 199,-

og så skulle den prut vidst være slået.

Tobias.

Fra Roskilde
Tilmeldt 1. Sep 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

det er da en svartid der vil noget Big Smile

Tak for rådene. Jeg har ikke bogført det endnu, fordi jeg som sagt ikke rigtigt vidste hvad kasser jeg skulle putte tingene i. Som sagt så bruger jeg Summasummarum og er blevet lidt fortruelig med det og har efterhånden også sat mig ind i det mest grundlæggende i regnskabsprincipper.

Så hvis jeg eksempelvis først bogfører de 399 som en småanskaffelse og samtidigt krediterer beløbet på bank-konto'en, og derefter trækker 200 tilbage på konto'en for småanskaffelser og skriver 200 kr på kasse-konto'en (kontanter) . Er det sådan jeg skal gøre?

// Christian

Tilmeldt 14. Apr 10
Indlæg ialt: 975
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

hm, der må jeg melde pas.. ved ikke lige hvad du gør med de kontanter der..

Tobias.

Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 28. Oct 09
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan f.eks. debitere Småanskaffelser med kr. 199 (som svarer til det du har en bon på) + krediterer banken med kr. 399 + debitere kassekonto med kr. 200.

Hvis du ikke har en kasse(-konto), kan du i stedet debitere din mellemregningskonto og stikke de kr. 200 i din egen lomme.

Regnskabskonsulent Anne Bjørnsten

www.a-b-consult.dk

Fra Roskilde
Tilmeldt 1. Sep 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene. Det hjalp mig i den rigtige retning og tak Anne for dit eksempel. Det vil jeg prøve :)

venlig hilsen

Christian

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)