Nordjysk spilforhandler indregner fragtomkostninger i sine produktpriser for at give mere gennemsigtighed i priserne. En anden stor online-forhandler kører med fast fragtgebyr, fordi regningen for fri levering alligevel ender hos kunden. Læs hele historien på www.comon.dk
Sjovt, jeg sad og læste om deres fragt for to dagen siden og må ærligt indrømme at jeg følte mig ret misinformeret grundet den måde de havde skrevet om deres fragt på. Jeg ser at de skriver "fri levering", jojo bevars, men, fri? Det er den jo sådan set ikke, den er jo bare indregnet i prisen, hvor kommer "fri" så lige ind i billedet? De skriver rigtig nok ikke "gratis"..Men stadig, fri??? Vi kunne jo alle bare indregne fragten i selve prisen, fair nok, men vil kunden så ikke blive vildledt i fragtomkostningsprisen?
Jeg har på min webshop kørt uden "fri fragt", da jeg har givet kunderne lov til at bestemme, om de vil hente på lageret, have det sendt med A-post eller sendt med B-post. På den måde er kunden selv lidt herre over, hvor meget de betaler.
På mit næste projekt har jeg tænkt mig at køre med "fri fragt", da det gør det mest overskueligt for kunden, hvad han/hun kommer til at betale, helt fra kunden ser varen.
Du kan jo ikke vide på forhånd hvad kunden tænker og "fri fragt" Patrick? Det kan jo være at kunderne er godt tilfredse med selvvalget? Så hvad der er "mest overskueligt for kunden" er jo en smagsag?
BPJ, det handler også om, at det er to vidt forskellige målgrupper. Min nuværende shop fokuserer på folk, der har godt styr på elektroniske dimser, som godt kan li' at tweake og customize, hvorimod mit næste projekt ikke har dimse-entusiaster som målgruppe. De vil hellere vide, hvad de har med at gøre.
Det svarer lidt til forskellen mellem iPhone og Android. I en iPhone har man et meget overskueligt og brugervenligt interface, men som man ikke kan gøre så meget ved, hvorimod man i Android har en lidt mere nørdet tilgang, hvor det ikke nødvendigvis er brugervenligt fra start, men hvor man kan ændre det til ens egne præferencer.
Håber det afklarede lidt, hvad jeg mente, for det er selvfølgelig forskelligt, hvad segmenter har af præferencer.
Er der nogen af jer, der ved hvordan det påvirker årsregnskabet, momsbetalinger mv. om man vælger at køre med "fri fragt" hvor man så bare har inkluderet det i vareprisen eller vælger at køre med fragtpris oveni vareprisen?
Er der nogle fradrag eller momsmæssige forskelle om man vælge det ene eller det andet som webshop?
Det er ikke pt. relevant for mig, men er nysgerrig over om der mon skulle være nogle fordele hvis man vælger det ene fremfor det andet, hvis man udelukkende kigger på det fra en regnskabmæssig-side.
Det er sjovt at de tager Proshop med som et eksempel på en webshop, der ikke har fragt inkluderet i priserne, når de ligeledes ejer Happii, hvor fragten netop er inkluderet i priserne og slutprisen bliver sjovt nok præcis samme beløb, medmindre man køber flere varer ad gangen.
I øvrigt er det ikke helt ligegyldigt hvilken butik man vælger, hvis man køber som erhverv, da der ikke er moms på fragten.
er det ikke for private der ikke er moms på - og kun hvis du sender med post danmark ?
For alle andre er der moms.
Iøvrigt kan man vel sige at man netop "snyder"kunderne hvis du bager fragten ind i priserne. På den måde får shoppen betalt fragt flere gange, hvis kunden køber flere varer samtidig ( selvfølgelig medmindre shoppen kan tage højde for det i udregningen).
Personligt synes jeg selv det mest fair er at holde fragtudgift seperat, men der er en lang række kunder der ikke kan regne/vil bedrages, og derfor kan det give god mening at bage det ind i priserne.
Uanset hvad bliver kunderne i mine øjne ikke snydt. Hvis de køber varer på nettet og de nemt kan se hvad total beløbet bliver inden de trykker "godkend" så har de sagt ja til priserne uanset om der er 5000% avance, og uanset om det koster 50.000 DKK i fragt. Man må gå ud fra at de synes de har gjort et godt køb når de vælger at købe.
BPJ, korrekt, fragt er fragt - For mig handler det bare om at gøre den endelige pris utvetydig fra første øjekast, når jeg kommer til bl.a. at skulle handle med ikke-it-kyndige, og som er vant til at gå ned i supermarkedet og betale det, der står på prisskiltet.
Jesper, det kunne faktisk være en god idé at have noget "køb to produkter og få *fragtprisen på den letteste* kr. i rabat"-ish. Anyway, jeg kan også bedst lide, hvis fragtprisen er separat, men jeg ved, der er mange, der ikke har det på den måde.
Nikolaj, problemet med ikke-it-kyndige er netop, at totalbeløbet (på mange shops) ikke står før lige inden, man trykker godkend. Det er der mange, der bliver skræmt af, for "hov, det var ikke den pris, der stod før". Jeg har valgt at automatisk tilføje fragt til kurven synligt, lige så snart en vare er lagt i. Det har dog stadig skræmt mange væk at dømme efter hvor mange, der stopper handlen hos mig, når de har lagt en vare i kurven.
DERES IT
Sjovt, jeg sad og læste om deres fragt for to dagen siden og må ærligt indrømme at jeg følte mig ret misinformeret grundet den måde de havde skrevet om deres fragt på. Jeg ser at de skriver "fri levering", jojo bevars, men, fri? Det er den jo sådan set ikke, den er jo bare indregnet i prisen, hvor kommer "fri" så lige ind i billedet? De skriver rigtig nok ikke "gratis"..Men stadig, fri??? Vi kunne jo alle bare indregne fragten i selve prisen, fair nok, men vil kunden så ikke blive vildledt i fragtomkostningsprisen?
Patrick Bay
Jeg har på min webshop kørt uden "fri fragt", da jeg har givet kunderne lov til at bestemme, om de vil hente på lageret, have det sendt med A-post eller sendt med B-post. På den måde er kunden selv lidt herre over, hvor meget de betaler.
På mit næste projekt har jeg tænkt mig at køre med "fri fragt", da det gør det mest overskueligt for kunden, hvad han/hun kommer til at betale, helt fra kunden ser varen.
DERES IT
Du kan jo ikke vide på forhånd hvad kunden tænker og "fri fragt" Patrick? Det kan jo være at kunderne er godt tilfredse med selvvalget? Så hvad der er "mest overskueligt for kunden" er jo en smagsag?
Patrick Bay
BPJ, det handler også om, at det er to vidt forskellige målgrupper. Min nuværende shop fokuserer på folk, der har godt styr på elektroniske dimser, som godt kan li' at tweake og customize, hvorimod mit næste projekt ikke har dimse-entusiaster som målgruppe. De vil hellere vide, hvad de har med at gøre.
Det svarer lidt til forskellen mellem iPhone og Android. I en iPhone har man et meget overskueligt og brugervenligt interface, men som man ikke kan gøre så meget ved, hvorimod man i Android har en lidt mere nørdet tilgang, hvor det ikke nødvendigvis er brugervenligt fra start, men hvor man kan ændre det til ens egne præferencer.
Håber det afklarede lidt, hvad jeg mente, for det er selvfølgelig forskelligt, hvad segmenter har af præferencer.
DERES IT
Jeg forstår hvor du vil hen. Men stadig, fragt er nu engang fragt, om du renger det ind i prisen eller ej, du betaler stadig for den. :)
tænkstort
Er der nogen af jer, der ved hvordan det påvirker årsregnskabet, momsbetalinger mv. om man vælger at køre med "fri fragt" hvor man så bare har inkluderet det i vareprisen eller vælger at køre med fragtpris oveni vareprisen?
Er der nogle fradrag eller momsmæssige forskelle om man vælge det ene eller det andet som webshop?
Det er ikke pt. relevant for mig, men er nysgerrig over om der mon skulle være nogle fordele hvis man vælger det ene fremfor det andet, hvis man udelukkende kigger på det fra en regnskabmæssig-side.
sponsorplay
Det er sjovt at de tager Proshop med som et eksempel på en webshop, der ikke har fragt inkluderet i priserne, når de ligeledes ejer Happii, hvor fragten netop er inkluderet i priserne og slutprisen bliver sjovt nok præcis samme beløb, medmindre man køber flere varer ad gangen.
I øvrigt er det ikke helt ligegyldigt hvilken butik man vælger, hvis man køber som erhverv, da der ikke er moms på fragten.
Jesper Laugesen
er det ikke for private der ikke er moms på - og kun hvis du sender med post danmark ?
For alle andre er der moms.
Iøvrigt kan man vel sige at man netop "snyder"kunderne hvis du bager fragten ind i priserne. På den måde får shoppen betalt fragt flere gange, hvis kunden køber flere varer samtidig ( selvfølgelig medmindre shoppen kan tage højde for det i udregningen).
Personligt synes jeg selv det mest fair er at holde fragtudgift seperat, men der er en lang række kunder der ikke kan regne/vil bedrages, og derfor kan det give god mening at bage det ind i priserne.
Nikolaj
Uanset hvad bliver kunderne i mine øjne ikke snydt. Hvis de køber varer på nettet og de nemt kan se hvad total beløbet bliver inden de trykker "godkend" så har de sagt ja til priserne uanset om der er 5000% avance, og uanset om det koster 50.000 DKK i fragt. Man må gå ud fra at de synes de har gjort et godt køb når de vælger at købe.
Patrick Bay
BPJ, korrekt, fragt er fragt - For mig handler det bare om at gøre den endelige pris utvetydig fra første øjekast, når jeg kommer til bl.a. at skulle handle med ikke-it-kyndige, og som er vant til at gå ned i supermarkedet og betale det, der står på prisskiltet.
Jesper, det kunne faktisk være en god idé at have noget "køb to produkter og få *fragtprisen på den letteste* kr. i rabat"-ish. Anyway, jeg kan også bedst lide, hvis fragtprisen er separat, men jeg ved, der er mange, der ikke har det på den måde.
Nikolaj, problemet med ikke-it-kyndige er netop, at totalbeløbet (på mange shops) ikke står før lige inden, man trykker godkend. Det er der mange, der bliver skræmt af, for "hov, det var ikke den pris, der stod før". Jeg har valgt at automatisk tilføje fragt til kurven synligt, lige så snart en vare er lagt i. Det har dog stadig skræmt mange væk at dømme efter hvor mange, der stopper handlen hos mig, når de har lagt en vare i kurven.