Halvdelen læser sjældent eller aldrig det med småt, når de handler på nettet, viser undersøgelse. De alenlange aftalevilkår, som du skal krydse ”ja” til at have læst, virker ikke beskyttende for forbrugerne, mener Forbrugerrådet og Dansk Erhverv. Læs hele historien på www.business.dk
Selvfølgelig vil de have udbredt E-mærket, når de selv står bag og desuden kun har omkring 1000 kunder. http://www.emaerket.dk/hvem-staar-bag.aspx
Men har de et problem med lovgivningen, må de jo bare arbejde med noget lobbyisme for at lave mere beskyttelsespræceptiv lovgivning i aftale- og købeloven. Internetbutikkerne skal jo overholde den lovgivning der er - Og begge kvinder vrøvler da i den artikel - skal man have et mærke for at vise at man overholder lovgivningen? Desuden er lovgivningen skruet sådan sammen, at de beskyttelsespræceptive elementer i Danmark (14 dages fuld returret m.v.) skal overholdes uanset om de er i aftalevilkårene eller ej.
Men generelt er forbrugerrådet jo til grin med alle deres mærkelige initiativer der burde forbedre vilkårene for forbrugerne, men bare gør det sværere og dyrere at drive forretning. Det er næsten lige så latterligt som Finanstilsynet, der primært går op i, hvorvidt en bank annoncerer korrekt på deres hjemmeside, i stedet for at bruge tiden på at føre tilsyn med de bogførte værdier m.v. Og desuden giver latterligt små bøder på typisk maks 100.000 kr. til bankerne uden effekt.
Kim Vinberg
Kun mig der frygter lidt, ud fra artiklens indhold at e-mærket kan gå hen og blive lovkrav?
El-manden
Selvfølgelig vil de have udbredt E-mærket, når de selv står bag og desuden kun har omkring 1000 kunder.
http://www.emaerket.dk/hvem-staar-bag.aspx
Men har de et problem med lovgivningen, må de jo bare arbejde med noget lobbyisme for at lave mere beskyttelsespræceptiv lovgivning i aftale- og købeloven. Internetbutikkerne skal jo overholde den lovgivning der er - Og begge kvinder vrøvler da i den artikel - skal man have et mærke for at vise at man overholder lovgivningen? Desuden er lovgivningen skruet sådan sammen, at de beskyttelsespræceptive elementer i Danmark (14 dages fuld returret m.v.) skal overholdes uanset om de er i aftalevilkårene eller ej.
El-manden
Men generelt er forbrugerrådet jo til grin med alle deres mærkelige initiativer der burde forbedre vilkårene for forbrugerne, men bare gør det sværere og dyrere at drive forretning. Det er næsten lige så latterligt som Finanstilsynet, der primært går op i, hvorvidt en bank annoncerer korrekt på deres hjemmeside, i stedet for at bruge tiden på at føre tilsyn med de bogførte værdier m.v. Og desuden giver latterligt små bøder på typisk maks 100.000 kr. til bankerne uden effekt.