Jeg har en ven, der for ikke så længe siden, forsøgte at sælge en del kongelige porcelænsfigurer via Facebook. 5 ’Likes’, ingen deling, tre kommentarer.
Næste dag, lagde han, helt uden bagtanker og sådan lidt blærerøvsagtigt – et billede op af sin hjemmebagte pizza.
55 ’Likes’ og fire delinger og 18 kommentarer.
Hvorfor?
Fordi vi interesserer os mere for billeder, der ligger i bunden af Maslows behovspyramide end ting, der ligger i toppen.
Sådan er vores krybdyrhjerne indrettet, og det er knaldhamrende smart at udnytte den viden, når du bruger billeder i dit blogindlæg eller på hjemmesiden.
::Maslows behovspyramide for billedbrug::
Herunder er billedbehovspyramiden til inspiration.
Selv om det påstås at ’børn og dyr’ fanger læserens blik, så gælder det altså:
• at folk interesserer sig for børn eller dyr
• at indlægget kan forsvare at bruge billeder af børn eller dyr
• at det ikke bliver for følelsesmæssigt gennemskueligt, at der bliver brugt netop: børn eller dyr.
Husk også, at både mænd og kvinder hellere vil se på smukke kvinder end smukke mænd.
::Husk lige koderne::
Bruger du billeder i dine indlæg – og det gør du selvfølgelig, for det kan Google godt lide – så husk at:
• tilføje ’title tag’
• tilføje ’alt tag’
• give billedfilen et beskrivende navn.
Dette kan du gøre manuelt i HTML-kodere eller hvis du bruge blog-værktøjer som Wordpress, kan du lave beskrivelser, titler og ’alternate tags’ for hver billede.
Brug billeder, det letter læsningen og holder læserne på din side.
Vil du læse hele blogindlægget , så læs med her:
http://zigns.dk/wp/brug-billeder-og-hold-brugeren-pa-din-hjemmeside/
God fornøjelse med billederne
Kim Hansen, Zigns