Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om Webanalyse

Er din bouncerate god?

Skrevet af:
31. juli 2012 | 6.226 Visninger | 9 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Jacob Kildebogaard fra Webjuice.dk

Ekspertblogger på Amino om Webanalyse

Bounceraten er min yndlings-metric i Analytics, for man kan få så ufattelig meget ud af at kigge på denne ene kolonne (hvilket jeg gæstebloggede om hos Rosenstand i 2009). Spørgsmålet er så hvad der er en god bouncerate, og hvornår det er kritisk? Og hvis du har en bouncerate på under 20 %, hvorfor er det så en fejl i dine data? Det kan du læse mere om i dette indlæg.

Hvis du er i tvivl om definitionen på bouncerate, så kan du læse den her: Hvad er en bouncerate?

Bounceraten hedder på dansk Afvisningsprocent, og for tiden tester Google Analytics af og til brugen af navnet Enkeltsidefrekvens i stedet for - kært barn har mange navne, og de er alle 100 % det samme.

Du kan se Avinash' forklaring her:

Hvad er en god bouncerate?

Når du sammenligner og tænker hvad der er godt og skidt, så kig ikke kun på andre. Kig på dit eget site og hvordan udviklingen har været. Hvis din bouncerate i maj måned er 56 %, så lyder det ikke voldsomt godt. Men hvis den var 73 % i april, så er det en fantastisk forbedring. Så kig på dine data ift. måneden før og samme måned året før - dvs. april måned og maj måned året før.

Ser du fremskridt? Eller performer dit site ringere end tidligere? Kig på bounceraten for hele sitet, men del det også op på trafikkilder: Er bounceraten for trafikken fra søgemaskinerne gået op eller ned? Jeg ser til tider at bounceraten stiger når søgemaskineoptimeringen går fantastisk, da gode placeringer på meget generiske søgeord (fx ord som "tøj") ikke altid performer lige godt. Så hvis du oplever en stor forskel i bounceraten på organisk trafik ift. tidligere, så dyk endnu et niveau længere ned - hvilke søgeord har haft størst stigning og fald?

Bouncerate i forhold til andre

Når du skal vurdere din overordnede bouncerate, så er der nogle tommelfingerregler du kan gå ud fra. Er den under 30 %, så er det rigtig godt. Det vender jeg tilbage til. Er den mellem 30 % og 50 %, så er den ikke voldsomt god, men omvendt heller ikke så ringe endda - det er et meget normalt niveau. Er den over 50 % og tilmed over 60 %, så bør du undersøge det nærmere og kigge på hvilke landingpages som har problemer.

Tommelfingerregler er altid voldsomt generelle, og personligt er min bouncerate på mere end 60 % på min blog. Mine brugeres adfærd er nemlig i høj grad at de kommer ind og læser sidste nye blogindlæg, og så ud igen. Det er typisk for blogs og informationssites. Det kan man forsøge at forbedre med relaterede indlæg og andre forsøg på at fastholde brugeren, men det er ikke altid lige let. Jeg synes det er o.k. med en høj bouncerate, men jeg synes ikke det er godt nok hvis den organiske trafik har en høj bouncerate - for de brugere kendte i mindre grad mit site og indhold på forhånd, så de har alverdens gode grunde til at læse mere om webanalyse.

For webshops er den gennemsnitlige bouncerate på ca. 42 % (Kilde: Webshopindeks.dk). Her må du ikke miste brugeren, de skal købe (eller som minimum tilmelde sig nyhedsbrevet).

En bouncerate på under 20 % findes ikke

"Det er fantastisk, en bouncerate på 0,5 %. Mit site er genialt". Og her er jeg så partybreakeren. Dit site er givetvis megafedt, men du har ikke en bouncerate på 0,5 %. Hvis din bouncerate er under 20 %, så vil jeg påstå at det i 29 ud af 30 tilfælde er en fejl. En teknisk fejl der gør at det registreres sådan, men det betyder ikke at alle brugerne bliver på sitet.

Der er to ting der kan påvirke en bouncerate:

1. En sidevisning. Registreres der to sidevisninger i samme besøg, så er det ikke et bounce.

2. En event (på dansk: Hændelsessporing). Hvis du bruger event tracking på dit site (uden at have angivet sidste del af koden til "true"), så vil en sidevisning og sporing af en event også gøre at det ikke er et bounce-besøg.

Så når jeg siger at dine data er forkerte fordi de er så lave, så skyldes det typisk en af følgende fejl:

a: Du har dobbelt grundkode på siden. Det betyder at alle sider registreres dobbelt, og dermed registreres der to sider ved første sidevisning. Bom, du har en bouncerate så tæt på 0 % som muligt. En klassiker. Ses specielt når man får brugt både et plugin og selv sætter koden ind manuelt. Det "sjoveste" jeg har set, er hele 4 grundkoder på samtlige sider.

b: Du har et affiliatesite og sporer klik på udgående links som en sidevisning. Det er gode data at få, og brugeren har som sådan gjort det du ønsker. Men ift. definitionen af bounceraten, så har brugeren kun set en side, men registreres ikke som bounce. Det er et mismatch.

c: Du sporer loadtid på siderne med eventtracking. Supersmart, og så kender vi loadtiden på alle siderne. Men hvis du bruger eventtracking og gør det forkert (dvs. uden "true"), så er din bouncerate igen tæt på 0 %. Jeg vil anbefale du bruger andre værktøjer end Google Analytics til at spore loadtid (og skal du endelig gøre det, så brug de data der nu kommer out of the box i GA, men husk at kigge på stikprøven der i mange tilfælde er ret lille - læs: FOR lille).

d: Du sporer "product view" med event tracking. Det er også super fede data at få ind i systemet. Hvor mange har set varen, hvor mange lægger i kurv, og hvor mange køber den konkrete vare? Men hvis du bruger event tracking forkert, så bliver bounceraten på samtlige produktsider lig 0 %. Så er det svært at vide hvilke produktsider, der skal optimeres som landingssider.

Alle ovenstående eksempler er jeg stødt på - mindst 2 gange hver.

Mere avancerede tips og muligheder

Er du til mere avancerede løsninger, så kan du med fuldt overlæg gå ind at påvirke din bouncerate. Har du en blog, så kan det være mål i sig selv at brugeren læser indholdet på den side de er landet på. Så kan du fx påvirke bounceraten hvis brugeren har været minimum 3 minutter på siden. Folkene hos Google har selv blogget om dette, så se løsningen på dette her.

En anden endnu mere avanceret løsning er at spore hvor meget af siden brugeren når at se - om de kun ser toppen, scroller, og om de når helt til bunden. Justin Cutroni (der er blevet Google Analytics Advocate) har skrevet en serie indlæg du kan bruge som inspiration - læs her.

Hvad er din bouncerate, og er du tilfreds med den?

Læs også


Kommentarer

Lars Holdgaard  den 01-08-2012 kl. 10:03

Også er det meget vigtigt at knytte alle websites er forskellige. Blogs og informations websites vil af natur have en væsentligt højere bounce rate end andre.

Et af vores informations websites har f.eks. en bounce rate på ~70-75%. Er det dårligt? Ikke nødvendigvis - det kan også være et tegn på at folk finder hvad de lever efter, og det kan være svært at lokke folk videre hvis de er i "løs-mit-problem-mode".

Er kommentaren brugbar? 1 0
Kristian Konradsen  den 01-08-2012 kl. 10:09

Super godt indlæg..

Som du ved, bruger jeg fejl "b" på min side. Er det sådan, at du har en anden løsning til, at spore udgående klik, så det ikke også går udover bounceraten?

- sikkert mange andre affiliate folk, der er interesseret i vide det :O)

Er kommentaren brugbar? 1 0
webanalytiker  den 01-08-2012 kl. 10:18

@Lars: Mange tak for din kommentar. Du har helt ret - sites er forskellige. Det avancerede afsnit var netop tænkt til informationssites, så man kan måle ift. tid på den konkrete landingsside.

@Kristian: Mange tak for de pæne ord. Spørgsmålet er om det skal justeres? Som sådan er det super hvis brugerne benytter links væk, det er formålet. Men man skal så være opmærksom på at din bouncerate ikke er udtryk for det samme som på andre sites.

Hvis du ønsker at det ikke påvirker bounceraten, så skal du benytte eventtracking til at spore udgående links i stedet, og så benytte sidste parameter. Det har jeg skrevet om her: http://www.webanalytiker.dk/2011/10/22/event-tracking-uden-bouncerate-paavirkning/

Er kommentaren brugbar? 2 0
Jacob Rohde  den 01-08-2012 kl. 10:27

Ja rigtig godt indlæg. Jeg husker for ikke så lang tid siden, blev vi opmærksom på at vi på Lokalebørsen havde en unaturlig lav bouncerate.  Og som Kildebogaard også dengang sagde så var det en fejl (så vidt jeg husker var det enten noget event tracking eller virtuelt pageview som resultat af noget JavaScript onclick).

Er kommentaren brugbar? 1 0
Ninoslav Miskovic  den 01-08-2012 kl. 11:20

Bounceraten kan også være meget høj, hvis man har en lang landingpage, hvor alt materialet er samlet på en side, men hvor man navigere brugeren op og ned på landingpagen. Der skal man så tage tid på hjemmesiden i betragtning. Så det er ikke nødvendigvis alle de brugere som kun besøger en af dine sider, der er dårlige, hvis man har en lang landingpage.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Rasmus  den 01-08-2012 kl. 11:34

Mange erotiske websider har garanteret en rigtig lav bouncerate uden fejl ;)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Laust  den 08-08-2012 kl. 12:35

Hej Jacob. Tak for endnu en rigtigt spændende artikel. Jeg har dog et spørgsmål. Jeg har en side som løser et konkret informationsbehov, man søger på et problem man har og finder et svar. Dette gør desværre at min bouncerate er høj, men har det en indflydelse sålænge brugerne ikke går tilbage på Google og bruger et af de andre resultater fra søgeresultatet?

Eller hvad er din holdning til dette?

Konkurrenter har i mine øjne samme problem som mig, så vil en side med samme indhold men med lavere bouncerate komme højere op i søgeresultatet?

Er kommentaren brugbar? 2 0
René  den 16-08-2012 kl. 13:28

Godt indlæg....Dejligt at finde ud af at ind Bouncerate ligger i et godt/normalt niveau. Men der er altid plads til forbedringer:-)

Jeg burde sende dig en præmie Jacob for de gode indlæg:-)

Rene

Strategisk salg/marketing

Jydsk Emblem Fabrik A/S | http://www.jef.dk - Vi præmierer sporten

Er kommentaren brugbar? 1 0
Høy  den 21-08-2012 kl. 19:30

Rigtig godt indlæg...jeg er netop nu ved at lave et helt nyt site som faktisk med vilje er "grimmere" end det gamle. Tror nemlig at jeg har for mange farver og alt for mange muligheder på forsiden....jeg tænker at et mere simpelt setup vil gøre så førstegangsbesøgende ikke finder det så forvirrende at komme videre....

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: syv + fire =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Jacob skriver


Hvor godt går det egentlig med din shop?

Hvad er godt og skidt?

Er det kun dig der er gået ned i trafik?

Få svar på alle spørgsmålene med Webshopindeks. Flere end 250 webshops er allerede med - er du? Tilmeld dig her.

Sådan tjener du på AdWords

Lær hvordan du effektivt skaber bedre resultater med din AdWords annoncering. Min nye bog er fyldt med anbefalinger. Bogen indeholder blandt andet en fyldestgørende guide til Google Shopping opsætning.

Hent en gratis udgave her.


Webjuice på de sociale medier

  


Jacob på Twitter

Hvis du vil have besked når Jacob og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer