Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om Webanalyse

Har du misforstået din søgemaskinetrafik?

Skrevet af:
18. september 2011 | 3.115 Visninger | 10 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Jacob Kildebogaard fra Webjuice.dk

Ekspertblogger på Amino om Webanalyse

Du har en god andel trafik fra søgemaskinerne og du tror alt er godt. Men ved du hvor meget af trafikken, der i virkeligheden kommer fra søgefraser hvor dit shopnavn ikke indgår? Eller om det hele er fra brugere, der allerede kender din shop?

Find de potentielle kunder

Besøg fra Google er ikke bare besøg fra Google. Hvis navnet på din webshop indgår i søgningen, så kender brugeren dig allerede, og ville bare finde din shop igen. Hvis søgefrasen er mere generisk - fx "skihandsker", så er det derimod en potentiel ny kunde, du kun fik ind fordi du var synlig på Google.

Søgninger hvor dit navn indgår kaldes Brand-søgninger. Når du arbejder med din søgemaskineoptimering, så bør målet være at få mere trafik fra søgninger, der IKKE er brand-søgninger. Det er her de potentielle nye kunder ligger gemt, og her du vækster dit salg, og for alvor kan sparke din omsætning op.

Så ved du i virkeligheden hvor mange af dine søgemaskine-besøg, der er fra brand-søgninger, og hvor mange der er nye potentielle kunder?

Del besøg fra Google op i grupper

Når du analyserer søgeordene, så skal du dele dem op i grupper. I Google Analytics er de alle samlet fra start, og det kan give et helt forkert indtryk af hvor godt det egentlig går med søgemaskineoptimeringen.

Start derfor med at dele trafikken op i organisk trafik og betalt AdWords trafik. Vi skal fokusere på den organiske trafik i dag, så klik derfor på "ikke-betalt".

Se hvor mange besøg du får herfra og husk dette. For nu skal du bruge filter funktionen under tabellen. Her vælger du "ekskluder" og indtaster dit domænenavn. Hvis dit firma hedder "kaos piloterne", så fjern både søgninger med "kaos" og med "piloter". Det gør du ved at ekskludere kaos|piloterne - stregen på højkant betyder eller.

Hvor mange besøg fra søgemaskinerne har du tilbage når du fjerne dine brand-søgninger? Det er HER du ser indsatsen af dine søgemaskineoptimering, og her du skal finde kilden til øget omsætning.

Blev du overrasket, eller har du stadig en masse trafik fra søgemaskinerne?

Læs også


Kommentarer

Nick Niebling  den 18-09-2011 kl. 22:34

Det giver rigtig god mening :) Interessant tanke at måle konverteringsrater mv. op imod forskellige typer af besøgende på denne måde.. Det vil helt klart give nogle højere tal for nogle typer og lavere for andre!

Godt indlæg - og tak for inspiration..

Er kommentaren brugbar? 0 0
Thomas Rosenstand  den 19-09-2011 kl. 04:09

Jeg er meget enig med dig i, at det er en god ide at skille brandsøgninger fra andre søgninger - men jeg er dybt uenig i din konklusion.

Brandsøgninger kan sagtens være - og er ofte - nye kunder eller new bizz om du vil.

Vi tjekker kilden til hver eneste ordre på bd-store.dk, og her er det over 70% af søgningerne på "bd-store", der er nye kunder. Og det samme billede ser jeg på adskillige af mine kunders webshops.

Brandsøgninger er yderst vigtige at dyrke synlighed på, og de er en fantastisk kilde til nye kunder.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Koludabyg  den 19-09-2011 kl. 06:31

Enig, jeg har da også mange besøgende på mit firmas navn, og det er jo tit nye kunder, som lige skal tjekke firmaet ud.

Er kommentaren brugbar? 0 0
webanalytiker  den 19-09-2011 kl. 07:48

@Nick: Mange tak :-)

@Thomas og Koludabyg - det er godt i er efter mig, for jeg har ikke formuleret mig skarpt nok. Selvfølgelig er der rigtig mange der søger via brandsøgninger, der aldrig har købt før, og også aldrig har set shoppen før. Min pointe er at de ikke udelukkende kommer ind på shoppen pga. god søgemaskineoptimering (på fx Shampoo), men fordi de har hørt om shoppen fra andre, set et banner, fået en flyer eller noget helt fjerde. Det er altså brugere, der direkte leder efter din shop, og vil dermed højest sandsynligt finde den uanset hvor godt søgemaskineoptimeret dit site er.

Så jo, der er masser af nye kunder i brand-søgninger, men den virkelige vækst af søgemaskeoptimeringen finder man altså stadig i søgefraser uden brand i.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mogens  den 19-09-2011 kl. 13:00

Enig, mange brands er så lidt kendte, at min erfaring er at gode søgeord, f.eks. patent opfindelse, patenter opfindelser, skulle finde os, www.eneret.dk, der rådgiver om patenter og opfindelser.

For mange brancher er ens navn, LudvigsenPatent, ikke så stort, så der søges på dette.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kasper  den 19-09-2011 kl. 15:39

@Thomas - er du enig i Jacobs grundlæggende tese om, at de brandede søgninger alligevel ville være landet på sitet? Og at det er i de ubrandede søgninger, der er mulighed for trafikforøgelse? Eller?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Thomas Rosenstand  den 19-09-2011 kl. 15:43

@Kasper: Næ - ikke helt. Der er masser af webshops derude, der ikke ranker godt på brands og stavevarianter af samme. Og de går glip af ganske prædisponerede kundeemner. Men det er jo teori - for sagen er her som i alt andet, der har med online marketing at gøre: Det er ikke "enten eller" - men "både og".

Er kommentaren brugbar? 0 0
webanalytiker  den 19-09-2011 kl. 16:06

@Thomas og Kasper: Hvis navnet er af generisk karakter, så kan der selvfølgelig skulle kæmpes mere for sagerne end ellers. Fx hvis man hedder "Tøj eksperten", så ligger man ikke nødvendigvis nr. 1 på "tøj".

Men hedder shoppen BD-store, så vil shoppen i mange tilfælde (altså for andre shops) blive fundet på søgninger som "Bd-store shampoo", mens der skal arbejdes mere for "shampoo". Samtidig vil brugeren være mere selektiv i valget af resultat, når brandet indgår i søgningen.

Men ok, hvis shopnavnet ikke engang ranker, ej heller ved kombinationer med produkter, så skal man da endelig starte med de lidt mere lavthængende frugter, så de kommer trafik og salg hurtigt. Så må de lange seje træk tages bagefter.

Hele indlæggets pointe var at man skal huske at differentiere søgeordene, da der er stor forskel - ikke mindst i brugerens mindset.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kasper  den 19-09-2011 kl. 16:14

@Thomas & @Jacob -- tak for uddybningerne!

Er kommentaren brugbar? 0 0
Rasmus Gi Himmelstrup  den 19-09-2011 kl. 16:47

Der er mange store brands hvor andelen af organisk trafik med brandsøgninger ligger på 80-90%. En side som eksempelvis dsb.dk vil sandsynligvis få langt størstedelen af omsætningen via brandsøgninger og andelen af omsætning fra ikke-brandsøgninger vil være nærmest ikke-eksisterende.

Derfor afhænger din tese meget af hvilket brand, der er tale om og hvordan folk opfatter og beskriver brandet i søgemaskinerne.

Er kommentaren brugbar? 0 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: fem + fire =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Jacob skriver


Hvor godt går det egentlig med din shop?

Hvad er godt og skidt?

Er det kun dig der er gået ned i trafik?

Få svar på alle spørgsmålene med Webshopindeks. Flere end 250 webshops er allerede med - er du? Tilmeld dig her.

Sådan tjener du på AdWords

Lær hvordan du effektivt skaber bedre resultater med din AdWords annoncering. Min nye bog er fyldt med anbefalinger. Bogen indeholder blandt andet en fyldestgørende guide til Google Shopping opsætning.

Hent en gratis udgave her.


Webjuice på de sociale medier

  


Jacob på Twitter

Hvis du vil have besked når Jacob og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer