Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om Webanalyse

Sådan får du en fed AdWords Top Annonce

Skrevet af:
4. juli 2011 | 4.821 Visninger| 17 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Jacob Kildebogaard fra Webjuice.dk

Ekspertblogger på Amino om Webanalyse

Der er mange ændringer i annoncerne for Google AdWords for tiden. En annonce i top 3 kan se ud på mange måder. Så lav en fed annonce, der sparker r** i toppen med dette lille trick.

Øg CTR med en fed annonce

At have den bedste annonce på AdWords er ikke kun et spørgsmål om at synes man er den fedeste til AdWords. Det handler i høj grad om CTR, altså andelen der klikker på annoncen, og når den øges, så falder din klikpris også. Så i sidste ende er det et spørgsmål om at få kvalificeret trafik til den laveste klikpris.

Google har lavet to ændringer for nyligt:

  1. Domænenavnet tilføjes til sidst i overskriften (i mine øjne ser det ikke kønt ud og gavner ikke sagen)
  2. Overskrift og beskrivelseslinie 1 kommer i samme linie - dvs. begge som overskrift.

Det er i dag nummer 2 vi skal kigge på - nemlig at få en stor fed overskrift som gør at brugerne klikker.

Lad os tage en lille case - du skal bruge en ny vaskemaskine. Du vil have en Siemens, for det har du bedst erfaring med. Du søger derfor på "Siemens vaskemaskiner" og får disse tre topresultater på AdWords:

Hvilken annonce ville du klikke på?

Brug overskriften

Annonce 1 viser ikke en dobbelt overskrift, men domænet får lov at komme med. I mine øjne en meget kedelig description, der ikke fanger - du er ligeglad med de andre mærker ("også").

Annonce 2 har den omtalte dobbeltoverskrift - den første description linie er med i overskriften. Og igen "alle de kendte mærker" - I dont care, jeg vil bare have en Siemens. De andre mærker kan i sejle til nordpolen.

Annonce 3 er halvkedelig, da søgeordet blot gentages i overskriften. Tegnene er lidt spildt på gentagelse frem for at give mere guf til dig, der søger. Til gengæld har de sitelinks med, så annoncen får lige 4 ekstra link i bunden. Stort plus.

Tricket til at få dobbelt overskrift

Der er ingen tvivl om at den lange overskrift i annonce 2 og 3 giver mere opmærksomhed, specielt hvis du bruger det rigtigt. Hele tricket er at afslutte første description linie med .,?! eller lign.

Hvis vi laver vores egen annonce, først uden punktum til sidst i description linie 1:

Top Ad har altså to liniers Description. Nu tilføjer vi et . efter "lager":

Wupti, nu har du en skarpere annonce, der kommunikerer mere direkte over for dig, der søger. Vi kan udnytte det med et spørgsmål i stedet:

Da brugeren ikke har søgt på en specifik model, men dog ved hvilket mærke der søges, så kan der stadig være behov for hjælp og rådgivning, men stadig skarp kommunikation ift. Siemens (og drop nu bemærkninger om andre mærker). Med den sidste annonce henvender vi os direkte til brugeren, og trods hjælpen sikrer vi en hurtig ordre - "Ny Siemens i morgen", dvs. hurtig levering.

Der kan arbejdes meget mere med teksterne, men nu lærte du i al fald hvor meget et lille punktum eller spørgsmålstegn kan påvirke din annonces udtryk og CTR.

Er det noget du kan bruge til dine annoncer?

Læs også


Kommentarer

DB Web ApS  den 04-07-2011 kl. 19:55

Jeg vil straks sætte mig ned og arbejde med mine adwords :)

Det kunne jo være jeg var så heldig at "konverteringen" steg, og jeg fik flere klik :)

God info :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Denni Pultz Gottfredsen  den 04-07-2011 kl. 20:17

Så fik du da lige sat mig i arbejde her til aften ;-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
webanalytiker  den 04-07-2011 kl. 20:47

Beklager jeg har sat jer på arbejde ;-)

Prøv at beholde en af de gamle annoncer, og se hvordan de nye performer i forhold til. Og fokuser på de søgeord/annoncegrupper, hvor annoncen i høj grad vises i top 3. Ellers giver det ikke nogen effekt.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Troels Kjems  den 04-07-2011 kl. 21:01

Smart trick, som der lige skal eksperimenteres lidt med :o)

Men du hvor du kun giver annonceudvidelser/undersidelinks begrænset spalteplads, så må jeg hellere slå lidt på tromme for mit eget indlæg om emnet:

www.adwordsanalyse.dk/undersidelinks.html

Undersidelinks er i mine øjne også en naturlig del af en fed AdWords top annonce.

Er kommentaren brugbar? 0 0
webanalytiker  den 04-07-2011 kl. 21:12

@Troels Fedt med linket, det er værd at lse mere om - jeg er helt enig i vigtigheden af sitelinks. Det hører blot til i et andet indlæg, da jeg ville holde fokus på liniedelingen :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mogens Møller  den 04-07-2011 kl. 21:30

Hej Jacob

Tak for et super tip. Jeg må også hellere få smidt iPhonen og komme ind og rette vores AdWords annoncer med det samme :-)

Det er vildt så meget der sker med opsætningen både i AdWords og de organiske resultater for tiden. Spændende hvor stor effekt det f.eks. har på CTR.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Denni Pultz Gottfredsen  den 04-07-2011 kl. 21:55

.. allerede en halv time efter, ligger jeg nr. 1 på mine AdWords, mod 2-5 stykker før.

Kan ikke bekræfte om det er en følge af ændringerne, men fedt er det sgu.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Henrik Anderson Isen  den 04-07-2011 kl. 22:26

Dejligt tip, har lige været inde og tilføje et manglende punktum

Men hvorfor er det lige et punktum eller andet tegn, der gør forskellen?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Emil Lykkeskov  den 05-07-2011 kl. 00:09

Fedt indlæg!

God gennemgang af hvordan man lige for lidt ekstra ud af sine adwords-kampagner!

Glæder mig til at se resultatet af min indsats med at rette i annoncerne.

Mange tak for det gode indlæg! 5 stjerner herfra :)

Mvh

Emil Lykkeskov

Er kommentaren brugbar? 0 0
webanalytiker  den 05-07-2011 kl. 09:01

@Mogens: Mange tak og ja, der er rigtig mange ændringer. Denne mulighed har dog været der lidt tid, så jeg tror ikke det er en døgnflue.

@Denni: Det lyder vildt nok, fedt hvis det rykker. Jeg har faktisk ikke forsket så meget i om Google ligefrem foretrækker annoncer på top 3, hvor ovenstående er udført, men jeg tror desværre stadig de kigger mest kr./øre, dvs. CTR og klikpris.

@Henrik: Det handler om at man viser at sætningen er færdig og giver mening som en linie. Hvis det var komma, så er de to description linier sammenhængende, og så vil Google ikke adskille dem.

@Emil: Smukt, takker, jeg håber det bedste :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
haandlavet.dk  den 05-07-2011 kl. 09:07

Tak for et godt indlæg, havde også set at mine adwords nogen gange blev præsenteret anderledes.

Kunne godt se at det havde noget at gøre med tegnsætningen, men du kom så med forklaringen ;)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jimmi   den 05-07-2011 kl. 09:27

Super det vil jeg prøve til mine kommende kampagner ;-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Denni Pultz Gottfredsen  den 05-07-2011 kl. 15:22

Faldt lige over en AdWords reklame, som er blevet lidt uheldigt opdelt efter dette tiltag.

denni.dk/.../adwords-uheldigt-opdelt.png

Er kommentaren brugbar? 0 0
Lasse Rafen (Jensen)  den 05-07-2011 kl. 16:48

Godt indlæg..

Er kommentaren brugbar? 0 0
Thomas Missfeld  den 07-07-2011 kl. 12:29

Kanon indlæg, jeg undrer mig så bare over hvordan annonce nummer tre har de sitelinks med?

Er kommentaren brugbar? 0 0
webanalytiker  den 07-07-2011 kl. 16:20

Tak for kommentarerne - og fedt screenshot Denni. Det viser tydeligt at man skal vide hvad man laver :)

@Thomas: De har oprettet sitelinks og samtidig en Quality Score på 10.

Er kommentaren brugbar? 0 0
mankon  den 08-07-2011 kl. 23:03

Fremragende indlæg. Tusind tak.

Er kommentaren brugbar? 0 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: syv + fire =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 


Få besked når Jacob skriver


Hvor godt går det egentlig med din shop?

Hvad er godt og skidt?

Er det kun dig der er gået ned i trafik?

Få svar på alle spørgsmålene med Webshopindeks. Flere end 250 webshops er allerede med - er du? Tilmeld dig her.


Jacob på Twitter

Hvis du vil have besked når Jacob og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer