Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Jacob Kildebogaard fra Ambition.dk Hvornår på dagen køber dine kunder?

Hvornår på dagen køber dine kunder?

7.684 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
19 June 2011

I Google Analytics har vi vænnet os til at se data på dagsniveau - hvilke dage er der flest besøg? På betjeningspanelet kan man også skifte visning så man ser data på uge eller månedsniveau, hvilket specielt er gavnligt når man ser på data over en længere periode.

Men vidste du at du også kan se hvornår på døgnet brugerne holder fest på sitet? Der er nemlig et par rapporter, der også kan ses på timeniveau, og det er absolut ikke uinteressant at vide!

Hvilken døgnrytme har mine brugere?

Der er to rapporter jeg vil anbefale at kigge på med time-visning, nemlig besøg og konvertering. Vi tager det lige trin for trin:

  1. Log ind i din Analytics og find ind på profilen
  2. På betjeningspanelet skal du klikke på det blå "Besøg" under Webstedsanvendelse.
  3. Nu havner du på oversigten over besøg, og i højre side af grafen er der nu pludselig en fjerde valgmulighed for visningstilstand. Du klikker på time.
  4. Din graf viser nu hvornår på døgnet brugerne starter deres besøg på dit site.

Og hvad kan du så udlede af dette?

Grafen viser at dette site i høj graf bruges i arbejdstiden - trafikken kommer godt i gang omkring 8-9 om morgenen. Kl. 18 er der det traditionelle fald i trafikken, pga. transport fra arbejde til hjem, fodring af børn mv. Om aftenen kommer så igen et peak. Den viste graf har et større aften peak end gennemsnittet, hvilket viser at det er et site til private anliggender. Jeg kan afsløre at lige så snart indholdet på sitet kan antydes at kunne bruge i erhvervssammenhæng, så er aftenpeaket sjældent højere end topniveauet omkring frokost ;-)

Konvertering på timeniveau

Fuldstændig samme øvelse kan du lave for dine salg og konverteringsrate. Lær hvornår du sælger, hvornår konverteringsraten er højest/lavest og hvad det kan skyldes. Menupunktet "konverteringsfrekvens" under e-handel kan også vise data på timeniveau. Se DET er GUF.

Samme øvelse bør du lave med din AdWords. Hvornår køber dine AdWords brugere? Er der timer hvor du hiver en masse betalt trafik ind, der ikke køber, så bør du overveje at lukke kampagnen ned i de timer. Husk dog at det kan være at dette klik medførte at de vender retur og køber senere. De ved vi meget mere om når alle har adgang til Analytics Multi Channel Analyse.

Nu har vi kigget data og ved hvordan det forholder sig. Spørgsmålet er så hvordan vi kan optimere ud fra dette. Et par forslag er

  • Brugerne har muligvis bedre tid om aftenen (kan du se i tidsforbrug fordelt på timeniveau) og du kan derfor fremhæve dine længere artikler og anvisninger om aftenen
  • Når der er så meget trafik i arbejdstiden skal det udnyttes. Det kan være bøvlet at fedte med dankort i åbent kontormiljø, så gør det tydeligt hvordan man husker siden og vender retur (nyhedsbrev, send link til sig selv, ønskeseddel mv).
  • Eller endnu bedre - hav "lynkøb" til brugere der allerede har handlet. Gør det let at gennemføre mega hurtigt
  • Med peaket om aftenen - lav aftentilbud: Køber du inden 22, så får du 10% rabat. Luk ordren.
  • Ved du omvendt at brugerne allerede er super til at købe om aftenen, så få lukket flere order om dagen. Fx med "Køb inden 15 - så har du varen i morgen" eller andre selling points der kan flytte varer.

Adfærd hverdag og weekend

Når du ser disse data for de sidste 30 dage, så husk at adfærden for hverdag og weekend er blandet sammen. For at lave opdelingen skal du vælge 5 hverdage i træk og se time adfærden, og derefter vælge en weekend. For at få data for både weekend og hverdag samtidig kan du vælge "sammenligning" i valg af dato, og vælge hverdage som en periode og weekend som sammenligningsperiode. Inden du laver hele sitet om på baggrund af de spændende data, så husk at se data for nogle flere 5-hverdages perioder for at sikre at det ikke blot var den ene uge brugerne gav den gas om aftenen.

Så dagens lille konkurrence: Inden du smutter ind og ser dine egne data, så gæt om du har den mest besøgte time i arbejdstiden eller om aftenen. Skriv gerne en kommentar herunder på resultatet og om du gættede rigtigt.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Jacob skriver Skriv dig op