Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om Webanalyse

Scannet svinestreg

Skrevet af:
27. januar 2011 | 2.357 Visninger| 8 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Jacob Kildebogaard fra Webjuice.dk

Ekspertblogger på Amino om Webanalyse

Scannets webshopsystem har i mange år manglet muligheden for at spore salget. Mere præcist kunne de godt spore selve salget, men deres Google Analytics opsætning gjorde at du som webshopejer ikke kunne se hvilken trafikkilde der genererede salget.

Fx kunne du ikke se hvilken omsætning AdWords har skabt, faktisk end ikke antallet af salg det skabte.

I går kom den store nyhed så: I 2011 blev det muligt at spore salg korrekt. Der var dog en lille krølle - for at de sætter fluebenet for at koble det til, så skal man som kunde betale 1.295 kr.

Har du nogensinde købt en cykel uden styr? Du er blevet lovet en lækker cykel, der kan alt det en cykel skal kunne, og køber og betaler hver måned. Efter 3 år siger sælgeren nu at du skal da have styret også. Det koster lige 1.295 kr.

Det er en pinlig opførsel og et eksempel på hvordan man som virksomhed ikke formår at give kunderne en fornemmelse af at være serviceret, men nærmere hånt og grinet af.

Synes du det er ok at betale for en opdatering, der hørte til for 3 år siden?

Mit blogindlæg er ikke så langt, da du kan læse mere om sagen her: Scannet håner kunderne. Jeg synes sagen er så væsentlig at jeg gerne vil kommunikere den ud både her og på egen blog.

Læs også


Kommentarer

Online Marketing  den 27-01-2011 kl. 12:15

Det er jo altid spændende når nye funktioner bliver koblet sammen med et system, i min verden er både analyse og mulighed for at tilpasse sider i et CMS/ shopsystem væsentlige faktorer, når man så hører at virksomheder sælger SEO moduler mv. for i det hele taget at få systemet til at matche nutidens krav til et CMS/shop system, må man tage sig til hovedet, uanset hvilken leverandør der er tale om.

Mvh

René Madsen

Er kommentaren brugbar? 0 0
Bent Christensen  den 27-01-2011 kl. 17:33

Er Scannet ikke bare af og til lidt for smarte?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jacob Kildebogaard  den 27-01-2011 kl. 17:49

Bent, jo. :-)

Som sådan er de jo også bare en virksomhed, der nu har investeret noget tid og penge i at få det på plads, og gerne vil tjene investeringen hjem igen.

Var det nogle fede nye features med Custom Variables, så alle scannet kunder kunne spore dem der har købt på tværs af besøg mv., så var min holdning heller ikke den samme.

Men som webanalytiker, der mener at e-handelssporingen burde være et lovkrav, så er det bare trist at se at de nu prøver at tjene på noget der er så gammelt. Var de skarpe nok, så havde de tænkt lidt mere langsigtet og i kundefastholdelse og taget denne omgang på deres skuldre.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Christiane  den 27-01-2011 kl. 19:12

Helt enig med Jacob. Jeg læste også nyhedsbrevet fra Scannet og tænkte at det var en interessant måde at behandle trofaste kunder på (har haft webshop der siden 2005 og har stadig version 1, så jeg er een af dem, der må betale...), når nu Analytics er helt standard i f.eks. Dandomain. Faktisk har Scannets iøvrigt meget søde kundeservicemedarbejder tidligere lagt en analytics kode ind for mig, kun med det resultat at når mine kunder kom til betalingssiden fik de lige en advarsel om, at den kommende side var usikker...Måske blot en lille smule ufedt. Vi fik hurtigt rettet det selv, heldigvis.

Er kommentaren brugbar? 0 0
CMS  den 28-01-2011 kl. 15:47

Jeg synes nu ikke helt man kan sammenligne det med en cykel uden styr - snarere en cykel uden skærm eller uden bagegebæger. En cykel uden styr er helt ubrugelig, en shop uden google analytics er bestemt brugbar omend det er en ekstra rar statistik og analyse at have.

Det er vel fair nok at Scannet tager en pris for at tjene deres udviklings og supportomkostninger hjem for det ekstra modul hjem, så er spørgsmålet måske bare om det i forhold til selve produktets pris er lige lovlig dyrt. Det er det nok hvis dandomain tilbyder deres gratis, så måske bare Scannet skulle justere deres pris lidt.

Bortset fra det er det vel rart både for Scannet og kunder at det nu er muligt - men de kunne måske have tilbudt en rabat til de gamle trofaste kunder :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Thomas T. Sloth  den 31-01-2011 kl. 08:55

Jeg synes nu at allegorien med cykelstyret er meget god.

Hvis man som webshopejer ikke kan vurdere og tilpasse sine salgskanaler som fx adwords, så er riskikoen for at køre galt stor.

I min verden er muligheden for SEO og analytics i ethvert (webshop-)cms et must  - ikke en luksus.

Er kommentaren brugbar? 0 0
BruunMedia  den 31-01-2011 kl. 09:34

Det er jo skide smart. Man har jo købt systemet, hvorfor så ikke lokke kunderne til at bruge 1300 kroner yderligere? genialt!

Ej, jeg syntes sku det er forrygt. JEg er kommet ud af min shopløsning med scannet. heldigvis :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jayjay  den 02-08-2011 kl. 17:14

Jeg syntes bestemt heller ikke man kan sammenligne det med en cykel uden styr...En cykel uden styr er jo nærmest ubruelig! Man kan sagtens have en shop med stor succes uden brug af adwords / Analytics osv..

Så dårlig sammenligning...

At scannet tager penge for at implementere modul og kode, tja support / tekniker time koster vel ?

Er kommentaren brugbar? 0 0
 

Tilføj en kommentar

 
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Jacob skriver


Hvor godt går det egentlig med din shop?

Hvad er godt og skidt?

Er det kun dig der er gået ned i trafik?

Få svar på alle spørgsmålene med Webshopindeks. Flere end 250 webshops er allerede med - er du? Tilmeld dig her.


Jacob på Twitter

Hvis du vil have besked når Jacob og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer

  • Jayjay kommenterede
    Scannet svinestreg Jeg syntes bestemt heller ikke man kan sammenligne det med en cykel uden styr...
    02-08-2011 kl. 17:14
  • BruunMedia kommenterede
    Scannet svinestreg Det er jo skide smart. Man har jo købt systemet, hvorfor så ikke lokke kunder...
    31-01-2011 kl. 09:34
  • Thomas T. Sloth kommenterede
    Scannet svinestreg Jeg synes nu at allegorien med cykelstyret er meget god. Hvis man som webshop...
    31-01-2011 kl. 08:55
  • CMS kommenterede
    Scannet svinestreg Jeg synes nu ikke helt man kan sammenligne det med en cykel uden styr - snare...
    28-01-2011 kl. 15:47
  • Christiane kommenterede
    Scannet svinestreg Helt enig med Jacob. Jeg læste også nyhedsbrevet fra Scannet og tænkte at det...
    27-01-2011 kl. 19:12