Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om Webanalyse

Betaler du for meget for AdWords?

Skrevet af:
11. januar 2011 | 6.091 Visninger | 11 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Jacob Kildebogaard fra Webjuice.dk

Ekspertblogger på Amino om Webanalyse

Betaler du alt for meget for din AdWords annoncering?

Ved du overhovedet hvad din AdWords rent faktisk koster?

Er der åbenhed hos dit bureau, eller må du helst ikke se dine data?

Hvis du bruger et bureau til at hjælpe med din AdWords, så bør du have fuld adgang til dine data. I dag får du et godt råd til 2 ting, du skal have adgang til og kunne se. Vil dit nuværende bureau ikke sørge for disse to ting, så overvej kraftigt at finde et nyt sted. Der er nemlig god grund til at tro at de snyder dig.

Som ansvarlig for AdWords og Analytics hos Webjuice.dk (og i mit tidligere virke) møder jeg desværre mange grimme tilfælde, og er der noget der skal være i orden, så er det muligheden for at se sine data :-) Jeg har tidligere spurt om Dit AdWords bureau tager røven på dig, og i dag vil jeg gerne hjælpe med yderligere to tips til hvordan du får større indsigt i hvad der foregår.

To hurtige tips til større åbenhed

De to tips gælder både hvis du allerede får hjælp, men kan også fint bruges som krav, hvis du skal i gang med at vælge et bureau.

Hav adgang til din AdWords konto

Kan du selv logge på AdWords og se opsætningen mv? Du bør ikke alene have adgang, men også sikre at du er administrator, så det er dig, der "ejer" kontoen.

Jeg har oftest hørt disse to "undskyldninger" for ikke at give adgang:

  1. Du må ikke få administrator adgang for kampagnen tager lang tid at opbygge og juster og der bruges derfor meget tid i starten.
  2. Du må ikke få adgang til din konto, for du må ikke justere på opsætningen.

Grund 1 er forståelig, for der kan være meget arbejde i starten. MEN det er ikke en god grund til ikke at have adgang - jeres aftale bør i stedet have en binding i starten på x måneder, så aftalen er fair for alle.

Grund 2 er også forståelig, men stadig ikke god nok til ikke at give dig adgang. Jeg kan godt forstå at de ikke ønsker du justerer på opsætningen, da dine justeringer kan medføre negative ændringer, som de bliver stillet ansvarlige for. Samtidig kan man ikke have overblikket hvis man ikke ved præcis hvad der ændres. Men det er ingen undskyldning for at du ikke har adgang, for man aftaler blot at der ikke røres ved tingene.

Derfor: Hav adgang og vær sikker på at ejerskabet af kontoen er din så du beholder al historik ligemeget hvem der arbejder med din AdWords.

Se dine AdWords data i Google Analytics

Du har selvfølgelig Google Analytics måling på din hjemmeside så du kan se hvad brugerne foretager sig. Men er din AdWords også knyttet korrekt sammen med din Analytics? Det skal dit bureau sørge for. Når AdWords er sammenkædet korrekt, så kan du se præcis hvad du har betalt for AdWords og hvilken omsætning det har genereret. På den måde kan du meget præcist se om det kører godt, eller om kampagnen skal optimeres eller helt stoppes.

Der er INGEN undskyldninger for ikke at få lavet en korrekt sammenkædning. Er du i tvivl om du har det i dag, så log in i Analytics, gå til menupunktet "Trafikkilder > AdWords > Kampagner" og vælg fanebladet "klik" over tabellen. Der skal nu være fyldt med tal, så du har cpc på kampagneniveau.

Begrænset åbenhed fra 1. februar

Det er ikke den store nyhed, men der er en lille hjælp på vejen. Fra 1. februar er bureauet forpligtet til at informere dig om de overordnede tal, såsom spend og impressions. Men stil dig ikke tilfreds med denne information - de to ovenstående adgange bør være en naturlig del af et godt samarbejde.

Jeg har desværre set bureauer, der ikke vil kæde AdWords korrekt sammen med Analytics. Den primære årsag er at når du som kunde ikke kender klikprisen, så kan de tage et højere beløb i betaling. Så derfor: Forlang åbenhed, og ønsker de ikke at give dette, så skynd dig videre!

Læs også


Kommentarer

Andreas Lolk  den 12-01-2011 kl. 03:01

Hej,

De områder du nævner skal indprintes hos alle AdWords annoncører. Der findes et hav af gode argumenter hos bureauerne for hvorfor du ikke bør have adgang - Lad være med at falde for dem!

Selvfølgelig skal du som kunde have adgang til din AdWords annoncering.

Mvh. Andreas Lolk

Er kommentaren brugbar? 0 0
Sund-og-Smuk.dk  den 12-01-2011 kl. 21:31

Tak for de gode tips :-)

Jeg blev så sent som idag ringet op af en som lovede guld og grønne skove, vedkommende kunne købe kliks billigere end jeg kunne, fordi de købte så mange....... Hmm, held og lykke med snyderiet :-(

Er kommentaren brugbar? 0 0
webanalytiker  den 13-01-2011 kl. 09:24

@Andreas: Jeg er ikke i tvivl om at du er enig :-) Det er heldigvis ikke alle i branchen der arbejder på "The dark side".

@Sund-og-smuk.dk: Godt du ikke lod dig narre. Der er ikke noget der hedder rabat pga. storkøb. Det kan godt være at dine klikpriser kan sænkes, men det er så pga. arbejde med din kvalitetsscore, herunder annoncetest, arbejdet med søgeordene og generel optimering af CTR.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Dataindsamling  den 14-01-2011 kl. 12:21

Rigtig fin artikel, godt du belyser dette emne lidt, helt sikkert noget der burde komme mere frem i lyset :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Carsten Munkø  den 16-01-2011 kl. 15:45

Jeg har også oplevet et underskud ved at adwords i google, men der tjente jeg også kun penge hvis kunderne købte noget og betalte for hvert klik og visning, selvom jeg ikke tjente noget

Er kommentaren brugbar? 0 0
Ulrik Kristiansen  den 25-08-2016 kl. 08:55

Praksissen minder om de forlag, som jeg har hørt om, der ikke vil give rettidig og transparent adgang til alle data for bogsalg - men det kan jo så i princippet være alle brancher, hvori den slags 'skjuleri' optræder kan jeg høre.

Men hvis en virksomhed kan levere gode resultater for en kunde så har den intet at skjule, tværtimod.

De to grunde til ikke at få adgang er jo i øvrigt dybt latterlige, når man på enhver google-konto kan se hvem der har logget ind og hvornår. Så hvis en kunde bare får sit eget login, piller ved noget, og det påvirker kampagnen negativt, så er det selvfølgelig på eget ansvar.

Men i den forbindelse må man jo nok desværre gætte på at kunder som går med på det argument nok desværre er for autoritetstro overfor nogen som siger at de ved så og så meget om Adwords. Det er også teknisk, når du går i dybden med det, det indrømmer jeg - men det undskylder ikke at man ikke bruger bare 2 minutter på at google et par videoer frem "how to check my cost per click - adwords" el. lign. og bruger 20 minutter mere på at se dem igennem.

Så, nej, der er ingen undskyldninger - fra nogen af parterne.

Godt at du tager det op!

Er kommentaren brugbar? 1 0
Webshop Mærket  den 25-08-2016 kl. 14:08

Et rigtigt skræmme eksempel kan ses her:

http://eniro-svindel.dk/

Er kommentaren brugbar? 1 0
Lollands El  den 31-08-2016 kl. 08:05

Dejligt med noget oplysning på dette område!

Vi kan ikke være gode til alt! ;)

http://lollandsel.dk/

Brian Andersen - Aut. El-Installatør

Er kommentaren brugbar? 1 0
Rued  den 06-09-2016 kl. 09:28

Det er en jungle derude - umuligt at vide, hvad man får for sine penge, når man køber AdWords services :) Men stemmer klart for mere åbenhed og adgang til diverse konti, selvfølgelig.

Er kommentaren brugbar? 1 0
reneac  den 07-11-2016 kl. 17:30

Jeg bruger lidt tid men så er det faktisk ikke så svært at arbejde med det selv

Er kommentaren brugbar? 1 0
Dinny  den 02-03-2017 kl. 20:51

Vi er lige startet op og med de mange ressourcer der findes på nettet og en lille smule tid så er jeg enig med reneac i at det er faktisk muligt at administrere det selv

Best regards,

Dinny S Nielsen

OnSite Hosts

Mail: info@onsitehosts.com

Web: http://www.onsitehosts.com

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: to + ti =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Jacob skriver


Hvor godt går det egentlig med din shop?

Hvad er godt og skidt?

Er det kun dig der er gået ned i trafik?

Få svar på alle spørgsmålene med Webshopindeks. Flere end 250 webshops er allerede med - er du? Tilmeld dig her.

Sådan tjener du på AdWords

Lær hvordan du effektivt skaber bedre resultater med din AdWords annoncering. Min nye bog er fyldt med anbefalinger. Bogen indeholder blandt andet en fyldestgørende guide til Google Shopping opsætning.

Hent en gratis udgave her.


Webjuice på de sociale medier

  


Jacob på Twitter

Hvis du vil have besked når Jacob og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer