Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Jacob Kildebogaard fra Ambition.dk Tager dit AdWords bureau røven på dig?

Tager dit AdWords bureau røven på dig?

15.542 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
03 August 2010

Betaler du et fast beløb hver måned for at bureauet vedligeholder og optimerer din AdWords kampagne? Så er du frygtelig i farezonen for at mangle din røv - dit Adwords bureau har nemlig taget den. Eller har de? Find ud af det med denne simple guide.

AdWords viser ændringerne

Vi er så utrolig heldigt stillede at AdWords har valgt at hjælpe os: De har lavet et menupunkt hvor du kan se hvilke ændringer der er foretaget. Det betyder at bureauer, der gør arbejdet godt kan få den credit de fortjener, mens bureauer, der burde være koste-sælgere måske rent faktisk ender som koste-sælgere. Du bør i al fald justere aftalen med dem...

Menupunktet i AdWords

Helt konkret, så er der et menupunkt i AdWords, som viser præcis hvad ændring der er lavet, hvornår den er lavet og hvem der har foretaget den. For at se dette skal du følge disse trin:

  1. Log ind i din AdWords
  2. Gå til menupunktet "Rapportering"
  3. Klik på undermenupunktet "Ændringsoversigt"
  4. Søg på fx det sidste halve år, og "Skift type" sat til alle - så får du alle former for ændringer med
  5. Og her er oversigten

Du kan evt. sætte "Foretaget efter" kun til dit bureaus mailadresse, for måske du selv har foretaget nogle ændringer.

Søgefeltet for ændrigner

Undskyldningerne står i kø

Du oplever måske at dit AdWords bureau har drukket Cafe latte i stedet for at optimere din kampagne de sidste 5 måneder, og du er en smule utilfreds. Du ringer derfor straks til bureauet og gøre dem opmærksom på problemet, og siger de skal få fingeren ud. Og SÅ kommer undskyldningerne. De har formentlig forberedt, ligesom DSB har lister efter årstiden. Bureauet starter: "Jamen din kampagne går jo fint", "hvis du sælger for lidt kan vi også bruge Facebook", "Du får maaaasser af trafik, så hvad brokker du dig over?", "vil du gerne købe et kursus", "der er blade på skinnerne", "dørene kan ikke lukkes pga. sne" osv.

Overgiv dig ikke til dårlige undskyldninger. Hvis du betaler fx 3000 kr. hver måned for 3-4 timers arbejde til at optimere din kampagne, så skal de også arbejde. For havde de rent faktisk brugt 3-4 timer hver måned, så havde din udgift til kampagnerne været mindre, søgeordene mere relevante og givet flere salg.

Det er dog ok...

Jeres aftale kan være skruet sammen så det er helt ok. Hvis aftalen ikke er på antal timer, men at de betales et fast beløb for at kampagnen overholder visse mål (fx en maks konverteringspris), og det overholdes, så gør de som aftalt.

Måske i har en aftale om at der bruges 1 time i marts og 7 timer i april hvis det giver bedst mening. Det kan sagtens give god mening.

Hvis der er brugt kort tid inde i AdWords, eller kun lavet få ændringer, så kan der godt ligge nogle timers arbejde bag ift. at se HVAD der skal justeres. 2 timers fokus med 1 bette ændring som følge kan være mere lønsom end 10 ændringer lavet blot for at justere.

Kan du stadig sidde ned? Kan du bruge det lille tip? Er du i tvivl om hvordan du skal lave aftalen? Fyr løs i kommentarerne Smile

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Jacob skriver Skriv dig op