Mine erfaringer med online marketing - uden omsvøb - Vita-Via.dk - din vej online - Iværksætter Debatten Amino
på Amino

Mine erfaringer med online marketing - uden omsvøb

Skrevet  07-07-2017 11:03  af  Ulrik Kristiansen 

Det her er et læs-let-udgave af et næsten 2700 ord langt blog-indlæg på Vita-Via.dk. Hvis du bare vil have the facts, and nothing but the facts :)

*

MIN STRATEGI I EN NØDDESKAL

Jeg er ved at udvikle produkter, primært forskellige typer af online kurser, men ellers er det jeg sælger ... arbejdskraft. Jeg sælger konsulent-timer enten for at lave folks websites, eller hjælpe dem til selv at lave deres websites.

For at gøre dette har jeg skabt et stort website, der som det første skal bringe mig potentielle kunder der kommer ind via Google, eller via en link fra et af de forummer jeg frekventerer. Det giver selvfølgelig også noget autoritet som online visit-kort at have et stort website med en stor blog. Så det er strategien - helt overordnet.

- Byg stort site, tiltræk trafik og potentielle kunder

- Sælg min tid til disse kunder - f.eks. byg en hjemmeside for dem, eller undervise.

- Med tiden sælge produkter - f.eks. et kursus - så jeg slipper for at sælge min tid, og det hele kan automatiseres mere.

Selvklart er markedet begrænset i Danmark. Der er et begrænset antal danskere der søger på dansk efter noget om Wordpress, men det er en kalkuleret risiko.

Mit brand, hvis man kan sige det sådan, er at være en dansk Wordpress-go-to-guy, fordi jeg bilder mig ind det giver mere troværdighed overfor den kundegruppe jeg så småt er ved at definere klarere og klarere hver dag. Dem der alligevel er så gode til engelsk, og så selvhjulpne, at de surfer efter hjælp alle mulige andre steder - de er alligevel uden for min rækkevidde.

I næste afsnit vil jeg fortælle hvordan jeg er nået frem til min strategi [afsnit findes kun i det oprindelige indlæg], som den ser ud nu, og så vil vi tilsidst se på mine resultater, overskuelige som de er :-)

Jeg har siden starten på min helt selvstændige business i januar 2017 raffineret min egen metode, og denne proces stopper nok aldrig helt, men foreløbig ser den sådan ud:

  1. Jeg finder nogle personer online som har et relevant Wordpress-problem, jeg kan løse, og giver dem et fyldigt svar - f.eks. i forummerne på Amino.dk. Jeg backlinker til flere relevante artikler - helst på mit eget site.

  2. Jeg bruger mit fyldige svar som materiale til at lave et blog-indlæg, således at det også skaber værdi for mit site og ikke kun for Amino, Facebook eller den konkrete person jeg hjælper. Og så skaber det også værdi for andre som finder mit site, selvfølgelig. Det er en win-win.

  3. Jeg udfylder så vidt muligt nogle relevante søgeord, SEO-titel, Google meta-text og af og til et Featured Image med Yoast SEO-Plugin'en, men ellers holder jeg mig fra at bruge for meget tid på SEO-optimering. Det er indholdet der skal trække trafik - flere sider med relevant indhold. Så skidt med om der er et keyword for meget eller for lidt.

Og inden nogen spørger: Nej, jeg er ikke bange for at blive straffet af Google pga. duplicate content. Risikoen herfor er et trade-off for mig. Måske straffer Google mig med -5 % på min SEO-ranking (igen: Jeg har ikke en kinamands chance for at vide det). Men til gengæld er jeg synlig et mere sted online hvor der er relevante kunder. Desuden kopierer jeg ikke alt content slavisk. Jeg laver ofte flere afsnit og indsætter flere links, og evt. videoer i mine blog-indlæg.

*

RESULTATER - SÅDAN DA

Jeg har ikke blogget konsistent fra Vita-Via.dks oprettelse i februar 2016, især fordi alting stod næsten stille fra februar til tidlig juni i år, hvor jeg dels fik nogle store kunder jeg brugte meget tid på, dels en lille søn som jeg brugte rigtig meget tid på.

Jeg var mere aktiv i første halvår af 2016 og en del af efteråret. Der var også et langt break i sommeren 2016 hvor jeg var bortrejst i 2 måneder.

Men det værende sagt, så er her nogle tal på resultaterne. Jeg har d.d. alt i alt produceret

  • 102 blog-indlæg om alt ved Wordpress, Woocommerce, content og online marketing (inklusive dette)
  • 30 sider med overordnede informationer og indekser
  • 37 personer på min 'spørg mig gratis'-mailingliste
  • 3 personer på min mailingliste for mit 12-ugers, gratis online Wordpress-kursus (landing page oprettet maj 2017)
  • 26 medlemmer i min Facebook-gruppe hvor man kan stille spørgsmål til mine kurser.

Jeg har udskrevet

  • 14 fakturaer fra februar til juni 2017 til 9 kunder
  • 2 (to) af de 9 er fra kunder som har fundet mig via Google.
  • 6 er via netværk
  • 1 via en jobansøgning
  • en kommende kunde som har fundet mig via Amino
  • jeg får også et stigende antal henvendelser fra hhv. Amino og Facebook, men som ikke er blevet til noget.
  • Herudover har jeg undervist 4 gange på aftenskole, men disse tæller som lønarbejdskunder, da jeg ikke har udskrevet faktura men fået udbetalt A-indkomst. Websitet har spillet en rolle, selv sagt, i at jeg fik de jobs, men hvor stor er svær at måle.

Det statistiske materiale er ikke prangende, og i løbet af 2017 har jeg haft 834 unikke besøgende på mit website, så hvis man skal være lidt fræk så er konverteringen af kunder kun fra Google på 0,002 %.

Men som det fremgår ovenfor, håber jeg, er websitet jo meget mere:

Det er en kilde til troværdighed, når jeg sælger kurser til aftenskoler etc.

Det er en ligeså en kilde til troværdighed for folk som finder mig via sociale medier og fora, og altså ikke på en 'ren' Google-søgning

Og selvfølgelig også ved regulær jobsøgning. (Jeg er ikke religiøst imod faste jobs nu hvor jeg er selvstændig - tværtimod. Jeg vil gerne have et relevant deltidsjob. Det handler bare for mig om at tjene penge og gøre det indenfor det felt som jeg har det bedst med, hvilket er web og kommunikation. Men det er en historie som vi kommer tilbage til i et andet blog-indlæg.)

Så min content-marketing strategi er ikke kun til ære for Google, snarere tværtimod, da jeg jo - som nævnt ovenfor - går imod nogle af de 'hellige SEO-regler', f.eks. om sk... på at duplicate content er fy-fy.


***

KONKLUSIONER - SO FAR

***

Jeg er nu ved at komme mig efter omstillingen til både at skulle finde kunder her og nu og lave arbejde som selvstændig, og være far. Så nu bruger jeg også tid igen (næsten) hver dag på at lave content - på at blogge.

Snævert set har min indsats til dags dato givet magre resultater, hvis mit håb var at skaffe flere kunder via Google. Men set i et lidt bredere perspektiv giver det mere og mere mening, fordi

  • bloggen er et godt markedsføringsredskab i mange, mange andre sammenhænge end for at please Google

  • jeg lærer mere om Wordpress og om mine kunder

  • jeg har det sjovt og føler mig motiveret til at fortsætte netop denne strategi

Så hvis jeg skal give noget videre her og nu, er det vel at din markedsførinsstrategi, især hvis du har et stramt budget, ikke kun bør handle om hvad du tror (eller hvad andre siger) er mest effektivt for at få kunder. Den bør i ligeså høj grad handle om hvad der er mest effektivt for at få dig selv til at blive ved med at lave marketing, hver dag, og have det sjovt og lære noget i processen.

Jeg vil lave et nyt kapitel i denne serie, når jeg har nogle flere erfaringer at dele, måske om et halvt års tid. Men for indeværende håber jeg du kan bruge det her til noget - uanset om du sælger hjemmesider eller andre services/produkter og gør det meget online.

---

Hele indlægget kan læses her på Vita-Via.dk

 


Tilføj en kommentar

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: to + tre =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 
Besøg vores andre hjemmesider :
lll