Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Ulrich Heegaard fra AsiaPhase Genvej til kinesernes gunst… Sociale medier i Kina

Genvej til kinesernes gunst… Sociale medier i Kina

5.752 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
09 September 2013

Det er ikke billigt at reklamere i Kina, tværtimod!! Men er der en genvej… Til dels ja, læs med i nedenstående!

 

Hvorfor skal man satse på at fange kinesernes opmærksomhed via de sociale medier? Svaret er ganske enkelt, fordi den vigtigste kommunikationskanal i Kina er de sociale medier. Den gennemsnitlige kineser bruger 46 minutter hver dag på sociale medier, hvorimod en amerikaner bruger 37. Der er adskillige social medier i Kina, spørgsmålet er blot, hvilke er  relevante at fokusere på i forhold til dit produkt? Hverken Facebook, Twitter eller Youtube er relevant, da disse medier er blokeret i Kina. Derimod er sider såsom Diaping.com, Renren, Kaixin001, Pengyou, QQ, Tencent Weibo, Sina Weibo og WeChat relevante at kende. QQ er den største med 712 millioner registrerede brugere, efterfulgt af Tencent Weibo med 507 millioner. På nedstående billeder kan du få et overblik brugen af de sociale medier i forhold til alder og demografi.


 

 

Billeder fundet: http://www.resonancechina.com

 

Brugen af det sociale netværk er stærkt stigende og steg med 60 % i 2012. Det er ikke blot et stort marked men et voksende marked med muligheder for diverse former for promotion. I nedenstående gås mere i dybden med tre af de største sociale medier, samt hvordan der kan kapitaliseres på disse af 3. parts tjenester.

 

Weibo.com

Weibo er en mikro blog, som er et meget populært sociale medie i Kina. Det virker på samme måde som Twitter, hvor man også bruger features såsom @ og hashtag #, som også er meget populært på de sociale medier, vi anvender i Danmark, såsom Instagram og Facebook. Man vælger man selv, hvem man vil følge og være ”venner” med ligesom på Facebook. Folk, som bruger dette sociale medie, er ikke kun middel klasse kineserne men også celebrities fra både Kina og resten af verden. Derudover har journalister og andre medier en bruger på Weibo for at indhente informationer om produkter og meninger om produkter, som de transformere til nyheder. Dette kan være en fordel for dit produkt, hvis word-of-mouth er positivt og journalisterne finder dette interessant. De fleste Weibo brugere er i alderen 19 til 35 år, så det er et bredt segment, og et sted hvor du også kan ramme mange forbrugere. På Weibo kan organisationer også promovere sig via posts og reklamer ligeledes Facebook. Du kan hurtigt forøge antallet af følgere på dit produkt, hvis du poster konkurrencer, kampagner eller tilbud. Derudover kan du via Weibo også poste kuponer, som kunder kan downloade og bruge ved næste køb.

Weibo skriver, der er 4 C’er of Weibo kommunikation som er relevante at vide for virksomheder, som ønsker at promovere sig via dette sociale medie. Relevant er det, da det ikke blot er anvendelige informationer, hvis man skal promovere sig på Weibo, men brugbar viden til hvordan man generelt skal promovere sig via de sociale medier i Kina:

·         Content: Skaffe relevant og  værdifuld indhold på det rigtige tidspunkt.

·         Connections: Linke rigtige indhold til de rigtige mennesker.

·         Conversations: Tal ikke til dem - men tal med dem.

·         Community: Opmuntre dem til at dele dine informationer og interagere med dig.

 

QQ

Er Kinas største sociale network og den mest populære side for socialt fællesskab. Det var et af de første Networks, som var introduceret i Kina og er i dag et globalt socialt medie. Det startede som en blog, men er mere som Facebook i dag. Du kan bruge QQ til voice  og video chat, video opringninger ligesom Skype, deling af filer mm. Det er en interessant hjemmeside for virksomheder, som ønsker at brande sig og udvikle en profil herinde, ligeledes du kan gøre på Weibo. Dog bruges den ikke så ofte i Kina som eksempelvis WeChat, der lige nu er meget populært og et up-coming socialt medie.

 

WeChat

WeChat er meget lig med app’en Whatsapp, men med elementer fra Instagram og Facebook. WeChat er ikke kun i Kina, men er et globalt socialt medie og den første kommunikationsplatform, som fra starten af ikke ”kun” var henvendt til kineserne med til det globale publikum. Med WeChat kan du chatte med enkeltpersoner men også i store grupper. Derudover kan du lave din egen public profil, som er meget lignende profilen på Instagram, hvor folk kan følge hinanden og virksomheder hvis produkter de eller deres venner er interesseret i. På deres profil kan de poste billeder, videoer og dele de steder de befinder sig, så deres ”venner” kan følge og finde dem. Det er altså muligt via WeChat at komme i kontakt med nuværende og potentielle forbrugerne og interagere med dem på deres profil. Hvis brugerne finder dit produkt interessant, kan I blive ”venner”, og hver gang der sker noget nyt i virksomheden, kan du poste det på deres væg, hvor det kan ses af brugeren og dens venner. På denne måde kan du som virksomhed nemt promovere dig og poste nyheder, tilbud, rabatter osv.

 

Wildfire.asia – 3. parts service

Ud over disse tre social medie networks er Wildfire.asia også relevant at kigge på. Wildfire.asia er en social netværks virksomhed, som organiserer word-of-mouth til skalaer, og er et analyseværktøjer til hvordan og hvorledes dit brand vil blive modtaget, hvor i Kina man skal satse på at ens brand vil blive en succes, og hvordan man skal brande sit produkt. Hjemmesiden består af et voksende netværk af 100.000 influenser. Her kan man følge folks anbefalinger, som er baseret på deres oplevelse og erfaring med produktet, hvilket for de fleste kinesere er drivet og sandheden bag produktet, og hvorfor de skal købe produktet. Derfor kan Wildfire.asia være en god starter for udenlandske virksomheder for at teste produktet inden man sætter det på markedet.

 

Til afrunding er 5 facts om hvordan Kineserne generelt bruger de sociale medier også i forhold til deres købsbeslutninger.

 

1.      Kineserne er meget online, så det er et godt sted at starte, da de online medier bruges meget mere end de traditionelle avisannoncer.

2.      91 % af den online befolkning har en konto på et socialt medie sammenlignet med 67% i USA, hvilket igen er et bevis på at det er de sociale medier er fyld med promotion muligheder.

3.      38 % af de personer, som shopper på nettet, baserer deres endelige købsbeslutning på baggrund af anbefalinger fra deres sociale netværk.

4.      En social medie bruger følger gennemsnitlig otte brands.

5.      43 % af de kinesiske netværks brugere er interesseret i produkter, som er delt af venner på deres sociale netværkssider.

 

Men husk nu, et socialt medie kan sjældent stå alene, men derimod være en tilføjelse til en eksisterende forretning.

Artiklen er skrevet med hjælp fra Cecilie Wildfang - intern hos AsiaPhase

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Ulrich skriver Skriv dig op