Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Du skal sige NEJ til kunder!

5.216 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
12 September 2013

Igennem mine mere end 10 års erfaring som iværksætter, er en af de største udfordringer at lære at sige nej til ordrer eller kundeønsker. Det kan være svært, fordi man med det samme ”lugter” omsætning og man vil sikkert også gerne hjælpe sine kunder. Men det kan desværre blive en dyr og tidstung kurs, hvis du uden videre siger ja tak til alle slags kunder. 

I dette blogindlæg får du tre overordnede råd til, hvorfor du skal lære at:

  • Sige nej tak til visse slags ordrer
  • Se fordelene ved at sige nej til en kunde
  • Tage godt imod de kunder, der har feedback til at gøre dit produkt endnu bedre. 

At sige nej til en ordre betyder nej til meromsætning

Klart er det, at ekstra omsætning er rigtig rart, men hvis det betyder, at salget kommer til at påvirke din øvrige virksomhed i en sådan grad, at det flytter fokus fra din kerneforretning, kan det i sidste ende koste dig penge og tid - og det er dumt! 

Det kan være alt fra at sige nej til at udvikle en webside, som ligger uden for dit erfaringsfelt, til at sige nej til at tage et nyt produkt ind i din webshop, eller noget helt tredje. Pointen er, at hvis du fokuserer og holder dig til at sælge det, som du ved mest om og har succes med, så kan du blive endnu bedre. Du skal gøre det, du er bedst til og ikke andet. 

Fordelen ved at skære ned

Skærer du væk og siger nej til dine kunder, vil du frigøre ressourcer, hvilket er medvirkende til, at du kan fokusere på andre områder – fx på din kerneforretning. Det kan godt være, at du taber nogle kunder, men omvendt er du i stand til at pleje dine eksisterende kunder langt bedre. Det kan også godt være, at du går glip af noget omsætning, men samtidig løber du også en mindre risiko ved at gøre det, som du er vant til.

Kundens ønske skal tages alvorligt

En smart virksomhed lytter til sine kunder og tager deres forespørgsler seriøst. Dermed ikke sagt, at du skal være lukket over for nye forretningsområder, du skal blot sørge for, at de ønsker, som kunderne har, er i tråd med din virksomhed. Falder de uden for din overordnede strategi, er der risiko for, at dit produkt bliver unødigt kompliceret og at du kommer til at gabe over mere end du kan tygge. 


Hilsen
Toke

PS! Jeg taler selv af erfaring og vil gerne høre om du har har gjort dig lignende erfaring med at "slå et for stort brød op" overfor dine kunder?  

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Toke skriver Skriv dig op