Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Toke Kruse fra Billy's Billing Du får ikke succes ved at gå i konkurrenternes fodspor

Du får ikke succes ved at gå i konkurrenternes fodspor

1.915 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
23 August 2013

Jeg har nu drevet online virksomhed i 10 år og én ting har jeg lært – kopierer du hovedløst dine konkurrenter, kommer du ingen vegne. Er du derimod fremme i skoene og bringer noget nyt til markedet med din helt egen profil, så skaber du markedet og rammer det ind. Derfor er det altafgørende, at du er i stand til at tænke længere end konkurrenterne og selv udvikle noget nyt. Så undgår du at halte efter i deres fodspor.

Råd nr. 1: Vær ikke naiv

Mange iværksættere er store i slaget og tænker: ”Der er ingen, der har de samme geniale idéer som mig”. Sagen er bare, at der er mange andre, der også har gode idéer og det eneste, der adskiller jer, er eksekvering: Hvem former idéen bedst? Det duer ikke, at være naiv – dine konkurrenter står overfor de samme problemstillinger som dig og de ved godt, hvad der virker og ikke virker. Derfor vil du også blive overrasket over, hvor ofte de er lige i hælene på dig - eller endda foran dig.

Råd nr. 2: Kopier ikke hovedløst

Lad være med at gå efter virksomheder, som er innovative og fremme i butikken. Det bliver et kapløb, som vil koste dig alt for mange penge - formentlig uden at det giver anledning til mange nye kunder. Nej, i stedet skal du finde din helt egen niche og bygge din forretning op der. Så skal du se - så får du fordele i forhold til dine konkurrenter, hvorefter du kan tiltrække kunder, du aldrig havde drømt om.

Så tro ikke, at det er et tag-selv-bord, blot fordi din konkurrent lader til at være bagud. Måske har de noget nyt i ærmet? Måske har de ikke sovet i timen, som du gik og håbede på. Måske er de 1000 skridt foran dig. Du ved det ikke. 

Og hvis en konkurrent kopierer dig, skal du så blive sur? Nej da, du skal trække på smilebåndet og vide, at du var først med det nyeste, for du ikke kommer først over målstregen, ved at gå i konkurrenternes fodspor.

Hvis du absolut skal kopiere, så gå efter dem, som du kan se er langsomme og halter bagefter. Her er der helt sikkert nogle lavthængende frugter, der er værd at gå efter. 

Råd nr. 3: Fokus, fokus og atter fokus 

En ting jeg som iværksætter har lært er, at man skal lade være med at sprede sig over for meget eller bruge al sin tid på konkurrenterne – så fjerner man sit fokus. 

Følger du ikke dette råd, så ender du med at spilde en masse tid og penge på at gå din konkurrent i bedene – og slutresultatet, ja det er en masse ekstraudvikling og mistet fokus.

Mange hilsner

Toke Kruse

Tak for de mange positive kommentarer, der hver gang kommer på mine indlæg. Det er super motiverende - keep em' coming! 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Toke skriver Skriv dig op