Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Toke Kruse fra Billy's Billing Dine konkurrenter kopierer dig, hvis du er den bedste!

Dine konkurrenter kopierer dig, hvis du er den bedste!

4.000 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
05 August 2013

Bliver du irriteret og frustreret, når dine konkurrenter kopierer dine gode idéer? Forkaster du, når dine konkurrenter planker dig og dit koncept? Er du bange for konsekvenserne af, at dine konkurrenter prøver at løbe med æren? Og skal du panikke, hvis de gør?

Det korte svar er: Nej, du skal ikke panikke, du skal ikke blive irriteret og du skal ikke blive frustreret. Du skal derimod se det som den største, mest direkte anerkendelse af det, du gør. Du skal se det som en kraftig indikator på, at du gør det HELT RIGTIGE og at dine konkurrenter er blevet inspireret af dit arbejde. Kan du få et større kompliment i branchen? I don’t think so.

Hvordan skal du forholde dig til det?

Først og fremmest skal du forholde dig i ro. Men du skal også forholde dig kritisk til dine konkurrenter. Du skal have respekt for dine konkurrenter – du kan ikke bare stikke hovedet i jorden eller gemme dig bag en busk. Du skal være skarp på jeres forskelligheder og synliggøre det over for dine kunder. Uanset hvor meget de kopierer, så kan de ikke kopiere dit team, dine koder (hvis du er et onlinefirma) og slet ikke al den know-how, som du har bygget op igennem de sidste mange år.

Selvom det kan forekomme irriterende, at andre tager dine idéer, så sørg for ikke at lade konkurrenten blive dit primære formål med at drive forretning, men noget sekundært, som du er opmærksom på.

  • Tag det i stiv arm
  • Læg en konkret strategi i forhold til dine konkurrenter
  • Lad ikke dine konkurrenter blive din primære beskæftigelse, selvom det er fristende

Hvad er fordelene ved konkurrence?

Helt generelt er konkurrence og konkurrenter ikke som udgangspunkt fjender – de er blot del af et større, sammenfaldende marked. Derfor kan konkurrenter også være med til at skabe awareness omkring produktet på markedet. Det betyder, at dine kommende, potentielle kunder bliver bevidste om både dit produkts og din branches tilstedeværelse.

Samtidig er der fordele og ulemper ved alle virksomheder og har du en konkurrent, kan kunderne sammenligne to produkter side om side. Er du derfor den, som har gjort det bedst, så er det dig, der høster frugterne i valget mellem dit og konkurrentens produkt. Netop derfor er det også vigtigt, at du er længst fremme blandt dine konkurrenter og følger med udviklingen på markedet.

  • Konkurrence øger awareness for din produktkategori
  • Dine kunder kan sammenligne og blive mere sikre i deres valg
  • Du bliver mere vaks og opmærksom på at være den bedste i markedet

Konklusionen

Konkurrence er godt – det skaber dynamik på markedet. Dernæst er det vigtigt, at anskue markedet med kundernes brillerne på – fra deres perspektiv. Det kan godt være, at du synes, en bestemt virksomhed er din konkurrent, men har de ikke det samme produktsortiment som dig, vil kunden ikke se jer som konkurrenter.

Det kan også være, at en virksomhed henvender sig til en helt anden målgruppe, trods den på overfladen hører under samme produktkategori.

God vind med konkurrencen derude!

Toke Kruse

Ps. Jeg kommer med en serie af blogindlæg om emnet ”konkurrenter” – følg med, hvis du vil lære endnu mere og overvej i mellemtiden, hvordan du vil tackle konkurrenter, der kopierer dig?  

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Toke skriver Skriv dig op