Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Toke Kruse fra Billy's Billing Simultan Innovation: Derfor ligner dine konkurrenter dig

Simultan Innovation: Derfor ligner dine konkurrenter dig

3.479 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
26 July 2013

Har du undret dig over, hvorfor konkurrenter i et marked, som kæmper om de samme kunder, ligner hinanden så meget? Og hvordan kan det egentlig være, at når din virksomhed lancerer en ny funktion, så følger din konkurrent i dine fodspor?

I dette ekspertblogindlæg forklarer jeg dette interessante fænomen med begrebet ”Simultan Innovation” (SI). Når du forstår SI, bliver du mere bevidst om at fokusere på andet end blot funktionalitet og de umiddelbare synlige forskelle og kan dermed skabe en stærkere virksomhed.

Begrebet ’Simultan Innovation’

Der er mange ting, som adskiller din virksomhed fra dine konkurrenter. Det kan være alt fra priser, teknologien du bruger, brand, design, funktionalitet, osv. Men der er én ting, som I har tilfælles - og det dækker begrebet SI.

SI forklarer, hvorfor virksomheder i samme branche for det første ligner hinanden, men også, hvorfor de typisk får de samme idéer og lancerer de samme funktioner side om side. Innovation er bl.a. et udtryk for en arbejdsproces, der har til formål at finde den bedste løsning på et problem.

To spillere i det samme marked, der kæmper om de samme kunder, står over for de samme udfordringer. De får dermed også de samme inputs fra deres kunder og bliver bombarderet med idéer, der sender dem i samme retning. Derfor opstår der SI. Mange iværksættere tror, at de vil være unikke for altid, at de selv har opfundet den dybe tallerken og at ingen andre i branchen har skænket deres unikke idé en tanke. Det er desværre utopi at tro det.

Hvordan skaber SI værdi for dig?

Du skal bruge SI til at forstå, hvor vigtigt det er, at du skiller dig ud - ikke blot i forhold til produktet, men også i forhold til de værdier du tilbyder, som er anderledes end dine konkurrenters.

Selvom du stræber efter at være anderledes end dine konkurrenter, så vil du – hvis du gør det godt og du lykkes med din virksomhed – se konkurrenterne følge i dine fodspor. Og dit produkt vil minde om konkurrenternes. Når du sidder med følelsen ”Yes, vi er de første med en funktionalitet”, kan du være evig forvisset om, at dine konkurrenter har siddet med præcist samme tanke. Og hvis du er den første til at lancere funktionen, vil dine konkurrenter afstemme deres funktion med din. 

Se bare på, hvordan smartphones ligner hinanden. Kommer Apple med et bedre kamera, følger konkurrenterne efter og når Samsung gør skærmen større, følger Apple trop. Det er sådan markedskræfterne fungerer.

At kopiere dine konkurrenter er ikke værdiskabende

Nu tænker du nok, jamen, så lader jeg bare konkurrenterne udvikle løs og så kan jeg løbende kopiere dem – det er både nemmest og billigst. Det kan du gøre til en vis grænse (og høste fordelene af at være second-mover), men gør du det for længe, er der stor risiko for, at du for det første ikke vil få den samme respekt i branchen og for det andet ikke vil høste fordelene ved at være blandt de første med det nyeste og derfor vil fremstå som ”bagud” og sløv i optrækket.

Konklusion

Dem, som løser et problem bedst, vil gå forud for markedet og have en fordel, fordi de vil fremstå som dem, der skaber markedet. 

Hvis du vil lære mere om god konkurrence og om, hvordan du stikker af fra konkurrenterne, så vil jeg klart anbefale bogen Competitive Advantage af Michael Porter. Den er 500 sider lang og en del af en serie på 3 bøger af samme forfatter. Der er nok at tage fat i – men det er også mega-inspirerende læsning. 

God vind med din virksomhed!

Hilsen

Toke Kruse

PS! Hvordan skiller du dig ud fra dine konkurrenter - tør du fortælle det her? 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Toke skriver Skriv dig op