Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Toke Kruse fra Billy's Billing Uden prisstrategi mister du kunder til konkurrenterne og kommer hurtigt bagud

Uden prisstrategi mister du kunder til konkurrenterne og kommer hurtigt bagud

8.933 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
26 March 2013

Pris, pris og atter pris – lav pris er ikke kun det, kunderne vil have, selvom det ofte er det, de taler om. I bund og grund vil kunderne have mest værdi for pengene – især, hvis du fortæller dem åbenlyst om det, din virksomhed bibringer, som andre virksomheder ikke kan hamle op med. Få her i blogindlægget inputs til, hvordan du kan implementere prisstrategi og opnå fordele, som dine konkurrenter kun drømmer om.

Faldgruber for prissætning

Du har måske hørt det før: Du er for dyr! Men ved du, hvad det største problem er? Det er, at du oftest er for billig! Klart nok, kunderne vil helst have lavest mulige priser, men hvad nytter det, hvis du ikke tjener nok på dine produkter, fordi du ”give away the farm”? Har du ikke en tilstrækkelig fortjeneste på dine produkter eller taber du ligefrem penge, så er det på tide at sadle om.

Ofte spørger kunder blot om lave priser, fordi de gerne vil spare penge, men hvis du som dygtig iværksætter kommunikerer klart over for dine kunder, hvad du koster og hvilken værdi, det bibringer, så er sandsynligheden for at deres fokus på priser bliver mindre. Læs evt. mere på Inc.com her: You Don´t Charge Enough.

Hvilke faktorer afgør din prisstrategi?

Der er mange grundlag, du kan fastsætte din pris ud for, men her er nogle af lægge ud med. Et naturligt sted at starte er ved at se på dine omkostninger i forbindelse med salg af dine produkter. Hvad er din indkøbspris, har du omkostninger i forbindelse med at levere en vare og hvor stor salgsvolumen forventer du, at der vil være i form af antallet af kunder og ordrestørrelse. Dernæst bør du også fastsætte, hvordan dine konkurrenter prissætter deres produkter og om du vil være ”premium” eller du vil være lavpris i forhold til resten af markedet. I forlængelse af det skal du undersøge, hvad kunderne er villige til at betale for dine produkter. Det er vigtigt at pointere, at pris kun er én af mange parametre, når du skal markedsføre din virksomhed, så pas på med ikke at blive for prisfokuseret.

Hvilke strategier kan du vælge i mellem?

Der er flere måder at formulere og implementere en prisstrategi på og disse afhænger også af dit produkt, markedet og hvor aggressivt du vil udvide din virksomhed.

- Prissætning i forhold til dine omkostninger (fx gange 3 på dine omkostninger – en velkendt strategi i tøjbranchen)
- Psykologisk prissætning, hvor du som virksomhedsejer prissætter ud fra, hvad kunderne finder rimeligt
- Prissætning, der er styret ud fra hvordan dine konkurrenter prissætter

Hvad gør jeg, når kunden siger ”for dyrt”?

Hvis du har prissat dine produkter ud for devisen, at du giver mere værdi, end dine kunder betaler, så er der som udgangspunkt ingen grund til at sænke prisen og derfor skal du også være forberedt på at sige nej til kunder (læs mere her: 3 Best Ways to Say No). I bund og grund handler det om at gøre det helt klart for kunderne, at dine produkter har en høj værdi for dem og dermed sørge for, at de er villige til at betale den højest mulige pris. Med andre ord skal den værdi, som kommer med dit produkt, blot være over den pris, som du tager for dit produkt. Så slipper du for at få en masse nej’er fra kunder, som synes, du er for dyr!

Pris er ikke alt ting, men det er en start

Selvom pris ikke kan stå alene i en succesfuld virksomhed, er det et væsentligt parameter at have styr på. En kendt strategi er de fire P’er (price, product, place and promotion), som til sammen udgør virksomhedens marketing mix. Det kan du læse mere om her: The Marketing Mix.

Pris er en videnskab for sig selv, men hvis du gør det rigtigt, kan du opnå store fordele i forhold til dine konkurrenter og hvor mange penge du tjener, så det er bare med at komme i gang.

Mange hilsner
Toke Kruse

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Toke skriver Skriv dig op