Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om regnskab, bogføring og iværksætteri

Tre gratis råd om godt købmandskab

Skrevet af:
8. juli 2012 | 4.723 Visninger| 21 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Toke Kruse fra Billy's Billing

Ekspertblogger på Amino om regnskab, bogføring og iværksætteri

Når jeg siger ”godt købmandskab”, tænker du sikkert Lars Larsen eller Biva-damen, og det er der jo ikke noget at sige til. Begge personer er blevet mangemillionærer på godt købsmandskab! Heraf kunne man udlede at de iværksættere, som forstår sig på godt købmandskab, skaber en bedre forretning end dem, som ikke gør. Få her 3 gode råd til at sammensætte gode tilbud med profit, mersalg og succes for øje.

Slå aldrig noget af prisen uden årsag

Alt for ofte støder jeg på tilbud, hvor virksomheder giver en masse værdi gratis væk, fordi de bare vil sælge mere uden at tænke profit ind i regnestykket. Fx sælger en virksomhed en webshop til 10.000 kr. med 30 % rabat, fordi kunden siger ”det er for dyrt”. Du skal ikke være bange for at takke nej til en ny kunde blot fordi vedkommende siger at det er for dyrt. Problemet med at give direkte prisnedslag på dine priser er at din profit bliver mindre, og hvis du har et godt produkt (som jeg antager at du har), så er der ingen grund til uden videre at slå 30 % af prisen. Kunden vil tænke ”var den første pris så bare et bluf, og er denne virksomhed seriøs – og er alle hans priser sådan?”. Hvis du absolut gerne vil give krone-rabat, så sørg for at have argumentationen i orden. Du kan fx introducere kampagnerabat, fødselsdagstilbud eller slå-til-nu-tilbud for at få rabat. Hvis du vil fremstå seriøs og professionel, bør du overveje at have faste priser, der som udgangspunkt ikke er til forhandling. Og hvis du giver en rabat, skal det være fordi, der er en årsag. Forslag til årsager:

-       Jeg kan godt give dig 30 % rabat, hvis du vælger at slå til nu (men det er kun fordi du er ny kunde og jeg tror på at du lægger penge i fremtiden).

-       Hvis du køber for minimum x antal kroner over et år, kan du få en loyalitetsrabat (for det betyder at jeg på den lange bane vil tjene penge på dig som kunde).

-       Hvis du kan betale alle penge up-front og ikke ønsker fortrydelsesret, kan jeg give dig en rabat (fordi jeg så ikke selv behøver at lægge penge ud for at købe dine varer og ikke løber risikoen for at du ombestemmer dig).

Det er ikke for sjov at Biva-damen holder ”fødselsdagsfest med gode rabatter” – så forstår kunderne, at det er tidsbegrænset og usædvanligt. Kunderne skal med andre ord slå til NU!

*** Se skabelon til dit næste tilbud i den vedhæftede fil til dette blogindlæg ***

Giv hellere mere værdi end en blodrød bundlinje

Hvis du kan undgå pengerabat, så gør det. Lad mig komme med et eksempel: Vil du helst give 50 % rabat på en mælk eller sælge to mælk for en pris? Eller spurgt på en anden måde: Vil du omsætte 5 kr. eller 10 kr.? Det giver ofte mening at give kunden mere værdi i stedet for at give direkte krone-rabat. Dermed opretholder du din omsætning samtidig med, at du giver kunden rabat. Det giver to vindere: dig og kunden; du omsætter mere, og kunden får to produkter billigere.

Hvor mange gange har Lars Larsen ikke sagt ”to dyner for én pris”? Her fik du svaret på, hvorfor han ikke sagde ”en dyne, 50 % rabat”. Han ved at han kan øge omsætningen til det dobbelte med dette lille ”trylletrick”.

Tilbud er psykologi

Køb og salg af varer er ofte mellem mennesker – ikke mellem virksomheder (heller ikke hvis din virksomhed er B2B). Med det mener jeg, at der er et menneskeligt element, når du giver tilbud til dine kunder, som du bør have for øje.

Når du sammensætter dine tilbud, så overvej hvordan dine kunder tænker og hvad der har værdi for dem. Mange iværksættere tror at bare prisen er lav, så er det et godt tilbud. Ofte viser det sig at pris kun er sekundært – folk tror bare det er det primære. De tager fejl!

Fx kunne man sagtens forestille sig betalingsfristen er langt vigtigere end 20 % nedslag i prisen. Hvis nu du ikke har likviditet til at betale en regning, er 60 dages betalingsfrist mere værdifuld end ikke at kunne betale regninger. Måske dine kunder har samme likviditetsudfordringer.

Hvorfor tror du en masse forretninger tilbyder rentefri kredit i 12 måneder, og ikke giver 20 % rabat på alle varer? Netop for at få kunderne til at købe selvom de ikke har likviditet til at betale for varerne nu, men først i fremtiden. Og ligger forretningen inde med likviditet, er pengene her og nu ikke afgørende, men det er den fremtidige omsætning.

Hvornår lavede du et slagtilbud og hvad virkede og virkede ikke? Del din viden med Aminos brugere og deltag i debatten om, hvordan iværksættere kan blive bedre købmænd.

God sommer!
Toke Kruse

P.S.

Jeg håber at du er blevet inspireret til at sammensætte et eller flere gode tilbud i din virksomhed, så du kan booste omsætningen henover sommeren, hvor der måske er lavvande i ordrebøgerne!

Læs også


Kommentarer

Rasmus-R  den 08-07-2012 kl. 08:13

Dejligt med indlæg der omhandler "old fashioned" business -

Dermed ikke sagt at online butikker affiliates og whatever er godt...

Men du nævner her nogle "her og nu" nemme at følge råd/anvisninger - tak for det

Er kommentaren brugbar? 5 0
Jesper Norbøll  den 08-07-2012 kl. 09:12

Godt indlæg om nogle af elementerne i købmandskabets.

Jeg vil dog sige at den med at bruge en længere kredit end dine konkurrenter (du skriver selv 60 dage som eksempel) som konkurrenceparameter, er farligt hvis man er ny iværksætter. Man skal have rigtig meget styr på alle sine rykker- og inkassoprocedurer.

Det burde næsten sige sig selv, at hvis kunderne ikke kan betale, så handler de selvfølgelig det sted hvor de få længst "snor". Men det er så her jeg mener det bliver farligt som virksomhedejer, da min egen personlige erfaring er at dårlige betalere ikke bliver bedre betalere over tid - tværtimod, så kan det blive sværere at få betaling desto længere tid der går.

Så helt ærligt: Jeg ville nok ikke anbefale betalingsfrist som konkurrenceparameter, da det, som du selv skriver, vil virke tiltalende for de kunder som ikke har likviditet (ikke har penge) til at kunne betale. Men jeg tror heller ikke der er mange som direkte ønsker at få kunder ind som ikke kan betale. Hvem kan garantere at de kan betale når betalingsfristen udløber?

/Jesper

Er kommentaren brugbar? 8 0
Boysen  den 08-07-2012 kl. 18:42

@Jesper

Jeg bruger selv længere kredittider i mine forhandlinger. Især til mine store kunder forhandler jeg mig ofte frem til ingen rabat men i stedet for de længere kredittid (som passer til deres normale procedure)

Jeg har ofte opkald fra de større virksomheder/kommuner der mener de skal have rabat. I stedet giver jeg dem længere betalingstid.... de glade og jeg er glad :)

Er kommentaren brugbar? 3 0
petercdk  den 08-07-2012 kl. 19:26

Tak for et super godt indspark, Toke :-)

For flere ideer til gode tilbud - og årsager til ikke at give meningsløse rabatter, kan jeg anbefale denne video, http://youtu.be/6CEG-THIOgM, af Thomas Rosenstand.

Er kommentaren brugbar? 3 0
Jesper Norbøll  den 08-07-2012 kl. 20:57

Boysen >> Det er jo så netop også dine større kunder og offtenlige kunder du skriver du giver længere kredit til. Men jeg vil også mene at der er forskel på dette - og så på at gå ud med et tilbud på sin hjemmeside eller i sit salgsmateriale og lægge ud med f.eks. at give 60 dages kredit. Vi har også kunder i MediaMouse som får længere kredit end normalt, men det kræver en rigtig god grund.

/Jesper

Er kommentaren brugbar? 4 0
Toke Kruse  den 09-07-2012 kl. 02:18

@ Jesper - enig. Det er ikke uden risiko at give lange betalingsfrister. Man må vurdere det fra gang til gang og især tænke på ens egen virksomhed, når man køber ind. Måske man ikke kan få nedslag i prisen, men kan få bedre betalingsvilkår. Dernæst kan man overveje om det giver mening at have 14 dages betalingsfrist, hvis ens kunder accepterer, at de skal betale inden for 7 dage fra fakturadato. Personligt ønsker jeg ikke at agere bank over for mine kunder, hvorfor de enten skal betale upfront eller har 7 dages betalingsfrist.

@ Peter - fin lille film.

Toke

Er kommentaren brugbar? 2 1
Stefan  den 09-07-2012 kl. 13:21

Umiddelbart bør man stort set aldrig bruge kredit/betalingsfrister som forhandlingsgrundlag.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Boysen  den 09-07-2012 kl. 13:27

@Jesper jeg mener heller ikke at have foreslået at ligge det op på en hjemmeside eller reklame? Det foreslår Toke jo heller ikke.

Toke giver det som eksempel pga dårlig likviditet. Hvis man giver den på den baggrund har man næsten bedt om problemer.

Jeg bruger det som en del i mine forhandlinger med større kunder. Hvis Mærsk, Danfoss eller kommunen ringer for at få en bedre pris, går de næsten altid hjem med samme pris, men med bedre kredit end de 8 dage jeg normal giver.

At sige man ikke skal bruge betalingsfrister som forhandlingsgrundlag (att.: Stefan) er noget FIS.

Er kommentaren brugbar? 3 1
Toke Kruse  den 09-07-2012 kl. 20:29

Min pointe ved betalingsfrist som forhandling var primært i forhold til:

1) Hvis din leverandør ikke vil give rabat, så prøv med længere betalingsfrist (hvis det har værdi for dig)

2) Som udgangspunkt bør du ikke give rabat uden at få noget igen. Så hvis en kunden insisterer på rabat, og du VIL have personen som kunde, så skal du som minimum give ham kortere betalingsfrist

Go' aften.

Toke

Er kommentaren brugbar? 1 1
Brian Knudsen  den 09-07-2012 kl. 22:07

Boysen giver dem vel bare noget de er kendt for selv at tage.. en lang kredit tid ;)

Er kommentaren brugbar? 2 0
Boysen  den 09-07-2012 kl. 22:14

NEMLIG Brian

Nogle tager dem selv, andre skriver til mig inden, at hvis jeg vil sælge til dem skal de have XX dage og de sidste skal have sendt regningen til Ungarn hvor deres regnskabsafd. sidder :)

Jeg bytter det bare med rabat, det har de fuld forståelse for, da jeg skal være deres bank i X antal dage. :)

Nu handler jeg så også 100 % b2b og er MEGET glad for at ringe personligt, dagen efter at pengene skulle være faldet.

Jeg har ikke problemer med at folk betaler, men er også hurtig over dem der "hænger".

Er kommentaren brugbar? 3 0
Mick Hansen  den 14-07-2012 kl. 23:54

Personligt har jeg haft god erfaring med, at tilbyde afdragsordninger, til mine knapt så kapital stærke kunder.

Og min opfattelse er, at det for nogle virker mere overskueligt, at betale 3 gange 4000, end en gange 12.000 :)  

Er kommentaren brugbar? 1 0
Cookie  den 15-07-2012 kl. 00:17

Fint indspark. Vil lige nævne, at ved aftaler med større virksomheder - specielt når man kender dem - vil man ofte møde krav fra indkøberne om ex 10% rabat.

Her kan man vældig ofte sætte prisen op, så de 10% er inkluderet. Det tilfredsstiller indkøberne - som får kredit hos ledelsen på at ha fået de 10% rabat man har besluttet i virksomheden som krav, og de lever ofte godt med den lidt højere pris. Det er om at tilfredsstille det niveau der i situationen står for beslutningen

vh

Er kommentaren brugbar? 3 0
Morten Pauch  den 16-07-2012 kl. 18:24

Go' artikel.

Jeg har dog lige et spørgsmål i henhold til din nummer tre årsag:

"-       Hvis du kan betale alle penge up-front og ikke ønsker fortrydelsesret, kan jeg give dig en rabat (fordi jeg så ikke selv behøver at lægge penge ud for at købe dine varer og ikke løber risikoen for at du ombestemmer dig)."

Den med fortrydelsesreten, kan den ikke blive et problem i henhold til forbrugerloven?

Er kommentaren brugbar? 1 0
Brian Knudsen  den 16-07-2012 kl. 23:34

ikke hvis det er b2b ;) der er aftale frihed :)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Kristian Holst  den 13-08-2012 kl. 16:31

Hej Alle!

Nu har jeg læst dit fremragnde indlæg Toke.

Men hvad skal vi gøre i Vognmandsfaget,jeg deler prencippet om ikke,at gå ned i pris" man ved vel hvad man er værd" man vil ikke være selvstændig bare for sjov. Men  man hører om dumping priser for at få en bid af kagen.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Claes Nørskov  den 20-08-2012 kl. 13:05

Hej Alle,

Toke jeg har læst dit indlæg og syntes du har nogle gode pointer og nogle hvor jeg ikke er helt enig med dig :)

Min egen baggrund er at jeg som management konsulent har undervist en del i salg med udgangspunkt i social psykologi (Som beskræftiger sig med Adfærd bla).

Herudover har jeg selv brugt disse ting i praksis og det virker!

Du nævner at salg er psykologi og jeg er helt enig med dig, så det handler altså om at vinde kunden mentale tilstand. At overbevise ham/hende om at noget og få dem til at agere efter det..

Hvis vi tager den med rabat først. Når en kunde spørger efter rabat er det et stærkt købssignal. Han signalerer at han er interesseret i at handle med dig. Årsagen til vi spørger efter rabat er ikke nødvendigvist at vi føler at en vare eller service ydelse er for dyr, men psykologisk set fordi vi vil have en oplevelse af, at vi har gjort den bedst mulige handel.

Hvis vores produkt er lig en konkurrents produkt må vi så argumentere for værdien af det udvidede produkt, dvs service, levering, betalingsbetingelser, pakketering, sikkerhed, referencer osv osv.

Hvis en konkurrent har samme produkt til en lavere pris kan man med succes spørge: "Hvem ville du helst handle med hvis prisen var den samme?"

Jeg har selv brugt dette spørgsmål MANGE gange og svaret er altid; "Så ville jeg helst handle med jer"

Årsagen til dette svar er at, hvis de helst ville handle med konkurrenten på nuværende tidspunkt, havde de sagt farvel og tak for mødet og efterfølgende købt hos dem.

Nærste spørgsmål er så: "Hvorfor ville du egenligt det?"

Nu får I alle argumenterne fra kunden hvorfor han syntes I er bedre end konkurrenten. Når I har dem kan I passende spørge ind til hver enkelt ting, Hvilke problemer der kan være ved ikke at have dette, hvad konsekvensen er at de problemer og hvad det til sidst koster i enten, tid, penge eller irritation...

Pointen er: Kunden vil gerne betale jeres pris, så længe han oplever at han får værdi for det. Det er jeres opgave som sælgere at give ham den oplevelse. jeg er sikker på at de fleste herinde ikke altid køber det billigste - Tænk evt Skoda VS Audi. Over 80% af bilen er på nogle modeller det samme, men Audi brandet har bare noget mere Skoda. Så sæt jer ned og lav Egenskaber-Fordele-Udbytte på både jeres produkter og jeres virksomhed. Hvad er jeres Audi i forhold til Skoda - so to speak.

Man kan naturligvis ikke altid komme udenom en rabat. men hvorfor gives der altid 5, 10, 15, 20, 25 % rabat? I kan jo selv overveje hvad I oplever når en sælger giver evt 10% rabat. - Ofte er tanken; "Der er mere at komme efter her".

Prøv at tage lommeregneren frem når I sidder med kunden og sig: I kan få 8,92% rabat.

Her oplever kunden at det er en seriøst beregnet rabat, hvor rabatten er pint og ikke bare et rundt tal slynget ud, fordi prisen som udgangspunkt er sat liidt for højt, så der er rum for forhandling.

Så enig med Toke, prisen er IKKE det vigtigste. Oplevelsen af at jeg får værdi for prisen er det som tæller!

Husk at ofte med nye kunder: Sætter i prisen for lavt har I ofte sat benchmarken for jeres fremtidige samarbejde.

Der er utallige måder at slås for sin pris på og mange flere tips og tricks end jeg kan nævne i denne tråd. Det er ikke udelukkende teori, det er argumentation jeg har brugt på salg af leder og salgsudvikling til 30.000,- pr. dags undervisning.

Rabat er den værste og den dummeste konkurrence parameter og tilmed den letteste for konkurrenten at følge med på.

/Claes

Er kommentaren brugbar? 4 0
Toke Kruse  den 20-08-2012 kl. 20:11

Hej Claes

Super med dit svar. Det kan jeg kun være enig med dig i. Derfor ekspertindlægget: http://www.amino.dk/blogs/tokekruse/archive/2012/04/04/v-230-rdi-over-pris-ellers-er-du-en-gris.aspx

God uge.

Toke

Er kommentaren brugbar? 1 0
Claes Nørskov  den 21-08-2012 kl. 21:25

Ok super Toke :)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Inge Merete Søndergaard  den 05-09-2012 kl. 10:47

Tak for et spændende indlæg - du kan have ret i, at man ikke skal "give køb på" sig selv, eller sine ydelser.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Brayan  den 21-10-2012 kl. 01:12

Haha..  jag har inte se5 stor hype ff6r Thief 4 faktiskt. Fastnade inte ff6r dom gamla speeln men det e4r nog mest ff6r att ne4r 1:an kom var jag inne i en Run Gun period och testade helt enkelt aldrig 2 eller 3an..

Er kommentaren brugbar? 1 1
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: ni + syv =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 


Få besked når Toke skriver


Prøv Danmarks letteste regnskabsprogram gratis


Toke på Twitter

Hvis du vil have besked når Toke og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer