Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om regnskab, bogføring og iværksætteri

Min 100-timers arbejdsuge gør mig stolt!

Skrevet af:
31. maj 2012 | 2.917 Visninger| 27 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Toke Kruse fra Billy's Billing

Ekspertblogger på Amino om regnskab, bogføring og iværksætteri

I de seneste år er det som om at det handler om at arbejde så lidt som muligt og få mest muligt igen. Man kunne fristes til at sige at det i høj grad handler om at kunne være så doven som muligt og samtidig opnå en fuld månedsløn for det.

Tanken er jo uden tvivl sød.  Det at man bliver betalt for at kunne rejse rundt og holde ferie 24/7. Men vent nu lige engang. Dette får det nemlig til at lyde som om at det at arbejde pludselig er blevet et onde man skal prøve at undgå. Denne arbejdsindstilling er jeg slet ikke enig i. Jeg nyder at arbejde meget, fordi jeg arbejder med de ting som jeg brænder for. Det giver mig indhold i hverdagen, og jeg sætter stor pris på at være sammen med mine kollegaer, hvor jeg har mulighed for at diskutere om nye tiltag bør og skal føres ud i livet. Hvis jeg kun havde fire timer til det hver uge, ville jeg slet ikke kunne få alt det igen som jeg modtager hver dag ved at arbejde. Derfor er jeg glad for at min arbejdsuge ofte ender op omkring 100 timer, og jeg nyder hvert sekund af den. Det er da klart at jeg som alle andre tager på ferie en gang i mellem - hvor jeg dog også arbejder - men arbejde er for mig ikke et fy-ord. Jeg synes til gengæld at passiv indkomst og passiv adfærd generelt er et fy-ord. Det lugter ganske enkelt af dovenskab og anti-aktivitet.


For mig er hårdt arbejde vejen frem

For mig er drømmen om ikke at arbejde et marridt. Men tanken om at der kommer penge ind uafhængigt af om der er nye kunder eller ej, er selvfølgelig rar. For mig er det bare ikke et mål ikke at arbejde – faktisk interesserer det mig slet ikke om jeg skal arbejde 100 timer om ugen eller ej. For mig handler det i højere grad om hvad jeg har nået når dagen er omme.


4-timers arbejdsuge er ikke fedt

Jeg tror at jeg har slået det fast nu, men for mig er en 4-timers arbejdsuge for det første en utopi og for det andet ikke noget som jeg ville være stolt over at leve efter. Tror du at Rom blev bygget på fire timer? Eller at Steve Jobs arbejdede fire timer om ugen mens han byggede et af verdens største brands op? Eller Obama for den sags skyld? Succesfulde personer arbejder HÅRDT og røven ud af bukserne for at opnå deres resultater. Derfor er jeg også taknemmelig over at succes sjældent kommer af sig selv.
 

Afrunding

Hvad med dig? Overvejer du hvad der skal til for at du kan nøjes med at arbejde fire timer om ugen, og har du tænkt på hvad du så skal lave de ørige 20 timer i døgnet? Jeg vil i hvert fald aldrig arbejde sølle 4 timer om ugen!

Læs også


Kommentarer

Mark Jensen  den 02-06-2012 kl. 14:37

Mit mål er ikke at arbejde kun 4 timer i ugen, men det er dog at komme ned og arbejde meget få timer hver uge, så jeg kan gøre hvad jeg vil. Jeg brænder meget for det jeg laver, og bruger på nuværende tidspunkt rigtig mange timer på det hver uge, men det er bestemt ikke noget jeg ønsker at blive ved med. Mit mål er at alle disse timer jeg bruger på tingene nu, gerne skulle give afkast i den anden ende, så jeg kan leve af en passiv indtægt.

Og hvad jeg vil bruge tiden på?, der er så mange ting :) rejse og opleve en masse nye ting, investere i andre projekter og være aktiv i disse i nogen grad. Jeg er hvertfald sikker på at jeg aldrig kommer til at kede mig.

Jeg ser det sådan at jeg lever kun denne ene gang, og derfor vil jeg gerne bruge tiden på at opleve en masse, og bruge tiden på mine interesser. Iværksætteri er også en af mine store interesser, i form af at jeg ønsker at opbygge noget som jeg kan leve af ved minimal arbejde. Det er da sjovere at tjene en månedsløn på 100.000 Kr. ved at sidde i sydens sol, end at knokle 100 + timer i ugen for det :)

Så jeg ser det ikke som dovenskab, men et mål for hvordan jeg kan udnytte min tid mest mulig, ved at lave det  jeg kan li uden at skulle dedikere det meste af min tid til det.

Er kommentaren brugbar? 4 2
Martin Hasbirk Brandt  den 02-06-2012 kl. 14:53

Min erfaring er, at livets forskellige faser medfører forskellige prioriteter.

Tidligere elskede jeg at arbejde hele ugen og mange timer. Nu er den største luksus at kunne hente min datter eller søn tidligt fra børnehave eller skole og bruge tiden sammen med dem.

Det er umuligt at sige, hvad der er rigtigt - heller ikke moralsk.

Tiden med børnene kommer mange gange tilbage gennem deres liv, men tiden er nu, hvis jeg skal være sammen med dem, mens de er børn. Om 10 år er det for sent.

Martin

Er kommentaren brugbar? 15 0
gaden  den 03-06-2012 kl. 22:35

Hej Toke

Det er dejligt for dig, at dit arbejde og din interesse falder så perfekt sammen. Et stort tillykke med det! Det er jo herligt at du kan realisere dig selv gennem dit arbejde. Perfekt at din familie ikke gør mere krav på dig som nærværende menneske - og såmænd også fint nok, at du får lyst til lige at hoppe op på piddestalen.

Knap så fint er det, at du benytter lejligheden til at postulere, at der hersker en generel antipati mod at bestille noget blandt danskerne.

Det hvor jeg kommer, er der både i den private - og den offentlige sektor, stor villighed til at tage fat, også med ekstra timer når muligheden/behovet er der.

Jeg ved ikke hvilke mennesker du omgås til dagligt, eller om du understøtter din påstand ud fra "hvad du har hørt". Jeg vil imidlertid gerne slå fast, at langt de fleste mennesker jeg møder, har en helt anden indstilling til arbejde, end den du har tillagt dem i dit indlæg.

Antallet af danskere der går ned med arbejdsrellateret stress, er desværre stærkt stigende, og det peger ikke just på, at folk praktisere din antagelse: "...at det i høj grad handler om at kunne være så doven som muligt."

Endnu engang tillykke med dine forudsætninger og egenskaber Toke. Helt fint, at du har valgt tal og kolonner som dit speciale. Det ser ud til at være der du har din spidskompetence... :-)

Er kommentaren brugbar? 3 1
B. Hvarregaard  den 03-06-2012 kl. 23:31

Når du så tilsvarende mere på 13 timer end på 7? Når du virkelig dobbelt så meget, eller er du bare mere ineffektiv så du skal bruge flere timer for at nå det samme? Den kan vende begge veje. Hvis ikke du når næsten det dobbelte, så må det jo være ineffektivt og du bør så stoppe nogle timer tidligere for at forblive "effektiv".

Jeg ville nu ikke sammenligne med Steve Jobs, han var et fjols og smed hele sin familie væk for at "blive den rigeste mand på kirkegården".

Er kommentaren brugbar? 7 0
Jimi Hove  den 03-06-2012 kl. 23:33

Hvis arbejde bliver til noget der skal måles op i tid , som en løbetur eller lignende så mister det i min verden dets oprindelige værdi : at opnå et mål. Hvis man opnår det mål man har sat sig ved at arbejde 20 eller 100 timer per uge, så er målet opnået. Men hvis det bliver et mål for dig at se hvor mange timer du kan arbejde om ugen , inden du knækker( som en slags marathon eller Ironman ) , så god fornøjelse med det :-) Mange af os andre har dog andre mål end at se hvor få , eller mange timer vi kan arbejde.

Jeg har selv arbejdet ca 100 timer per uge i 2 år , uden ferie. Jeg gør det aldrig igen og vil ikke anbefale det

Er kommentaren brugbar? 8 0
Inner Circle Revision  den 03-06-2012 kl. 23:54

Tja...alt har jo sin pris her i livet.

Hvis først arbejde går ud over ægteskab, familieliv mv., så

ved jeg ikke.

Personligt har jeg gennem livet prioriteret arbejde alt for

højt, og dette har så nu kostet 2 ægteskaber.

Ved nu ikke, om det er noget, som jeg er særlig stolt af.

Er kommentaren brugbar? 14 0
Nicolaj B. Müllertz  den 04-06-2012 kl. 01:17

Du skriver at du ikke vil være stolt af en 4 timers arbejdsuge.. Hmm det ville jeg da godt nok være stolt af.. :)

Min indtægt er idag meget passiv, og det er jeg sku stolt af. Det har gjort at jeg kan bo og leve i Spanien / Benalmadena Costa, det gør at jeg kan rejse rundt og opleve og leve livet fuldt ud..

Lige nu passer det mig perfekt at min indtægt er så passiv som den er, og at jeg ikke behøver at arbejde mig selv ihjel. Min dejlige kæreste er gravid og har termin om små 7 uger, er det bare lige fedt at jeg kan arbejde minimalt hjemmefra mens min søn kommer til verden?

Kort og godt vil jeg i denne periode af mit liv langt hellere fokusere på at opbygge en sund familie, og give min kommende søn alt..

Jeg har alt respekt for at du vælger at arbejde 100 timer om ugen, men når du så en dag kommer helt derop på toppen, hvem skal du så feste med? De fleste der engang var tæt på dig er der vel ikke mere?

Er kommentaren brugbar? 9 2
Peter Skouhus  den 04-06-2012 kl. 06:44

Nu er Toke jo nok mest ude på at provokerer og det må man sige er lykkedes ganske til fulde.... :)

Er kommentaren brugbar? 6 0
Toke Kruse  den 04-06-2012 kl. 08:36

Tak for de mange kommentarer!

Det er værd at skelne mellem, hvordan jeg selv har det med at arbejde, og hvordan andre har det med at arbejde. Min overordnede pointe med mit blogindlæg er, at der i den seneste tid bliver skrevet mere om, hvor lidt man kan arbejde i stedet for at fokusere på, hvorfor vi rent faktisk arbejder. Og for mig, så arbejder jeg ikke, fordi jeg skal udføre et stykke hårdt arbejde, men fordi jeg nyder hver en time, jeg arbejder. Dernæst er det min pointe, at du skal arbejde r*ven ud af bukserne, hvis du vil øge sandsynligheden for at blive en succesfuld iværksætter. Du bliver ikke succesfuld ved at arbejde 4 timer om ugen. Så hold lige fast i disse to centrale pointer.

Når det er sagt, så har jeg personligt ikke et mål om at gå igennem 2 ægteskaber, som Peter Revisor, eller arbejde 100 timer om ugen hele livet (tror heller ikke nødvendigvis at det er antallet af timer man arbejder, som afgør om man bliver skilt eller ej). Tværtimod så arbejder jeg ekstra igennem nu, for at jeg på et senere tidspunkt kan arbejde færre timer og dermed bruge flere timer på min familie, venner og kæreste – præcist som Martin Hasbirk Brandt, fremlægger det – det er forhåbentlig sådan de fleste mennesker har det, hvis man vil stifte familie. Men det er ikke mit mål at gå efter det, som der under tiden kaldes ”passiv” indtægt, som i mine øjne stiler efter, at man ikke vil arbejde mere (som for mig er ganske uinteressant og indholdsløst, hvis man brænder for sit arbejde) – jeg vil altid arbejde, bare ikke 100 timer om ugen hele livet. Så Mark Jensen har jo ret i, at investerer man sine tid nu, så kan man håbe på, at man kan arbejde mindre i fremtiden – men jeg ser også, at selv Mark nævner at han aldrig vil kede sig og vil deltage i flere projekter – og det er jo netop min pointe – arbejde er ikke et ”fy-ord”, men kan sidestilles med interesse/hobby, hvis man arbejder med det, som man brænder for.

Til brugeren ”gaden”, så må jeg lige pointere, at det på ingen måde handler om, at hæve mig over andre og sætte mig selv op på piedestalen. Jeg slår derimod fast, som modpol til passiv indtægt, at jeg er stolt over at arbejde 100 timer om ugen. Det skal jo lige siges, at det ikke er en succes i sig selv at arbejde meget :-) Dernæst må jeg påpege, at mit blogindlæg ikke er rettet mod Danmarks generelle befolkning – og du burde heller ikke læse den med et sådan par briller – jeg taler om ”passiv indtægt” og det at stræbe efter at lave så lidt som muligt. Jeg er da ikke et sekund i tvivl om, at der masser – i både den offentlige og private sektor – som laver en masse, men det falder altså helt uden for indlæggets emne. Din sidste kommentar forstår jeg ikke – tal og kolonner? Jeg sidder naturligvis ikke og tæller mine timer til dagligt – tiden går og det har jeg det fint med. Det er frem for alt kvaliteten, som tæller, ikke kvantiteten :-) Og det er jo netop essensen i at jeg arbejder op til 100 timer om ugen. Det er fordi jeg dels nyder det, som jeg sidder med, og dels genererer værdi for den tid. Det har intet med om at være ineffektiv. Uden jeg har tal på det – så har jeg knoklet og arbejdet igennem de sidste 10 år – ikke fordi jeg skulle eller så jeg kunne tælle timer sammen, men fordi jeg ene og alene elsker mit arbejde (så er det vist slået fast)!

En lille sidste ting – Peter Skouhus – du har helt ret, når alt kommer til alt, så må man skære tingene lidt ud i sort/hvid for at skære igennem. Ligesom så mange andre nyder jeg også allerede nu, at være sammen med min familie og venner. Gå ud og slappe af. Jeg er jo ikke en robot, som arbejder på et samlebånd, men et menneske, som alle andre. Jeg vil bare gerne slå et slag for dem, som faktisk arbejder igennem og gør det, fordi de tror på deres idé og gerne vil opnå succes. Og den megen fokus, som der har været på ”passiv indkomst”, synes jeg undergraver at folk arbejder igennem og folk dermed tror, at succes kommer sejlene af sig selv.

Godt med alles inputs. Jeg håber, der også kommer nogle positive reaktioner fra nogle iværksættere, som nyder at arbejde som jeg.

Ha’ en god dag.

Mange hilsner,

Toke

Er kommentaren brugbar? 4 1
Toke Riis Ebbesen  den 04-06-2012 kl. 10:08

Bare én ting: det er *ikke* mængden af timer, der er afgørende, men evnen til at afslutte de projekter, man er gået i gang med. Det er den afgørende parameter, hvormed amerikanerne er langt mere effektive end danskerne. I Danmark er det en norm, at projekter bliver forsinkede, og det gælder både miniprojekter, såvel som projekter i IC4-størrelsen. Man aner, at der er en sammenhæng, ikke mellem antal timer, men med at danskerne går fra arbejde på klokkeslettet, og ikke er fleksible på det.

Så på den måde vil jeg give dig helt ret i, at danskerne generelt, og iværksættere endnu mere specifikt, gør sig selv en bjørnetjeneste, hvis de tror, at de får succes med en 4-timers arbejdsuge.

Når det er sagt, så er der lavet uendelige studier af arbejdseffektivitet, der samstemmende viser, at det ikke er antallet af timer, man lægger i arbejdet, men kvaliteten af det, der udføres, som tæller. Og "the sweet spot" for effektivitet er sjovt nok et sted mellem 30 og 40 timer om ugen. Alt derudover giver en forsvindende lille ekstra fortjeneste i sidste ende.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Edwardsen  den 04-06-2012 kl. 10:42

Hej Toke, fint indlæg!

Det der gør hele forskellen for mig, er at de daglige arbejdsopgaver ikke føles som et arbejde. Det er den bedste følelse i verden, når man ikke kan tænke på andet end imorgen, hvad enten man er politimand, taxachauffør eller iværksætter der skaber det nye imorgen, når man ikke kan sove fordi man bare vil videre med sine arbejdsopgaver så rykker arbejde over i kategorien fornøjelse!

Tilslut tror jeg det handler om hvilken skabertrang man har i sig, er det resultaterne i form af $$ på kontoen eller er det følelsen om at lykkedes ved at se ens engang idé pludselig er noget som andre folk har "brug for" :)

De bedste hilner

Zeth

Er kommentaren brugbar? 2 0
Toke Kruse  den 04-06-2012 kl. 19:06

@ Toke - det er helt klart ikke mængden af timer, som afgør resultatet, men at få lukket opgaverne af og at få tilført værdi til virksomheden, når du arbejder. For mig er der ikke noget sweet spot mellem 30-40 timer. Mit sweet spot ligger flere gange i løbet af dagen, men hvornår i de 100 timer, ved jeg ikke, og hvad der skaber en sweet spot for den sags skyld. Og igen, min uge ville ikke hænge sammen, hvis jeg skulle arbejde deltid ;-)

@ Zeth - helt enig. Når arbejde i klassisk forstand bliver fornøjelse, så er det "sweet spot". Og klart for mig så er det, at det lykkedes over $$ - friheden ved at arbejde med det, som man brænder for er klart af højere værdi end pengene på kontoen.

Er kommentaren brugbar? 1 2
Michael Bodekaer  den 05-06-2012 kl. 08:04

Helt enig Toke! :)

Mit arbejde er min hobby og en stor del af min fritid samtidig - det lyder måske trist i nogens ører, men da mit arbejde indeholder så mange fede varierende udfordringer og arbejdsforhold (networking, team meetings/events, arbejde med venner/kollegaer, mentale udfordringer, gøre en forskel etc.) så er jeg også super stolt over at kunne arbejde så meget og elske hvert et øjeblik.

Og jeg bliver bestemt ikke mindre produktiv efter 40 om ugen - afgørende faktor for produktivitet afhænger i min verden primært af at "Work'e smart".

Det være sagt, så forsøger jeg også at gøre alt hvad jeg kan for at nyde mine arbejdstimer til fulde, hvoraf mine skøre Bali projekter er et resultat af dette - meget positivt iøvrigt.

Jeg kunne også godt savne flere folk som virkelig brændte for det de lavede (bare spørg dig selv hvad der er mega fedt ved dit arbejde?), og hvor det ikke bare handlede om at nå de 40 timer, hvilket jeg syntes jeg ser alt for ofte - i hele verden for den sags skyld.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Lars Larsen  den 05-06-2012 kl. 09:32

Om man har større succes ved at have opnået en 4 timers arbejdsuge, frem for at være nødsaget til at arbejde i 10 gange så mange timer, er vel et succes kriterium hvis man kan leve af det kun det. Men jeg synes personligt ikke, at det er en rigtig iværksætter værdig at lave så lidt. Flot at ens indkomst er stor nok til kun at behøve at arbejde 4 timer, men i mine øjne, så bør en rigtig iværksætter al tid forsøge at skabe en større indkomst ved at arbejde mere...eller i det mindste skabe en større virksomhed eller bare skabe noget som er endnu større alt efter hvordan man nu vil måle det og hvordan man nu synes det skal være.

At bare læne sig tilbage er ikke noget jeg ville være stolt af, og det må da også være mærkeligt ikke at have noget at rive i.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Slettet Bruger  den 05-06-2012 kl. 09:44

Det er en lidt underlig debat, den her... Nu bevæger vi os hen i, hvordan man definerer en iværksætter? Hvis man har arbejdet rigtig hårdt i langt tid i sine unge dage for at skabe en arbejdsuge på 4 timer, er det da fuldt fortjent. Man skal altid sætte sig mål, når man kaster sig ud i projekter. Personligt kunne jeg sagtens arbejde 70-80 timer, hvis jeg var single og ikke havde nogen forpligtelser. Nu er jeg så heldig at være gift og have en datter på 9 og 2 drenge på 3, og så skal jeg "bare" arbejde 37 timer og nyde resten af døgnets timer med min familie. Det var mig succeskriterium, da jeg startede ud for 6 år siden, og jeg er superstolt af at have skabt mit eget firma ud fra de mål og midler, som jeg og min ægtefælle havde som udgangspunkt.

At Toke gider arbejde 100 timer om ugen er op til ham. Jeg ville aldrig selv prale af det og være stolt af antallet af timer, som jeg præsterer, men derimod ville jeg være stolt af at have nået mine mål ud fra de kriterier, jeg startede projektet op med.

Michael

Er kommentaren brugbar? 1 0
Toke Kruse  den 05-06-2012 kl. 18:39

Jeg er da helt enig - min pointe er ikke, at man skal arbejde meget for at være en rigtig iværksætter (det styrer man jo selv!). Mine pointer var ganske simpel:

1. Går du op i dit arbejde, ser du det ikke som "hårdt arbejde", så nyder du den tid, ting tager og det bliver ikke et mål at minimere din tid med dine kollegaer, network, mentale udfordringer osv. Dermed ikke sagt, at du ikke stræber efter at arbejde mere effektivt.

2. Alt den medietid omkring "passiv indkomst" er jeg modstander af, fordi a. man skal ikke tro, at man bliver succesfuld ved at arbejde 4 timer om uge b. hvis det er et mål i sig selv at komme ned på 4 timer om ugen, så kan man ikke brænde for at  bruge sin tid på ens arbejde. Det er jo fint nok - jeg har bare ikke et behov for kun at arbejde 4 timer om ugen.

En sidste ting. Jeg praler ikke over at arbejde meget - jeg nyder, at arbejde meget og det ser jeg heldigvis også, at der er andre, som gør. Dem som arbejder 40 timer er lige så "seje". Igen, det var sådan set ikke antallet af timer, der var den primære pointe.

Spændende debat, trods den kom uden for emnet et par gange - jeg håber, at alle fik noget ud af det og har fået stof til eftertanke.

God dag.

Toke Kruse

- nu vil jeg arbejde :-D

Er kommentaren brugbar? 1 1
Rasmus Lindgren  den 06-06-2012 kl. 11:20

Nu 4HWW bogen jo ikke om at arbejde 4 timer om ugen. Timothy Ferriss arbejdede selv op i mod 80 timer om ugen på sin forretning inden det gik op for ham at han måtte strukturere sig anderledes hvis han ikke skulle gå ned med stress.

Pointen er her at det typisk tager lidt tid at sætte en forretning op (mere end 4 timer) men når den først kører skal den (hvis man altså prøver at ramme Tim's model) automatiseres så meget som muligt.

Når jeg har sat noget op der kaster penge af sig, har jeg det med at ville starte noget nyt. Selv plejer jeg at sige at jeg kun arbejde et par måneder om året (som konsulent), resten af tiden leger jeg bare fordi (fx. skriver jeg på en bog nu, er det arbejde? eller en hobby? Forskellen er at jeg helt selv kan afgøre hvad jeg ønsker at gøre uden at se på samfundets normer om hvad arbejdstid er).

Der er flere gode pointer i bogen, fx hele fokuset på produktivtet istedet for arbejdstid (noget som vores nuværende regering kunne lære lidt af), som gør snakken om hvor meget man arbejder lidt irrelevant synes jeg (til dem der arbejder 80 timer om ugen, hurra for jer, men får i virkelig dobbelt så meget fra hånden som een der arbejder 40 timer om ugen? eller er jeres krop og hjerne helt slukket det meste af tiden?)

/Rasmus

Er kommentaren brugbar? 1 0
Thomas Bang Petersen  den 06-06-2012 kl. 11:59

Nu skriver du at passiv indkomst og passiv adfærd er fyord for dig - nu kan jeg jo ikke vide, om du sidestiller de to ting, men det lyder lidt som om du gør. Definitionen af passiv indkomst har været diskuterer mange gang, og det er meget forskelligt, hvad folk lægger i det. For de fleste er passiv indkomst det samme som indtægter fra en hjemmeside - typisk Adsense og affiliate, og det er nok også i hovedtræk det, Aminoer tænker på. Skåret ind til benet er passiv indkomst jo "bare", at du med en indsats nu får en indtægt senere - på samme måde som meget andet fungerer i vores verden. At leve af passiv indkomst gennem Adsense og affiliate er dog alt andet end passivt, det skal plejes og udvikles - ligesom en almindelig virksomhed skal. Jeg selv kan godt se en idé i at have noget passiv indtægt ved siden af min almindelige indkomst - det er bestemt ikke et fyord for mig. Jeg ved, at min indsats afspejles i indtjeningen, og jeg bestemmer jo selv, hvor passivt det skal være :o)

Jeg kan sagtens følge dig i, at intet kommer af sig selv og man skal arbejde for det. Men nu er der jo heller ingen grund til at arbejde bare for arbejdets skyld - min påstand vil være at om du arbejder 60 timer eller 80 timer vil give dig nogenlunde det samme indhold i hverdagen. Hvis du skærer arbejdet ned til 60 timer, så har du 20 timer, du kan fylde ud med noget andet, som giver din hverdag nyt indhold - indhold som kan inspirere dig i din 60 timers arbejdsuge, og dermed gøre den endnu bedre.

Men det fede er jo, at vi alle er forskellige og har forskellige værdier, ambitioner og drømme :o)

Passiv adfærd er noget helt andet - men det er vist et fremmedord her på Amino ;o)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Toke Kruse  den 06-06-2012 kl. 23:55

@Rasmus min pointe er ikke, hvad Tim Ferriss skriver i sin bog. Der er masser af gode ting i den (mener ikke, at jeg nævner ham ovenfor). Hele dette blogindlæg sætter fokus på, at hvis man arbejder med det, man brænder for, så har det ikke den store betydning om man arbejder 40 timer eller 80 timer. Og helt enig - det næste spørgsmål er, hvad er arbejde. Og her er det netop min pointe at "arbejde" hurtig kan lyde negativt - fx er der her i debatten været meget fokus på, at hvis man bruger 80-100 timer, så er det for meget og ensbetydende med, at man er ineffektiv (det er jo, fordi man så åbenbart går mere op i at arbejde så lidt som muligt og ikke tænker på, at en del af det at arbejde med sjove ting, blot tager tid og ikke nødvendigvis skal presses ned i kassen "effektiv"). Mens hvis man arbejder 30 timer, så er det bedre. Og det er netop min pointe; hvis jeg kun har 30 timer, så ville jeg gå glip af en lang række ting såsom at skrive bøger, at netværke, at bruge tid på at være kreativ og spare med mine kollegaer.

Dernæst skal man måske lige notere sig - at der er forskel på at drive en virksomhed, hvor man er ene mand kontra, hvis man har 30 ansatte. Begge ting kan være lige så udfordrerende, der er blot stor forskel på, hvordan man arbejder effektiv og hvordan man i det hele taget arbejder.

Debatten gik, som tidligere nævnt, ikke på at jo mere du arbejder, jo sejere er du, trods du hentyder til i din sidste kommentar -  Tid og output kan ikke gøres op i faste størrelse og sidestilles. Jo hvis du er en maskine, så kan det i højere grad, men det antager jeg ikke, at du er. Hvis du har arbejdet med kreative personer eller selv er det, så ved du også godt, at tiden det tager at få en idé kan være 1 minut eller 1 uge eller længere tid. Du arbejder på idéen i 80 timer, og det er først i de sidste sekunder, den pludselig står dig lysende klar. Og det er jo netop endnu en pointe – tid er ikke den afgørende faktor for, hvor effektiv du er. Så svaret til de sidste spørgsmål. Ja personligt får jeg mere ud af en arbejdsuge på 80 timer end en på 40 timer.

@Thomas mit fokus var ikke at definere passiv indkomst, udover at vi er enige om, hvad det er. Men at sætte fokus på, at 1. tro at man kan have passiv indkomst og arbejde 4 timer om ugen er galimatias 2. Det er vel ikke passiv indkomst, hvis det skal plejes – så er det vel ”aktiv” indkomst :-)

Min hverdag bliver skam fyldt op med en masse nyttigt som en del af mine 80 timer – det er jo ikke sådan, at jeg har 80 timer, som er nederen. Jeg har 80 timer som er sjove, udbytterige og uundværlige :-)

Og ja vi er alle forskellige, så dem som har verdens bedste liv ved at arbejde 4 timer om ugen kan gøre det, og så kan vi andre, som gerne vil nyde livet igennem en arbejdsuge på mere end 80 timer gøre det.

Er kommentaren brugbar? 1 1
langvang  den 08-06-2012 kl. 22:18

Det med "arbejder 100 timer om ugen" er temmelig relativt. Det kan godt være nogle reelt arbejder 100 timer om ugen effektivt, det gør jeg også til tider, og jeg har også været over, men jeg vil vove at påstå de færreste kan arbejde 100 timer effektivt om ugen i længden. Er der 2-3 timers pause med i de 15 timer om dagen, hvor man spiser, snakker, netværker osv, bliver definitionen endnu sværere.

Hvis nogle siger de arbejder 40 timer om ugen, fordi de så sidder og arbejder effektivt med deres projekter i den tid, og regner alt andet som pause/fritid, bliver diskussionen helt umulig og egentlig irrelevant.  

Når vi skriver og læser her på Amino, betragtes det så som arbejde eller hobby/fritid? Lige nu sidder jeg og skriver på amino, mens jeg har et poker vindue kørende, EM kører på fjernsynet i baggrunden, og jeg får også lige lagt et par produkter ind på webshoppen. Tæller den med som arbejde? :))

For mig er det tit svært at definere, lige nu er jeg drønende ineffektiv, men det er noget af det jeg elsker ved at have mit eget, at jeg kan tillade mig den slags ind imellem. Så jeg er meget enig med Rasmus Lindgren i, at det ofte kan være svært at definere, og hver enkelt må jo forsøge at indrette deres liv, så der er balance i tingene. Så er det mindre relevant lige hvor mange timer man definerer som arbejdstid, og hvem de dovne og arbejdsomme er.

Men der findes da i min verden klokkeklart hårdt arbejde. Det er de ting i virksomheden der stinker at skulle lave, men bare er noget der skal gøres, for at få det hele til at fungere. Eller da jeg i sin tid var landmand, og skulle tømme kalvebokse med en greb en dag, hvis man ikke kunne komme til med en bobcat. Men at sidde på mejetærskeren i dejligt sommervejr med en god radio og air-condition, eller gå rundt med hænderne i lommen i løsdriftsstalden og observere adfærd, om en ko skal insemineres eller lignende, kan være lige så rart, som at sidde på havetraktoren og slå græs på en fridag.

Hvis definitionen er, at arbejde er der hvor pengene tjenes, så er jeg oppe med 40 dollars i aften på poker, bare for lige at gøre forvirringen total :)

Er kommentaren brugbar? 4 0
RBresson  den 11-06-2012 kl. 20:05

For mig handler det om, at jeg kan gå i seng hver dag med følelsen af, at det har været en god dag og velvidende, at dagen i morgen også bliver god. Om jeg så arbejder 1 eller 10 timer om dagen, kan være lige meget - så længe jeg nyder, hvad jeg laver! :)

Er kommentaren brugbar? 2 0
For meget  den 13-06-2012 kl. 14:26

Øj, hvor har dette emne været oppe flere gange. Men det er jo tilsyneladende stadig relevant.

Jeg arbejder ikke 100 timer/uge - slet ikke. Men jeg arbejde så meget at jeg ikke har overskud til at deltage i familiens alm. gøremål og har næsten ikke overskud til at være der for mine børn. Oven i det så rejser jeg for meget til at jeg kan være med i dagligdagen. Og når jeg ikke arbejde, så har jeg dårlig samvittighed over det jeg ikke når og det jeg er bagud med. Og hvis jeg heller ikke kan hente eller bringe børn til institution, være med til at lave mad, putte, slå græs i weekenden, grine mens vi spiser is i det nyslåede græs.... Hvad fanden er det så værd.

Det er nok snart (meget snart) slut for denne iværksætter. Inden jeg ser mig om er børnene store og jeg var der ikke til at øve sange til de skoleforestillinger de lavede. Om jeg så havde 100 mio. var det ikke det værd. Farvel og tobak iværksætter"liv"

Er kommentaren brugbar? 4 0
Henrik Thinggaard   den 13-06-2012 kl. 14:45

Jeg kom forbi denne artikel for noget tid siden, den kan måske også være relevant i dette indlæg

I mange år har sygeplejerske Bronnie Ware plejet mennesker, der lå for døden. Hver og en af dem, spurgte hun, hvad de fortrød mest i deres liv. Overraskende nok var det de samme svar, der gik igen og igen blandt de dødende.

Nu har Bronnie Ware samlet en top fem over døendes fortrydelser, og udgivet dem i bogen The Top Five Regrets of the Dying. Så kan vi andre, der stadig har liv til gode, lære af dem og fange lykken i tide. Hvis vi vil. Det skriver The Guardian.

Ifølge Bronnie Ware ligger lykken ikke gemt bag dyre biler eller nye job. Derimod konkluderer hun, at lykken for de fleste ligger lige foran os, hvis bare vi tør samle den op.

Skal man tro Wares patienter, så venter lykken på dem, der ikke arbejder for meget, som ofte griner, som sætter pris på deres venner og som skælder ud, når de er sure.

TOP FEM OVER FORTRYDELSER:

1: Jeg ville ønske, jeg havde haft mod til at være tro mod mig selv og ikke blot leve op til andres forventninger til mig.

- Dette er den mest almindelige fortrydelse blandt alle. De fleste folk, der kigger tilbage på et langt liv, må indse, at de ikke engang har opfyldt halvdelen af deres drømme. Et godt helbred giver en frihed, som alt for få forstår betydningen af, før de har mistet den, siger Ware til The Guardian

2: Jeg ville ønske, jeg ikke havde arbejdet så meget.

- Denne kommentar har jeg fået fra alle de mænd, jeg har plejet. Mændene fortryder inderligt at de har tilbragt så meget tid i den daglige trædemølle. For bagefter synes de, at de er blevet snydt for både deres børns barndom og deres partners selskab, siger Ware.

3: Jeg ville ønske, jeg havde haft modet til at udtrykke mine følelser.

- Mange mennesker undertrykker deres følelser for ikke at rage uklar med andre mennesker. Resultatet er at de stiller sig tilfreds og aldrig får udlevet deres fulde potentiale. Mange bliver syge, fordi de er bittre over livet igennem at have har holdt sig tilbage, siger Bronnie Ware.

4: Jeg ville ønske, at jeg havde holdt kontakt til mine venner.

- Mange overvejer ikke, hvor vigtige venskaber er før, tiden er ved at rinde ud. Alle savner deres venner, den dag de ligger og venter på døden. Mange fortryder at de ikke har givet deres venskaber den tid og opmærksomhed, som de fortjente, mens tid var, siger hun.

5: Jeg ville ønske, at jeg havde ladet mig selv være lykkeligere.

- Alt for mange opdager først, når det er for sent, at lykken er et valg, de selv træffer. De er groet fast i gamle mønstre og vaner. Angsten for forandringer får folk til at bilde sig selv og andre ind, at de er tilfredse. Men inderst inde længes de efter at grine ordentligt og få fjolletheden ind i deres liv igen, siger hun.

Ha en dejlig dag

Henrik Thinggaard

Er kommentaren brugbar? 5 0
Rasmus Lindgren  den 13-06-2012 kl. 15:06

@For meget

Jeg er selv iværksætter og selv far (til to) og jeg har en lidt anden tilgang til det at arbejde. Du kan læse mine tanker her: retiremyass.com/online-business-for-dads

Er kommentaren brugbar? 1 0
Toke Kruse  den 13-06-2012 kl. 20:21

@Henrik - spændende historie - jeg har hørt om dem. Faktisk bringer det min pointe endnu bedre frem i lyset: arbejde for iværksættere bør være et PLUS-ord; dvs. arbejde er godt, skønt, livsbekræftende, udfordrende, spændende og lykke. Jeg tror, at Bronnie's erfaringer fokusere på "alm. arbejde". Og klart, man skal være sammen med sin familie, dyrke sine børn og dem, som man holder af - og arbejder man 100 timer om ugen hele livet, så har man nok ikke plads til det :-)

Kort fortalt: nyd det du laver, og husk at lykken er ikke den, som kommer, men den som du skaber nu, i dag og i morgen.

Er kommentaren brugbar? 1 1
Omalley  den 20-06-2012 kl. 00:12

Nyd det du laver som du skriver, er for mit vedkommende nøgleordene bag "passiv indtægt".

En person der har skrevet 7 Harry Potter bøger, kan leve af det resten af livet, og har derved en passiv indtægt. Den passive indtægt giver friheden til at nyde det man laver som du selv er inde på er vigtigt. Hvis hun nyder at skrive, så laver hun måske en ny bog eller serie, det er efter min mening fuldt fortjent at en passiv indtægt er opnået. Så er der tid til at nyde det man laver om det er at skrive en ny bog eller gøre andet man som man nyder er individuelt.

Det passive indtægt giver friheden til at gøre det man har lyst til, hvis det er at arbejde mere, så er det da det man gør. På den måde opfordre en passiv indtægt ikke til en passiv adfærd, men til at gøre det man har lyst til og ikke hvad man er forpligtet til.

Mennesker er forskellige og heldigvis for det, nogen vil selv med en passiv indtægt arbejde mere, og øge formuen yderligere. Andre vil rejse til sydens sol og nyde livet, andre kaster sig ud i velgørendenhed, der er masser af muligheder.

Nogle mennesker har knoklet for at opnået et resultat, som de får en indtægt for med nedsat arbejdstid. Det kræver hårdt arbejde at opnå en passiv indtægt, så det synes jeg er fuld fortjent, uanset om der arbejdes videre eller man rejser jorden rundt og oplever en masse, eller noget helt tredje.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Kasper E. Mikkelsen  den 12-08-2012 kl. 11:01

Livet drejer sig langt fra kun om arbejde. Det handler om værdier som gør en lykkelig. Min kone er syg, og kan knap nok klare en 3 timers arbejdsuge. Hendes drømme blev revet fra hende pga. lægesjusk. Hun har fundet lykken i at lave scrapbook ting og sager og kort. derudover er hun lykkelig når vi som familie er samlet og kan hygge os.

Jeg vil gerne arbejde en del, og har intet imod en lang arbejdsuge. Her snakker vi ikke et snakker vi ikke et specifikt timeantal, men jeg vil arbejde de timer der skal til før min virksomhed, hvis jeg en dag får sådan en, kan give mig et godt afkast. Min drøm er at kunne arbejde så meget hjemmefra som muligt så jeg samtidig med at jeg arbejder en del timer, kan få en masse ud af min familie og planlægge mig til et skema der giver mig luft til at kunne komme med til vigtige ting i mine børns liv.

Jeg har selv en far der tit og ofte har haft en 20 timers arbejdsdag, han er selvstændig landmand. Nogle dage så man ham kun om morgenen. Det synes jeg ikke var rart at vokse op i. Den fejl vil jeg ikke selv begå overfor mine børn.

Jeg har dog et super godt forhold med min far, og han har lært mig meget. Han er en stor inspiration for mig.

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: ni + ti =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 


Få besked når Toke skriver


Prøv Danmarks letteste regnskabsprogram gratis


Toke på Twitter

Hvis du vil have besked når Toke og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer