Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om regnskab, bogføring og iværksætteri

Værdi over pris, ellers er du en gris!

Skrevet af:
4. april 2012 | 2.533 Visninger| 11 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Toke Kruse fra Billy's Billing

Ekspertblogger på Amino om regnskab, bogføring og iværksætteri

Jeg hører ofte kunder sige ”hvad koster det?” Eller iværksættere som falder i samme fælde ved at tænke ”hvor lavt skal vi sætte prisen for at være konkurrencedygtig”. Det er desværre en katastrofe at tænke sådan.

Få her i mit ekspertblogindlæg hvorfor du ikke skal tænke på pris, men på VÆRDI. Forstår du at indarbejde det i din virksomhed, lover jeg dig forat du vil skabe en langt sundere virksomhed som kommer både dine kunder, dig selv og virksomheden til gode. Du får flere kunder, og kunderne bliver klar over den værdi som de får ved at handle med dig.

 
Værdi over pris, ellers er du en gris…

I stedet for at fokusere på pris, skal du fokusere på den værdi som du giver dine kunder, og være eksplicit omkring det. Overvej fx hvad dine kunderne kan spare af ressourcer ved at handle med din virksomhed kontra konkurrenterne, i stedet for at fokusere på prisforskellen. Tænk derfor hellere på værdiforskellen mellem dine konkurrenter og din virksomhed i stedet for prisforskellen.

 
Hvilken størrelse er værdi?

Kunderne burde hellere spørge sig selv om ”hvilke værdi virksomheden har for dem”, og virksomhederne skulle kommunikere ”hvilken værdi giver vi kunderne” i stedet for ”hvad koster vi”. For det hele handler om at give kunderne mere værdi end de betaler for. Lad os nu sige at dine kunder kan spare 6.000 kr. årligt på at bruge din software frem for dine konkurrenters. Så burde det ikke være interessant om abonnementet koster 100 kr. kontra konkurrenternes 80 kr.

Regnestykket burde se sådan ud:

Abonnementsudgift 100 kr. x 12 mdr. = 1.200 kr.

Værdi 500 kr. x 12 mdr. = 6.000 kr.

Værdigevinst i alt: 6.000 kr. – 1.200 kr. = 4.800 kr.

Således burde kunden tænke: Skal jeg betale 100 kr. om måneden, men få værdi for 4.800 kr. eller betale 80 kr. om måneden og gå glip af 4.800 kr. Svaret burde stå helt klart. Kunden burde vælge det dyreste abonnement, fordi det giver mest værdi.

Værdi kan have mange størrelser. Fx kan det være at ved at handle med din virksomhed kan man spare dyrebar tid, fordi din virksomheds software er smartere end konkurrenternes. Eller din virksomhed har branchens højeste service – ja, god kundeservice har en værdi for kunderne. Der er en årsag til at mange mennesker forlader deres teleselskab alene pga. dårlig kundeservice.

Eksempel

Tag for eksempel Hästen senge (ekstremt dyre senge) – de sælger ikke senge, de sælger tanken om at man bruger 1/3 af sit liv i sin seng, så det må have en høj værdi at sove godt  i en luksusseng.

Dine input kan give værdi

Men det gælder ikke kun i din virksomhed, det gælder alle vegne. Fx kan du give værdi hvis du kommer med input til mit blogindlæg som andre brugere kan få gavn af, så skyd løs med værdifulde input.

God VÆRDI med din virksomhed :-)

Toke Kruse 

Læs også


Kommentarer

flemming.dk  den 05-04-2012 kl. 21:33

glimrende indlæg-

Er kommentaren brugbar? 0 0
Nikolaj Junker Madsen  den 05-04-2012 kl. 21:53

Super godt indlæg, jeg er helt enig i din tankegang om værdi. Jeg forstår dog ikke "skræmmekampagnen" om pris. Hvorfor kun tale om værdi og pris? Hvorfor ikke kombinere begge og tale om værdiinnovation? Hvis virksomheder virkelig vil ud i rampelyset, er det ikke nok kun at tale om værdi hvis vi stadig sammenligner os selv med konkurrenterne. Det handler om at lave tiltag (værdi / innovation) der gør vores konkurrenter irellevante.

Håber også denne kommentar er brugbar :) God påske  

Er kommentaren brugbar? 2 0
Toke Kruse  den 08-04-2012 kl. 00:39

@flemming tak :)

@ Nikolaj:

Når jeg lancerer en "skræmmekampagne" om pris, er det alene for at få folk op af stolen. Generelt fokuserer folk desværre mere på pris end værdi. Og du har helt ret, værdi og pris kan ikke stå alene for at stikke fra konkurrenterne. Jeg kan lide innovation, men hvad som er endnu bedre, er hvis det bliver gjort konkret og kommer ned på jorden. Virksomheder kan være innovative ved at gøre tingene bedre, hurtigere, lettere end dine konkurrenter ved at tænke nyt og smart og ændre måden, som tingene bliver gjort. I min kommende bog Grandmar's Secret Recipe taler jeg netop om, hvordan man skal flytte sig for konkurrenterne ved at gøre det anderledes i en sådan grad, at du er dine konkurrenter overlegen.  

Toke Kruse

- go påske.

Er kommentaren brugbar? 1 1
Nikolaj Junker Madsen  den 08-04-2012 kl. 08:53

Jeg er helt enig. Lyder som en interessant bog :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Toke Kruse  den 09-04-2012 kl. 01:21

@Nikolaj send mig en mail, så skal jeg  nok sende en reminder, når den udkommer i USA.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jørgen Olsen  den 15-04-2012 kl. 23:09

Hvordan har du selv indarbejdet værdi i din virksomhed ?

Er kommentaren brugbar? 1 0
Toke Kruse  den 16-04-2012 kl. 20:50

@Jørgen - jeg sælger software for regnskabsprogram. I stedet for at fokusere på at sælge regnskabsprogram, fokuserer vi på at sælge værdien ved at bruge vores regnskabsprogram. Sammenlignet med traditionelle regnskabsprogrammer, så giver vi værdi på følgende måde:

- Brugervenligt regnskabsprogram sparer dig som iværksætter enorme mængder tid, som har en høj værdi for dig.

- Vi fokuserer enormt meget på design - vores brugere ser en høj værdi i, at regnskabsprogrammet har dette fokus

- Fordi vores regnskabsprogram er mærkbart lettere end traditionelle regnskabsprogrammer, kan vores brugere skære ned på deres bogføringsudgifter og stå for en større del af regnskabet selv

Til sidst, men ikke mindst, så arbejder mine kollegaer på at give brugerne værdi. Dvs. de stiler efter at sikre, at brugerne får værdifuld hjælp. Det kan være sparet tid, en god kundeoplevelse eller noget tredje.

Jeg håber, at det svarede på dit spørgsmål.

Mange hilsener

Toke

Er kommentaren brugbar? 3 3
Bo  den 24-05-2012 kl. 09:59

Godt indlæg !

Tanken om at sælge værdi er ganske simpelt fantastisk men desværre ikke altid muligt, f.eks. hvis kunden/køberen har nemmere ved at "veksle" hans egen tid (læs merforbrug af tid)til værdi og dermed, så at sige, holde pengene i sin egen kasse.

En af de ting som jeg tit oplever er at sælgeren fokuserer allermest på er prisen og hvilke krumspring som han skal gøre for at få salget i hus, her er det at den gode og dygtige sælger kommer ind i billedet, den gode sælger forstår dette problem og forstår samtidig klart og præcist at forklare fordelene ved det produkt som han skal sælge, gerne holdt op imod andre lignende produkter.

Yderligere er det utrolig vigtigt at at det produkt som man udbyder ikke bare indeholder "varm luft" men derimod har en réel værdi som køberen kan få øje på.

Der er i min verden en enorm forskel på hvad sælgeren tænker når han går fra kunden, nemlig "Yes, det bliver kunden glad for" eller "Yes, der solgte jeg lige endnu et gyngehesterøvhul som ingen har brug for"

Et godt råd fra mig skal være: "Customer Satisfaction is Everything"

Er kommentaren brugbar? 1 0
Asger Folmann  den 04-06-2012 kl. 20:46

Hm, jo tankevækkende var det da.

Må indrømme at denne passage slog mig som lidt langt ude:

"Kunderne burde hellere spørge sig selv om ”hvilke værdi virksomheden har for dem”

Altså, det er jo utroligt sandt, men det gør de jo historisk set (næsten) aldrig. Måske man inden for nogle brancher kan arbejde på at stille tingene op på denne måde og således åbne kundens øjne for det, men inden for mit område - hvor værdien er af ikke økonomisk art, er det svært at implementere tankegangen.

Stadig inspirerende tanker.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Jacob  den 14-06-2012 kl. 14:53

Smukt indlæg - minder mig helt om Simon Sinek

blog.ted.com/.../how_great_leade

Er kommentaren brugbar? 1 0
Fatih  den 21-10-2012 kl. 02:33

Jakob diras:Le4ser ikapp gamla bloggposter efter lite daoftrre5nvaro  Postade nedanste5ende kommentar pe5 ett tidigare inle4gg, men le4gger in den he4r ockse5 ff6r fullste4ndighets skull. (Tack annars ff6r en fantastiskt bra och trevlig blogg, som min kommentar inte alls e4r ute efter att kritisera. Anyway, here goes:)Med all respekt ff6r att utvecklingen i Ryssland verkligen inger stor oro sedan ett antal e5r tillbaka se5 vet jag inte om Putins och Medvedevs ordval just i detta fall e4r ne5got att he4nga upp sig pe5.Problemet e4r alltse5 att de har sagt att terroristerna  budut unitjtozjeny , om jag ff6rste5r det re4tt? Men e4r det egentligen se5 konstigt? Det e4r liksom det man gf6r med fiender pe5 ryska, utan att det ska behf6va f6verse4ttas med  ff6rinta  eller  likvidera  eller se5. Snarare ke4nns den mest ne4rliggande f6verse4ttningen till att, t.ex.,  unitjtozjit' protivnika  som att beke4mpa/nedke4mpa fienden, utan ne5gra som helst konstiga f6vertoner. (Som me5nga f.d. elever pe5 Ff6rsvarets tolkskola kan intyga.)Och e4r egentligen den retoriken se5 ve4ldigt annorlunda e4n vad som hf6rdes i USA efter det misslyckade attentatet i julas?Ff6rste5 mig re4tt   jag menar inte att man inte ska ska undvika att belysa och kritisera utvecklingen i Ryssland. Men det he4r ke4nns lite mer som ett fall av lost in translation (eller kanske added in translation).

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: syv + fire =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 


Få besked når Toke skriver


Prøv Danmarks letteste regnskabsprogram gratis


Toke på Twitter

Hvis du vil have besked når Toke og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer