Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om regnskab, bogføring og iværksætteri

Ting du ikke skal gøre som iværksætter

Skrevet af:
7. marts 2012 | 3.818 Visninger | 13 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Toke Kruse fra Billy's Billing

Ekspertblogger på Amino om regnskab, bogføring og iværksætteri

Fraråd 1: Drive virksomhed på en dårlig idé

Det som jeg møder oftest, er folk med dårlige projekter og dårlige idéer. De idéer som aldrig vil komme til at blive vendt til guldæg eller har ringe mulighed for overlevelse. De idéer som er trivielle og kedelige. Dem som aldrig vil få kunder nok til at man vil kunne få overskud og løn til sig selv. Den dårlige idé er roden til alt ondt. Hvad er løsningen så? Du skal kun arbejde med gode, sublime idéer. En sådan idé lever op til bl.a. følgende kriterier:

-       Der er et stort marked for at kunne afsætte din idé (markedspotentiale)

-       Idéen er unik, og der er ikke nogen andre som har en lignende (blue ocean strategy)

-       Du kan let tjene penge på idéen (stort økonomisk potentiale)

-       Du kan let komme i kontakt med din målgruppe (let markedsføring)


Fraråd 2: Ikke have styr på din økonomi, regnskab, moms og fakturering

Du må aldrig glemme regnskabet og økonomien i din virksomhed. Det er blodet i årerne af virksomheden. Har du ikke styr på dit cashflow, hvilke kunder der skylder dig hvor meget, og får sendt faktura til tiden, løber du en kæmpe risiko. Det kan lyde banalt, men hold da op, hvor jeg dog tit møder iværksættere som ikke har økonomisk overblik og ikke aner hvor meget de skal afregne i moms. Løsningen er ganske simpel: Benyt dig af et brugervenligt og enkelt regnskabsprogram som redskab til at få styr på alle de økonomiske faktorer.

 
Fraråd 3: Afskære dig fra omverdenen, kritik, skepsis og networking

Mange iværksættere sidder alene og bokser med deres idéer og virksomhed. Det er sundt for kortere perioder, men aldrig i lang tid. Det er vigtigt at du er tæt på dine kunder, at de er tæt på dig. Ellers risikerer du at dit produkt kommer for langt væk fra hvad dine kunder har behov for, og dermed aldrig bliver en succes. Husk at være åben og modtagelig for kritik og skepsis når du møder dine kunder, mennesker generelt og venner. Stil hellere spørgsmålet ”hvad mangler min idé?” frem for ”hvad synes du om min idé?”. Du kan være helt sikker: Familie og venner er som udgangspunkt ikke kritiske, så det er vigtigt at du også spørger folk du ikke kender. Jeg har mødt meget skepsis på min vej. Halvdelen af det har været berettiget, den anden halvdel har folk taget fejl. Udfordringen er selvfølgelig at finde ud af hvilken halvdel der er forkert :-)

 
Fraråd 4: Arbejde dig ihjel og glemme du har et liv

Jeg møder mange iværksættere som arbejder røven ud af bukserne – og det er supergodt. Hårdt arbejde skal til for at få succes som iværksætter. Men arbejd dig aldrig ihjel, og stress dig aldrig så meget at du mister modet og må lade gå hus forbi. Jeg arbejder selv 100 timer om ugen, og det kan for de fleste virke som meget, men det er spredt ud over 6 dage på ugen, og jeg nyder at arbejde. Det er mit frirum. Til gengæld tager jeg mig også den frihed at rejse når jeg har lyst, og tage fri når det passer mig. På den måde har jeg altid en bagstopper når arbejdet trods alt bliver for meget i ny og næ. Så husk at lægge virksomheden på hylden en gang i mellem, og vær til stede når du har fri.

 
Fraråd 5: At starte virksomhed for “at tjene kassen”

Det sidste du skal gøre som iværksætter, er at svare følgende hvis nogen spørger dig hvorfor du er eller vil være iværksætter: ”Fordi jeg vil tjene kassen”. Det er et rigtig usundt og formålsløst udsagn. Hvis du gerne vil være iværksætter alene af den ene årsag at tjene mange penge, så vil du risikere at du hurtig mister motivationen når du det første stykke tid ikke får tilstrækkelig omsætning i din virksomhed. Der er intet galt i at man gerne vil tjene mange penge. Det vil de fleste ikke modsætte sig, men motivatoren for at være iværksætter bør i mine øjne være noget større og mere formålstjenstligt. Mit personlige mål med at drive virksomhed går under begrebet ”frihed”. Frihed er det som jeg kæmper for, og det som får mig op om morgenen. Det er klart at man med penge kan være mere fri end hvis man ikke har noget. Men det er mere midlet frem for målet. Og en ting er sikker:´Hvis du er en ægte iværksætter med succes, vil du kunne tjene flere penge som selvstændig end som ansat.

Jeg håber at du kan bruge mine ”fraråd” og blive en bedre og smartere iværksætter.

 
// Toke 

Læs også


Kommentarer

Kasper Petersen  den 10-03-2012 kl. 23:24

Gode "fraråd". Gad vide om de folk, som burde læse det, også læser med herinde?

Som du siger virker fraråd #2 utrolig banalt, men kontrol på økonomi, fakturering og regnskab er død og pine nødvendigt. Ellers bliver din forretning ikke skalerbar, og så kan din markedsføring og andet være nok så god. Du vil kvæles i din egen vækst. Skalerbare rutiner på de basale ting er key!

Er kommentaren brugbar? 2 0
jacob  den 17-03-2012 kl. 16:47

Fraråd 4: Arbejde dig ihjel og glemme du har et liv??

17 timer om dagen 6 dage om ugen? spis lige din egen medicin. uanset om du tager på ferie tit virker det for mig utroligt usundt og ensidigt?

Er kommentaren brugbar? 5 0
Kristian Olsen  den 20-03-2012 kl. 10:56

Fraråd 5: Hmmm...for mig er det "at score kassen" een af de afgørende gulerødder jeg læner mig op ad når tiderne er strenge...en gulerød så stor som den skovl de kommunalt ansatte projektarbejdere læner sig op ad for ikke at falde når de sover ;-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Peter Faarup  den 26-03-2012 kl. 10:57

17 timer om dagen kan virke af meget, men faktisk er det jo ikke anderledes end når den almindelige lønmodtager går 8 timer på arbejde, for derefter at tage ud og spille en runde golf.

Hos de fleste iværksættere er fritidsinteressen og arbejdet ofte én og samme ting :-)

5 gode basale tips - tak for det!

Er kommentaren brugbar? 2 0
Gæst  den 26-03-2012 kl. 11:13

Det med antal timer minder om en anden diskussion i cafe. Og sjovt at der er så forskellige holdninger til hvad der er for meget og for lidt. Jeg kan selv have svært ved at være effektiv ved meget lange arbejdsdage og specielt der hvor opgaverne er lidt diffuse og ikke brudt godt ned i konkrete opgaver kan jeg bruge lang tid. Men jeg tæller aldrig "spildt" eller ikke-effektiv tid med i min arbejdsdag. Det er snyd. Jeg prøver at skelne mellem hvad der faktisk er "arbejde" som driver min biks og hvad der er andet - dvs. når jeg vælger at spare på rengøring og gør det selv, så bruger jeg tid men det er ikke essentielt for min forretning da andre kunne gøre det. Og så er det ikke ok at tælle med i min arbejdsuge. For den tid går jo fra min familie som jeg jo OGSÅ har valgt at have. Og det er da fint at man hygger sig med sit iværksætteri, men jeg ser en fare (også arbejdsmæssig) i at tro at man dyrker sin hobby her og at al tid på kontoret er god tid. Personligt ville jeg ALDRIG ansætte en person der havde det sådan. Her foretrækker jeg klart mere fokus når man jobber og et klart cut til fritid.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Gæst2  den 06-04-2012 kl. 17:17

Medhensyn til første fraråd, så kan man ikke sige at den er gældende, da det hele gælder, som en god iværksætter, om at skabe et behov. Dette kan relateres til en person, Steve Jobs, som kom ud med hans Mac computere til et marked, som allerede var spækket af PC'er. Men det han gjorde var nemlig at skabe et behov for netop hans Mac computere fremfor PC'erne.

Så det med at ideen skal være unik og at der ikke er nogle andre der skal have noget lign., det er ikke korrekt desværre. Skab et behov for DIN ide, selvom den ligner en andens. Man skal nemlig overbevise kunden, at lige netop dit produkt er den tand bedre end noget lign.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mads Schmidt  den 18-04-2012 kl. 17:57

Jeg synes også at 16-17 timer om dagen virker ekstremt. Det levner vel højst tid til 6 timers søvn, og når man også skal have lidt mad ind imellem og fikse andre gøremål, så går der vel i hvert fald en time med det. Med lidt held er der så en halv time hver dag til at være sammen med familie og venner. Hvis det ikke er at arbejde for fuld skrue og arbejde dig selv ihjel, så ved jeg ikke hvad det er. Tiden til andet end arbejde og søvn er jo nærmest ikke-eksisterende.

Er kommentaren brugbar? 3 0
Mogens  den 24-04-2012 kl. 13:31

"Idéen er unik, og der er ikke nogen andre som har en lignende (blue ocean strategy)"

- den holder altså bare ikke i praksis for de fleste..,

men selvfølgelig skal du kunne differentiere dig fra dine konkurrenter:

- hvad kan du levere af bedre service, pris, tilgængelighed, synlighed, osv.

De færrest er - desværre - total unikke, så start med at lade dig inspirere, hvad konkurrenterne gør - og gør så det bedre.

Vi LudvigsenPatent, som rådgiver opfindere om patenter og opfindelser, find os på www.eneret.dk studerede vores konkurrenters hjemme sider og brugte dem som udgangspunkt for at adskille os i markedet

- og det også på (SEO) søgeordsoptimering i relation til søgemaskinen Googgle , hvor vi er nemmere at finde på to eller flere af søgeordene "patent opfindelse københavn app apps opfinder østerbro billig dyr" - prøv det og se hvem I finder

Er kommentaren brugbar? 1 1
Landboen  den 15-05-2012 kl. 11:34

Mogens: din hjemmeside er ikke god.

Understregning af ord på en hjemmeside forleder folk til at tro det er link!

Dansk retskrivning bør være et must at kunne, hvis man vil signalere proff.

Kort sagt: amatøragtig hjemmeside.

Er kommentaren brugbar? 3 1
gaden  den 04-06-2012 kl. 00:17

Det er i den grad overraskende for mig, at Toke kan bære prædikatet "ekspert blogger" på Amino...

Manden er så vidt jeg kan vurdere, ekspert i tomgangssnak, og varm luft, garneter med smarte ord, der skal få det hele til at virke spiseligt.

Jeg får umiddelbart lyst til at pille Tokes kagekonesnak fra hinanden, men har besluttet, ikke mere at bruge tid på at kommentere han ligegyldigheder. Jeg ser heldigvis, at der er andre der kan se, at manden er en fis i en hornlygte.

Er kommentaren brugbar? 3 2
Toke Kruse  den 04-06-2012 kl. 19:31

Hej alle

Af en eller anden grund, så har jeg ikke fået mails på denne tråd, så nu kommer svarene omend de er lidt forsinket :)

Nemlig Kasper, og det kan lyde banalt – men desværre ikke en selvfølge. Nogen vil hellere fokusere på deres virksomhed og så falder økonomien i baggrunden. Og det er jo sådan set også fint nok, bare man så finder nogen andre til at gøre det for en.

Jacob, jeg arbejder meget og nyder hver en time – for mig er det alt andet end usundt og ensidigt. Jeg har en masse fantastiske kollegaer og giver samtidig mulighed for at møde mange spændende nye mennesker. Sommetider varierer mængden af timer fra uge til uge, men min pointe er selvfølgelig, at hvis man arbejder med det, som man brænder for, så bliver mængden af timer underordnet.

Peter – super du er enig og du kan se mellem linjerne. For det er jo nemlig det, som er en central del af det at være iværksætter :-)

Gæst2 –Min pointe er jo netop, at man skal skabe et unikt produkt, som fx Steve Jobs gjorde det. Markedet bugnede af computere og ingen havde fokuseret på at gøre den pæn og enkel. Det er jo netop blue ocean strategy. Man kan selvfølgelig have sin egen holdning om, hvad som virker eller ej. Men jeg vil til en hver tid hellere investere tid og penge i en idé, som er væsentlig anderledes end markedets øvrige konkurrenter end blot endnu en ”kopi”.

De 100 timer er jo ikke essensen med min blogpost – det er et statement om, at jeg arbejder rigtig meget, og at jeg har meget lange arbejdsuger på op til 100 timer.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Gita Street  den 04-06-2012 kl. 19:54

Hej Toke,

Jeg har også læst "Blue Ocean Strategy" (BOS) og jeg mener nu ikke pointen i den bog er at idéen absolut skal være unik. Jeg synes det er en supergod bog til at få inspiration og idéer til at differentiere sig. Også uden det skal være dyrt og raketvidenskab. Den har længe været bestridt og jeg kan ikke huske hvem det er, der har modbevist deres påstande, som jo egentligt vist er en udledning af Abells 3 dimensioner. Der er masser af virksomheder som går under "plads til én til". Og nogen af dem går supergodt - andre skidt.

Jeg kan se nogen herindefra der "bare" sælger sokker eller kondomer! Det kan næsten ikke lyde mere banalt end det. Sidstnævnte havde jeg troet langt mere på fordi det ikke er alle, der synes det er fedeste for alle at smide på indkøbsbåndet i Føtex, hvor naboen står bagved en. Hemmeligheden her er nok markedsføring. De formår at skabe "buzz" omkring deres butikker. Egentligt også noget jeg husker at have læst noget om var "en god idé" i bogen, men det er lidt længe siden jeg har læst den så er ikke sikkert jeg husker rigtigt. Et andet og lignende eksempel er Ole Henriksen, som egentligt "bare" startede en skønhedssalon og blandede nogle nye cremer.

På TV er der nogengange programmer om madlavning og iværksætteri. Altså restauranter, der er ved at gå på røven over forskellige ting, såsom: ringe mad, dårlig servering, kedelige omgivelser - og udeblivende markedsføring. En del af markedsføring kan godt være at gøre det til en god oplevelse at være kunde. At gør det lige den tand bedre end folk normalt forventer og får af konkurrenten. Men det er selvfølgelig også en form for differentiering i det små. At give dem en tand mere end de forventer.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Toke Kruse  den 04-06-2012 kl. 21:42

Hej Gita

Tak med et godt input. Blue Ocean Strategy er blot en del af det at differentiere og skabe sig eget marked. Personligt er jeg tilhænger af, at idéer og virksomheder er unikke og enestående. Derigennem har du grundlaget for din markedsføring, hvor du netop kan fremhæve dine fordele sammenlignet med andre. Jeg tror næppe at et firma, som sælger sokker nogensinde bliver en kæmpe succes, hvor investorerne flakkes omkring dem. Dermed ikke sagt at folk ikke kan tjene penge på at sælge et så homogent og ikke-forskelligt produkt som one-size sokker. Det er klart, at man altid kan finde eksempler på det modsatte af udvalgte teorier. Men det gør ikke nødvendigvis teorien eller strategien mindre interessant eller relevant. Verden er heldigvis mere kompleks end det.

Jeg tror samtidig at drive en succesfuld virksomhed ikke afhænger af én tilgang og kan langt fra beskrives med hverken BOS eller Abells 3 dimensioner - som jeg ikke kender. Hvis en succesfuld virksomhed kan beskrives med tre dimensioner, så ville der nok i virkeligheden være mange flere succesfulde virksomheder.

Det er fantastisk, at folk kan skabe en virksomhed på at sælge sokker, men personligt bliver jeg ikke stimuleret af det. Og ja, det afhænger i den grad om markedsføring frem for den gode idé - jeg kan ikke se noget stort behov for at gå på nettet for at købe sokker. Men det er der sikkert andre, som kan.

Og som du selv nævner, så behøver differentieringen ikke være gigantisk for at få en effekt, men omvendt så forstår jeg fx ikke telefonselskaberne, som alle konkurrere om de samme egenskaber ved deres produkt, hvorfor pris derfor ofte bliver deres konkurrenceparameter, som i sidste ende går udover deres profit. Og netop her kommer differentiering ind i billedet. Fx har 3 haft relativ stor succes med at markedsføre sig under firmaet med "Danmarks bedste dækning" og har heller ikke de laveste priser på markedet. Se, det kan de kun fordi, de har noget, som de andre ikke har.

God aften.

Er kommentaren brugbar? 1 1
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: en + tre =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Toke skriver


Prøv Danmarks letteste regnskabsprogram gratis



Toke på de sociale medier

  


Toke på Twitter

Hvis du vil have besked når Toke og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer