Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om Facebook fra A til Å

O - Os mod dem

Skrevet af:
27. januar 2012 | 1.834 Visninger| 7 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Thomas Bigum

Ekspertblogger på Amino om Facebook fra A til Å

Fællesskaber
På skiltet over dørene på web 2.0 står der "Sociale netværk", og i ordet netværk ligger der underforstået betydningen fællesskab. I alle hjørner er der fællesskaber. Både det overordnede fællesskab, f.eks. alle os Facebookbrugere, og så de små fællesskaber, som kunne være de brugere der synes godt om din Facebookside.

Kendetegnende for fællesskaber er at de skal have noget der binder dem sammen, og i tillæg kommer vi ikke uden om at de har gavn af en leder. I denne sammenhæng ikke en leder der prædiker ordnung muss sein og uddelegerer opgaver, men snarere en leder der viser vejen, og ad den vej fordrer fællesskabsfølelsen.

Administratoren af en Facebookside er pr. natur lederen. Når du er lederen, har du chancen - for ikke at sige pligten - til at drive flokken. En flok uden en leder vil gå i opløsning.

Vi er jo bare flokdyr
Kommunikationen fra en Facebookside har en hierakisk struktur med administratorene på toppen med taktstokken. Så for at opnå succes i form af engagement og øget vækst på din side bør du gå efter at skabe fællesskabsfølelse.

... nu er vi fremme ved overskriften og bogstavet O. Princippet "Os mod dem" skaber nemlig fællesskabsfølelse hos flokdyret Homo Sapiens, og her kan du finde en opskrift på succes.

Wikipedia og den fælles fjende
Til dette blogindlæg ville jeg gerne besøge Wikipedia for at hente facts om dette princip, men Wikipedia gav mig en sort skærm. På dagen havde de valgt at lukke ned for at skabe fælles front mod SOPA og det lovforslag som kongressen i USA skulle stemme om.

Som du måske ved, så blev lovforslaget ikke gennemført. Om det skyldes det massive engagement overalt på internettet, kan man kun gisne om, men for mig var det et kærkomment eksempel på den opstand man kan skabe ved at pege på en fælles fjende.

Find den fælles fjende
Når man har en fælles fjende at stå sammen om, så øges sammenholdet i flokken. Det øgede sammenhold fremmaner ekstraordinært engagement, eksemplificeret ved aktionen fra Wikipedia m.fl. Hvis du skulle være i tvivl, er det engagement du ønsker på din Facebookside jf. E - Engage or Die!

Du kan højst tænkeligt ikke piske en stemning op på din Facebookside som Wikipedia kan, men du kan pirre samme menneskelige mekanisme i din kommunikation.

Peg på det som forhindrer folk i at opnå mål, drømme og succes. Forklar i kort form hvorfor det derfor er godt at stå sammen hos dig og i det fællesskab du er leder for.

For nylig gav jeg et kort råd om strategi til en fyr der sælger sorte sokker. Den Facebookside du laver, skal ikke hedde sortesokker.dk, men hedde "Alle os der hader hvide sokker". Så spiller den kraftigere på sammenholdet og har større chance for succes end et navn til en Facebookside der bærer præg af at være opfundet af en mand der ved mere om søgemaskiner end om mennesker :-)

Bring dine fans tættere på dig, og fortæl dem at det er "os mod dem".

Læs også


Kommentarer

Thomas Frost  den 28-01-2012 kl. 09:08

"Alle os der hader hvide sokker" - selvfølgelig :) Tak for et godt indlæg.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Høy  den 28-01-2012 kl. 09:51

Super indlæg. Måtte dog lige tygge lidt på den, men selv jeg er med nu :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Thomas Bigum  den 28-01-2012 kl. 11:41

Tak begge :-)

Der er et godt eksempel på Os mod Dem strategi på velkomsten hos LOADED, som jeg lavede i sommers.

Det var ejerens egen idé at køre den stil, og straks han fik det formuleret kunne jeg høre, at det er noget der virker godt.

"Vi gider ikke have mange fans, vi vil have de rigtige fans"

Med den sætning var han ½ år forud for sin tid... For det bliver mere og mere det, der er det rigtige på Facebook.

Aktive links lader sig ikke gøre... så copy/paste

www.facebook.com/.../108271882540440

Er kommentaren brugbar? 0 0
Søren Sjøgren  den 28-01-2012 kl. 13:43

Hej Thomas

Tak for et tankevækkende indlæg.

For en gang skyld er jeg uenig i din konklusion. Jeg vil give dig ret så lang: Administratoren af en Facebookside er lederen og at opstille fælles fjendebilleder er enormt effektivt til at skabe sammenhold. Så langt så godt.

Men man må så til at spørge selv hvilken slags leder man vil være.

Den konsekvente sammenligning med andre mener jeg gør ens tankegang og kommunikation reaktionær, forudsigelig og i længden kedelig. Hvis man konstant kommunikerer ”os mod dem”, så for man også en kommunikation, der over tid vil have en negativ klang (da den jo har et negativt udgangspunkt).

Modsat står den leder, som formår at samle folk omkring en ide eller vision uden at skabe fjendebilleder.

Spørgsmålet er om man vil basere sin kommunikation på at bevæge sig væk fra noget eller hen imod noget – og i sidste ende hvad dem, der følger, gider i længden.

Jeg tror at ”os mod dem” er et quick fix med en stor fare for at kommunikationen bliver trættende og negativ.

/Søren

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hanne Christensen  den 29-01-2012 kl. 17:39

For negativt for min smag, måske er der noget jeg har misforstået.

Jeg ønsker ikke at træde på mine konkurenter for at gøre mig selv bedre. Hvis jeg kan løfte både dem og mig, vil jeg hellere kendes for det. Allerhelst vil jeg blive hjemme i mit eget jordbærbed og fortælle de bedste historier om mig og mine værdier, jeg kan finde på og så håbe andre har lyst til at købe det.

De bedste hilsner

Hanne Christensen

Er kommentaren brugbar? 0 0
Thomas Bigum  den 29-01-2012 kl. 20:02

Godt med noget feedback.. Og så også fra en militærmand der er vant til en strategi med fjendebilleder :-)

Jeg synes nu eksemplet med Hvide sokker kontra sorte sokker eksemplificerer ret godt, at der selvsagt er tale om en mild grad af Os mod Dem, uden hverken had eller fjendskhed.

Kig også forbi LOADED for at se et godt eksempel i Stellans velkomstvideo. Det øger sammenholdet blandt dem der vil være med, at lederen ikke er på Facebook for at gøre alle glade.

... det er jo en almen accept man ofte skal gøre sig. Vi kan ikke gøre alle glade.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Søren Sjøgren  den 29-01-2012 kl. 21:21

Jeg er vant til at håndtere fjender - ikke fjendebilleder, dem har jeg ikke brug for.

Og helt enig: Man skal ikke forsøge at gøre alle glade, hverken på Facebook eller i andre former for ledelse.

Hvis vi skal blive i militær-analogien, så motiveres soldater ikke af at kæmpe mod noget - de kæmper for noget Når kuglerne flyver, så kæmper de ultimativt for hinanden.

Vedr. loaded, så ser jeg ikke en leder, som forsøger at skabe "os mod dem". Han skaber eksklusivitet omkring sit brand, han definerer "os" - uden at tale om "dem".

Hade hvide sokker kontra elske de sorte sokker. Der er vel også en indbygget risiko for at dem der hader de hvide ikke gider at købe sorte. De er måske mere til blå eller røde eller grønne eller....

Man kan vælge som hvad man vil - men jeg sætter ikke en "like" på en "os mod dem"-side. Den slags kommunikation gider jeg ikke.

Er kommentaren brugbar? 0 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: tretten + to =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Thomas skriver


Kurser og foredrag

Vil du opleve et af Thomas's oplæg?
Se kalenderen for 2013 her


Thomas på Twitter

Hvis du vil have besked når Thomas og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:
 


Seneste kommentarer

  • Søren Sjøgren kommenterede
    O - Os mod dem Jeg er vant til at håndtere fjender - ikke fjendebilleder, dem har jeg ikke b...
    29-01-2012 kl. 21:21
  • Thomas Bigum kommenterede
    O - Os mod dem Godt med noget feedback.. Og så også fra en militærmand der er vant til en st...
    29-01-2012 kl. 20:02
  • Hanne Christensen kommenterede
    O - Os mod dem For negativt for min smag, måske er der noget jeg har misforstået. Jeg ønsker...
    29-01-2012 kl. 17:39
  • Søren Sjøgren kommenterede
    O - Os mod dem Hej Thomas Tak for et tankevækkende indlæg. For en gang skyld er jeg uenig i ...
    28-01-2012 kl. 13:43
  • Thomas Bigum kommenterede
    O - Os mod dem Tak begge :-) Der er et godt eksempel på Os mod Dem strategi på velkomsten ho...
    28-01-2012 kl. 11:41