Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Thomas Bigum I - Indblik eller indbild?

I - Indblik eller indbild?

2.186 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
21 November 2011

Så er jeg kommet til bogstavet I, og intet falder mere ligefor end at tale om Indblik, som er Facebook-sidens statistikmodul. I oktober i år blev mulighederne i Indblik udvidet, og endnu flere tal, grafer og diagrammer er dukket op. Dermed steg mulighederne for at drage fejlagtige konklusioner og dermed risikoen for at bilde sig selv ind at Facebook-siden er forrygende godt drevet.

O.k., der er da også mulighed for at drage korrekte konklusioner, men det er desværre nemt at læse forkert.

Facebook Indblik: "En masse tal"
Facebook Indbild: "Mine tal er høje - derfor går det godt."

Facebook Indblik findes i menuen til venstreDe af jer der kender mig og har fulgt mig, ved at jeg aldrig har været den store fanatiker hvad angår måltal på Facebook. Egentlig pudsigt når jeg er ingeniør af uddannelse, men måske ligger en del af nøglen til min manglende interesse for tallene på Facebook lige præcis i min baggrund.

Jeg er nemlig uddannet til at se på data. Jeg har udført afsindigt irrelevante projekter i laboratorier langt under den nordsjællandske muld ude på teknikkens højborg, Danmarks Tekniske Universitet. Fra min studietid har jeg lært at enhver overset fejlkilde kan sende mange timers arbejde lige i skraldespanden.

Konklusioner undermineres af usikkerhedsfaktorer

I samme boldgade som begrebet fejlkilder ligger usikkerhedsfaktorer. Jo større usikkerhedsfaktor - desto mindre stålfaste konklusioner er det fagligt set tilladt at drage på resultater. En konklusion draget på baggrund af indsamlet data, kan overleve hvis der tages højde usikkerhedsfaktorer, men lige præcis her smuldrer stort set alle tal på Facebook når jagten går på at prøve at se sammenhæng mellem måltal og svaret på om man gør det "rigtigt".

Tilbage i blogserien ved E - Engage Or Die! var jeg inde på tallet 'taler om dette'. Jeg fik heldigvis allerede dengang nævnt at man skal huske at tallet er en indikator, trods det at resten af mit blogindlæg udviser begejstring for det.

Senere erfarede jeg nemlig at tallet kan svinges skyhøjt op så let som at baske med vingen, hvilket slår et slag tilbage til begrebet usikkerhedsfaktor. Ja, tallet 'taler om dette' siger noget om aktiviteten på siden og dermed den afledte synlighed, men at forestille sig lineær sammenhæng til at det der foregår på siden, er godt, er kun en sand forestilling hvis og hvis og hvis og hvis ...

Fejltagelsen opstår hvis man tror at der er sammenhæng i følgende:
aktivitet -> synlighed -> økonomisk resultat

En smuk kvinde vil gerne tv-vært. Vejen dertil er at skaffe noget synlighed omkring hendes kvaliteter. Hun vælger at stille op som nøgenmodel og får dermed sin synlighed - men får så nok aldrig det seriøse værtindejob i tv. Lineariteten fordufter altså ligeså hurtigt som Facebook-fans der er lokket til med en iPad som præmie.

Det leder mig til konklusionen og den efterfølgende opfordring. Lige meget hvor høje dine tal er i Facebook Indblik. Lige meget hvor meget stigning der er på kurverne. Uanset hvor imponerende diagrammerne tager sig ud, skal du stadig vægte tingene kvalitativt.

Derfor opfordrer jeg dig til at spørge dig selv om din udvikling i aktivitet og dermed synlighed sker på baggrund af god kvalitet. Vurdér om den kvalitet du bringer ud på Facebook-siden, fremmer folks lyst til at anbefale dine leverancer af indhold til andre.

  • Skaber du overhovedet købelyst?
  • Øger du mon tilliden til produkt og virksomhed?
  • Gavner dine opdateringer relationen til mennesket på den anden side?

Kan man svare ja til disse spørgsmål, så kan man begynde at se ændringer i adfærd hos kunderne, og det er HER målingerne starter for at finde return on investment på sociale medier (ROI).

ROI på sociale medier
Svarene på disse spørgsmål kan man nemlig ikke sætte tal på, og af den grund blandt flere mener jeg svaret findes på hvorfor ROI på en Facebook-side ikke kan påvises ud fra andre resultater end dem man selv hopper ind og skaffer sig. Adfærdsmønstre blandt kunderne er unikke for virksomheden.

Nøglen efter min mening er at måle på kundeadfærd og ikke på talmængder på en Facebook-side.

Du er velkommen til at spørge i kommentarfeltet til de enkelte tal, kurver og diagrammer du finder i Facebook Indblik. Så vil jeg med glæde prøve at se om jeg kan hjælpe.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Thomas skriver Skriv dig op