Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Thomas Bigum F - Flere Fans For Fanden!

F - Flere Fans For Fanden!

2.605 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
09 October 2011

Der var engang alle talte om antal af Facebook-fans.

Hvordan får jeg flere fans for fanden, og kan jeg hurtigt få flere end konkurrenterne?

Der er stadig nogle der taler om fans på den måde, og hvis du lige nu bliver i tvivl om hvorvidt du mon er på det hold, så velkommen til blogindlægget der er skrevet for at give dig som iværksætter muligheden for at æde dig hurtigt ind på de etablerede konkurrenter. Der er nemlig MASSER af de tunge drenge der stadig tænker kvantitativt i stedet for kvalitativt.

100 tilfældige kunder i butikken eller 10 stamkunder?
Som mennesker er vi desværre indrettet med en hjerne der helt intuitivt leder efter linearitet i ting. Tre prikker på række hænger sammen på en ret linje, også selvom ingen har tegnet linjen. Tager du et barn med i iskiosken to dage i træk, kan barnet slet ikke forstå det hvis ikke der er tur til iskiosken på tredjedagen.

Når en iværksætter kan regne ud at en fan på Facebook er godt, så er hundrede af dem selvfølgelig hundrede gange så godt, og lige præcis HER starter den kvantitative dødssynd. Det er uhyggeligt nemt at overse at regnestykket er mere komplekst, men det bliver lettere hvis jeg spørger ind til noget du som iværksætter nemmere kan forstå. Vil du have 100 tilfældige kunder ind og kigge på varerne i din butik - eller hellere have 10 stamkunder?

Der er alle mulige grunde til at tænke kvalitativt og vælge de 10 stamkunder. Det er dem der kan konsolidere din iværksætterforretning og skabe et fundament at vækste fra.

Drøm om god sex i stedet for facebookfans
Alle dine våde drømme om at dit iværksætteri tager form på de sociale medier som følge af viral effekt, er en illusion.

Jeg er ked af at sige det, men der er meget bedre ting at drømme om end Facebook som miraklet der får folk til at strømme til din forretning. Det er lige så svært som det altid har været, at skaffe den første kunde. Det har Facebook ikke ændret ved, for købelysten er ikke blevet større bare fordi de sociale medier er blevet en del af hverdagen.

Forspringet får du ved fokus på eksisterende kunder
Til gengæld er der noget andet der er anderledes. De sociale medier giver dig en hidtil uset mulighed for at tryllebinde dine kunder, så de bliver hængende og over tid forvandles til stamkunder af den guldrandede slags.

Facebook er til for at dyrke relationer, og det er kun en sideeffekt at man også kan knytte nye. Fokuser på de eksisterende, og du har det lovede forspring mod de etablerede konkurrenter der løber rundt og leder efter nye.

Hvor godtfolk er ...
Network dig til kunder, lav noget kanvas-salg først, og smid så bagefter kunderne ind på hylden på Facebook. BONUS! ... det er mens du tager dig kærligt af dine eksisterende kunder, at nye kunder får færten af din spirende forretning.

Hvor godtfolk er, kommer godtfolk til, og mens din konkurrent står og kalder desperat efter opmærksomhed, er det pludselig dig der ser mest interessant ud.

"Ingen desperation, konkurrencer og andet lokkemad? Nærvær og god behandling. - Ja tak!"

Overrasket?
Det er muligt du ikke vidste det, og i bekræftende fald bør det være en hamrende god nyhed. Facebook-sider er faktisk bedst til at fastholde relationen til eksisterende kunder og gøre dem til stamkunder.

Når jeg gennemgår det her på mine kurser, kan jeg altid høre lyden af overraskede kæber der rammer bordkanten. Folk har tilmeldt sig for at finde nøglen til at få nye kunder på Facebook, og jeg elsker at sende dem hjem med en nøgle der er markant bedre og tilmed også passer ind i nøglehullet.

Lad os lige tage en amino-pejling.
Hvor stor en øjenåbner er det her for dig på en skala fra 1 til 10?

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Thomas skriver Skriv dig op