Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om Facebook fra A til Å

E - Engage or Die!

Skrevet af:
6. oktober 2011 | 5.223 Visninger| 25 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Thomas Bigum

Ekspertblogger på Amino om Facebook fra A til Å

Når der er røre i andedammen, så opstår der ringe i vandet. Ringe i vandet er et godt metafor for den effekt, der gør dig synlig på Facebook - selve kilden til at nye mennesker falder over din facebookside.

Med engagement skaber du røre i andedammen.

Nyt tal på facebooksider
I går dukkede der et nyt tal frem på alle facebooksider. Tallet har endnu ikke fået et dansk navn, så der står "talking about this" underneden (se grafik nederst).

Facebook har introduceret det for at give os en mulighed for at se, hvor meget liv der er på og omkring facebooksiden, og det passer perfekt, her hvor min blog er nået til bogstavet E. Jeg havde nemlig på forhånd tænkt mig at skrive om engagement, og nu kom der i gave et nyt måltal til at underbygge min pointe.

Din næste fan er kun ét led væk
Hvis jeg lige kort hjælper dig med at indstille sigtekornet på de mennesker som lettest kan blive din næste fan på facebook, så er det følgende.

  • Folk du møder i forretningen
  • Folk der er venner med dine nuværende fans

I næste blogindlæg om bogstavet F skal vi tale om de førstnævnte, her stiller vi skarpt på sidstnævnte. Nemlig den gruppe af mennesker er kun ét led væk på Facebook, og for at nå dem går vejen gennem personen mellem jer, som illustreret på figuren her ved siden af.

Surprise! Venner kan se hvad vi laver på Facebook
Årsagen til at en ven af dine nuværende fans meget let bliver din næste fan, er fordi du bruger mennesker som talerør. Hvis du kan få dine fans til at tale med dig eller om dig, så sørger Facebook for at deres venner får nys om det.

Det er ikke nyt for dig der her. Det starter allerede når de trykker synes godt om, men det fortsætter altså, hvis du løbende kan få dem til flere ting.

Engage or Die!
For at tiltrække opmærksomheden skal du altså have dine eksisterende fans til at engagere sig. Det er gennem engagementet, at nye potentielle kunder suges ind i din bekendtskabskreds.

  • Du kan stille spørgsmål
  • Bede om holdninger
  • Opfordre til at trykke synes godt om opdateringen

Facebooksider der ikke skaber engagement er usynlige. De får stort set ingen hjælp fra Facebook til at skabe såkaldt organisk vækst. Det er den amerikanske forfatter Brian Solis, der står bag overskriften Engage or Die!, og jeg elsker den fordi den slår fast at engagementet er som vejrtrækningen i en facebookside.

Husk at tallet er en indikator for aktiviteten. Negativ aktivitet får tallet til at stige, så begå nu ikke den fejl, at regne med et højt tal er det samme som et godt tal.

Benchmark altid primært mod dig selv. Sæt dig mål for at tallet skal stige, og betragt nøgternt om det så stiger fordi du gør et bedre stykke arbejde med at networke, eller om det var på baggrund af billige tricks eller en storm af klager.

For at få tallet til at stige kan du læse mit forrige indlæg D- Det nye sort på Facebook.

Hvem på amino er gode til engagement?
Det bliver interessant at se, hvem der har engagementet på deres sider, og så et studie værd at se om de har det af positive årsager. For at vi alle kan lære det nye tal "talking about this" at kende, så prøv at find to konkurrerende facebooksider, og skriv deres tal ind i kommentarerne herunder.

Coca Cola vs Pepsi?
Spies eller Star Tour?
Helle Thorning eller Lars Løkke?

Læs også


Kommentarer

Thomas Bigum  den 06-10-2011 kl. 19:03

Lars løkke har

97.588 personer synes godt om dette

6.282 are talking about this

mens Helle thorning har:

136.413 personer synes godt om dette

996 are talking about this

Der skal et større analyse arbejde til at se hvorfor, og om det er positivt, men spændende er det.

Er kommentaren brugbar? 0 0
slettet_bruger  den 06-10-2011 kl. 19:18

Kids-trend

420 syntes godt om dette.

19 snakker om dette og jeg er 100% på at det er positivt.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jimi Hove  den 06-10-2011 kl. 19:25

For firmaer handler det vel om at lave nogle handler , og ikke så meget om debat ?

Hvis Startour nu konverterer salgshandlinger bedre end dig, er det så ikke mere relevant, end hvor meget du snakker med folk på Facebook ?

Jeg ser sjældent nogle der arbejder med sociale medier, tale om hvad og hvor meget der konverteres i salg i forskellige brancher, og hvordan dette håndteres.

Men jeg ser mange der hyggesnakker på en måde som folk godt kan lide på de sociale medier, men om der er salg i det, det jeg ikke sikker på.

Og, til sidste, siden at Startour trods alt har ret mange flere fans end dig, må man trods alt gå ud fra at de leverer det de skal. Ikke at det ikke kan blive bedre, men aktivitet for aktivitetens skyld, ser jeg alt for ofte hos sludrechatoller og mindre hos firmaer der tjener masser af penge, også på de sociale medier

Er kommentaren brugbar? 0 0
Michael Roscoe  den 06-10-2011 kl. 19:31

Jimi - Facebook er ikke et købsorienteret medie, men når de søger et produkt du sælger i fremtiden, og du allerede har skabt en god relation er det med garanti du indgår i valget.

Vi modtager 0 respons på vores salgsopslag (fjern dem, og smid dem i glemmeren - de giver intet, for hverken jer eller kunden) men tilgengæld når vi laver en to-vejs kommunikation og netop spiller efter platformens regler, så viser analytics en kæmpe forøgelse. Vi kan efterfølgende også se på hvem der bestiller, om det er nogen der har engageret sig på vores Facebook omkring opslaget.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Majbritt Jacobsen  den 06-10-2011 kl. 19:34

1707 og 88 - det er lige i underkanten, synes jeg :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jimi Hove  den 06-10-2011 kl. 19:40

M.P

Jeg giver dig ret i at de sociale medier ikke er købsorienteret, men derfor er høj aktivitet ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel, selvom det er en hyggelig god snak ?

Og så er jeg ret sikker på at langt de fleste brugere er kommet videre end at de bliver vilde med dit produkt fordi du spørger ind til dem. Mon ikke de har luret, hvordan eksperter i sociale medier prøver at snøre dem ? Jeg ved i hvert fald at jeg krummer tæer hver gang jeg ser det.

Mit råd vil være en holistisk indgang til den sociale interaktion. Blande de forskellige status updates, knap så konstrueret og mere organisk. På godt og ondt.

De mest opsigtsvækkende statusopdateringer er altid dem der kommer lige fra hjertet, og ikke dem der er konstrueret.

Og det er faktisk det rigtigt fede ved de sociale medier, også for firmaer der vil konvertere.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Charlotte  den 06-10-2011 kl. 19:43

1.003

synes godt om dette

145

are talking about this

Det er jeg ok tilfreds med, selvom der naturligvis ALTID er plads til forbedring!

Jeg har læst meget af Thomas Bigum, og suger til mig af hans guldkorn - har brugt at stille spørgsmål og inddrage mine "likers" i de gøremål jeg har. Det virker!

Vh Charlotte Eland

www.facebook.dk/art.by.eland

Er kommentaren brugbar? 0 0
Thomas Bigum  den 06-10-2011 kl. 20:30

Tak Charlotte for den afsluttende rose.

Alle der kigger på deres tal nu, og prøver at afgøre med sig selv om det er godt eller skidt, skal lægge mærke til det væsentlige ved ikke at fokusere på tallet.

Man kan ikke sætte tal på relationer. 10 stamkunder er bedre end 100 fans der tagger sig i en fjollet foto-konkurrence.

Lad tiden gå, og benchmark på jer selv. De næste par dage vil der kunne erhverves mere viden om hvordan tallet præcis er sat sammen.

Det ER svært at måle en facebooksucces på de tal. Uanset hvilke tal de så ellers måtte finde på at give os.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Thomas Bigum  den 06-10-2011 kl. 20:52

Jimi, min egen virksomhed er et godt eksempel på, hvordan blødt facebooksnak ender som klingende mønter.

Jeg gør mig ingen synderlige anstrengelser for at lukke handler, men kurven over min omsætning fortæller, at modellen virker.

Vi er enige om der ikke skal sludres for at sludre. Der skal varetages relationer. Det er det Facebook kan. Knytte, varetage og fastholde relationer til målgruppen, så man som virksomhed er top of mind i det øjeblik en kunde træffer købsbeslutning.

Har man sludret på Star Tours facebookside, men ikke hos Spies. Rejsen er stort set indentisk på destination og pris - så behøver man ikke en doktorgrad for at regne ud hvem der står med den bedste chance for at lukke en handel.

Af den grund ønsker et selskab som Star Tour at holde gang i sluderen. Chartoller eller ej.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jimi Hove  den 06-10-2011 kl. 22:17

Thomas :

Med udgangspunkt i dit indlæg her,som jeg kommenterer, mener du jo at jo mere der bliver sludret , des bedre. Det der jeg ikke lige kan forstå ?

Jeg er enig i at ingen kommunikation er håbløs

Er kommentaren brugbar? 0 0
Thomas Bigum  den 06-10-2011 kl. 22:26

Det jeg mener står her:

"der ikke skal sludres for at sludre. Der skal varetages relationer."

MEN

Gældende for en sludder er at den sjovt nok smitter af på mennesker som en fastholdelse af en relation.

Når du spørger: er "mere" sludder

Må mit svar blive: "Ja, hvis det er en god sludder"

Jeg fornemmer du søger et ja/nej svar, mens det jeg siger er at emnet ingen ja/nej konklusioner har.

Mere om emnet i næste blogindlæg. Det ligger allerede klar i draften og skydes ud på søndag.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jimi Hove  den 06-10-2011 kl. 22:33

Det klart en god sludder skal sludres igennem hele natten lang, over en god kop kaffe.. :)

Undskyld mit agressive sprogbrug, er i en ret stresset periode. Jeg gearer ned , og glæder mig til dit næste indlæg

Er kommentaren brugbar? 0 0
Frank Hellerup Madsen  den 06-10-2011 kl. 23:31

En lille kommentar til M.P.

Det er en tand for generaliserende at sige, at salgsopslag ikke virker på Facebook.

Selvom jeg ikke arbejder specifikt med sociale medier, kan jeg ikke undgå at se effekten af salgsopslag i Analytics-kontoerne hos et par af mine kunder. For dem virker det helt klart med nogle opslag om produktnyheder eller lign. opslag, der er beregnet på at drive nogle salg.

(Ganske som jeg kan se, at andre ikke kan sælge for en bøjet fem-øre via deres forsøg på det samme).

Er kommentaren brugbar? 0 0
Thomas Bigum  den 06-10-2011 kl. 23:35

God kommentar Frank. Du taler der om det finurlige ved at nogle salgsopslag sælger, mens andre salgsopslag flopper.

Forklaringen findes i begrebet Goodwill. Det ER vel nok heldigt, at jeg sidder og mangler noget at skrive om til bogstavet G

:-D

Jimi

Jeg følte faktisk ikke noget aggressivt :-) .. mere bare ivrighed efter debat, hvilket jo er meget kærkomment.

Det er sgu et sundt karaktertræk at fornemme man er ved at være for langt fremme i skoene - inden man har pisset den anden af. Big up for den!

Er kommentaren brugbar? 0 0
Andy Max Jensen  den 07-10-2011 kl. 10:17

Det er et super indlæg Bigum ...virkelig spot-on ...dem der har forstået at en god sludder på Facebook virker, er dem der har success på Facebook.

Dit første billede forklarer det hele.

:-) Andy

Er kommentaren brugbar? 0 0
Philip Mahler  den 07-10-2011 kl. 10:46

Det er dejligt at Facebook gør sådanne tal tilgængelige.. Det gør talnørder som mig glade :)

Det danske firma Crisp har i længere tid haft nytte af deres engagement score algoritme som en del af deres værktøjskasse.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Charlotte  den 07-10-2011 kl. 14:52

Jeg har i dag lavet et nyt tiltag, som har sit udspring i at jeg fik en p-billet gratis af en fremmed i dag... gik hjem og skruede en video sammen, hvor jeg giver stafetten videre - og beder de tilmeldte på min side om det samme.

Er det mon en god sludder?

Videoen og hvad det egentlig handler om, kan ses her: facebook.dk/art.by.eland

Er kommentaren brugbar? 0 0
Høy  den 07-10-2011 kl. 21:45

764 synes godt om.

35 taler om det.

det synes jeg er okay når jeg tænker på at jeg kan se at de tre gange jeg prøver at opdatere siden dagligt kun kommer ca. 70 ind fra facebook tre gange om dagen. Så synes jeg det er fint at de 35 snakker om det. kanon artikel igen igen....

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kim Kampp  den 09-10-2011 kl. 17:40

Hej

Spændende debat og indlæg  - i min verden hjælper debat om produkter og ydelser ligesom kunde anbefalinger (reviews) med til at give tillid og fortælle HVORFOR jeg skal købe et givent produkt. Noget som desværre bliver glemt i en mange slagssituationer og fremstillinger, der desværre ofte kun nævner HVAD og HVORLEDES

Dbh.

Kim

Er kommentaren brugbar? 0 0
Thomas Bigum  den 09-12-2011 kl. 15:23

Så ramte julemåneden os, og hvis man som ejer af en Facebook-side sad og holdt vejret i spænding

Er kommentaren brugbar? 0 0
Thomas Bigum  den 30-12-2011 kl. 20:30

Så er jeg kommet til bogstavet I, og intet falder mere ligefor end at tale om Indblik, som er Facebook

Er kommentaren brugbar? 0 0
Thomas Bigum  den 12-02-2012 kl. 21:58

Q for...? Det kunne have været Q for Quinder, men den ville være svær for mig at få

Er kommentaren brugbar? 0 0
KathrineJoen  den 13-04-2012 kl. 09:35

Jeg har lige et spørgsmål så.... hvordan taler man aktivt om noget så?

Hvis jeg nu gerne vil tale om min brors band via en statusopdatering (fx "Fantastisk koncert med Lømmel Band igår") Hvordan bliver dette koblet sammen med deres side? den kommer ikke med forslag, ligesom når man tagger en ven i sin statusopdatering....

Håber I kan hjælpe mig, da det kunne hjælpe med at promovere andres sider, uden at skulle dele deres side....

- Kathrine

Er kommentaren brugbar? 1 0
Thomas Bigum  den 13-04-2012 kl. 14:05

Hej Kathrine,

Man "taler om en side", ved at gøre noget på en side. Trykker du synes godt om, så taler du om siden, i den forstand, at dine venner kan se du gjorde det.

Samme hvis du kommenterer, checker ind, tagger dig på et billede, svarer på et spørgsmål og lignende.

... når dte så er sagt, så fornemmer jeg du spørger om noget andet. Det vil "omtale" en side, og benytte tagging.-funktion?

Jeg har intet problem med at tagge f.eks. Outlandish, når jeg i mit private univers, laver en opdatering som denne

"Fantastisk koncert med @outlandish "

Prøv at uddyb, hvis jeg skal hjælpe yderligere.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Asbjørn  den 30-06-2013 kl. 18:13

Min side har 36 synes godt om og 43 taler om og det synes jeg er Super fantastisk ;). For selvom de måske ikke kan lide tingene tjekker de det jo

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: to + ti =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 


Få besked når Thomas skriver


Kurser og foredrag

Vil du opleve et af Thomas's oplæg?
Se kalenderen for 2013 her


Thomas på Twitter

Hvis du vil have besked når Thomas og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:
 


Seneste kommentarer

  • Asbjørn kommenterede
    E - Engage or Die! Min side har 36 synes godt om og 43 taler om og det synes jeg er Super fantas...
    30-06-2013 kl. 18:13
  • Thomas Bigum kommenterede
    E - Engage or Die! Hej Kathrine, Man "taler om en side", ved at gøre noget på en side....
    13-04-2012 kl. 14:05
  • KathrineJoen kommenterede
    E - Engage or Die! Jeg har lige et spørgsmål så.... hvordan taler man aktivt om noget så? Hvis j...
    13-04-2012 kl. 09:35
  • Kim Kampp kommenterede
    E - Engage or Die! Hej Spændende debat og indlæg - i min verden hjælper debat om produkter og yd...
    09-10-2011 kl. 17:40
  • mortenhy kommenterede
    E - Engage or Die! 764 synes godt om. 35 taler om det. det synes jeg er okay når jeg tænker på a...
    07-10-2011 kl. 21:45